Dobre wyniki, wzrost skali działania i rentowności

© CC0 Creative Commons/pixabay

Udostępnij:

Grupa Auto Partner, jeden z największych na rynku polskim dystrybutorów części samochodowych, zwiększyła w I półroczu 2018 roku sprzedaż o 27%, do 557,4 mln zł. Sprzedaż rosła zarówno w Polsce (+19%) jak i za granicą (+49%). Zarówno zysk EBITDA jak i EBIT wzrosły o 31% r/r. Z kolei zysk netto Grupy w I półroczu 2018 roku wzrósł o 45% do 29,6 mln zł.

W samym II kwartale 2018 r. Grupa wypracowała 303,4 mln zł przychodów, wzrost zysków EBITDA i EBIT odpowiednio o 45% i 47% r/r oraz wyższy o 74% r/r wynik netto na poziomie 16,7 mln zł. Wraz z rosnącą skalą działania Grupa odnotowała wzrost marżowości rok do roku (na poziomie EBITDA, EBIT, netto), zarówno w  II kwartale 2018 roku jak i w całym I półroczu.

Wzrost przychodów ze sprzedaży to efekt zwiększania skali działalności Grupy – m.in. poprzez dynamiczny rozwój sieci dystrybucji w Polsce i za granicą, regularne rozszerzanie asortymentu - a także sprzyjającej koniunktury rynkowej. W związku z dynamicznie rosnącą skalą działalności Grupa rozpoczęła prace nad zwiększaniem powierzchni magazynowej w Bieruniu o ok. 11 tys. mkw. Po jej uruchomieniu w I kwartale 2019 r. łączna powierzchnia magazynowa Grupy wyniesie 86,5 tys. mkw.

– W I półroczu 2018 roku wypracowaliśmy bardzo dobre wyniki. Od kilku lat notujemy dynamiczne wzrosty skali działania. W 2017 i 2016 roku nasza sprzedaż rosła odpowiednio o 30% r/r i 36% r/r. Mimo tak wysokiej bazy w I półroczu wypracowaliśmy 27-procentowy wzrost przychodów, jednocześnie osiągając bardzo dobre marże. Otoczenie rynkowe, poprawiająca się siła nabywcza Polaków i rosnąca liczba rejestracji aut dodatkowo sprzyjają naszej branży. Realizujemy program rozbudowy sieci własnych oddziałów i stale optymalizujemy ich efektywność – mówi Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner.

– Rozbudowujemy asortyment o kolejne konkurencyjne produkty, linie, jednocześnie kontynuujemy model rozwoju, który umożliwia nam rozszerzanie oferty bez silnego angażowania kapitału. W Czechach, gdzie od kilku miesięcy działa nasz nowy odział, mamy coraz więcej warsztatowych klientów, którzy są naszą główną grupą docelową. Przeprowadzamy analizy kolejnych rynków zagranicznych, na których chcemy intensyfikować działalność – dodaje Aleksander Górecki, Prezes Zarządu Auto Partner.

PLN’000


1H 2018


TOP w kategorii




1H 2017

Zmiana%

2Q 2018

2Q 2017

Zmiana%

Przychody ze sprzedaży

557 350

439 108

+26,9%

303 420

237 641

+27,7%

Zysk brutto ze sprzedaży

146 117

117 734

+24,1%

78 761

61 799

+27,4%

Marża brutto na sprzedaży

26,2%

26,8%

-0,6 pp.

26,0%

26,0%

0 pp.

EBITDA

44 926

34 224

+31,3%

23 868

16 412

+45,4%

Marża EBITDA

8,1%

7,8%

+0,3 pp.

7,9%

6,9%

+1,0 pp.

EBIT

40 728

31 215

+30,5%

21 740

14 805

+46,8%

Marża EBIT

7,3%

7,1%

+0,2 pp.

7,2%

6,2%

+1,0 pp.

Zysk brutto

37 079

25 691

+44,3%

20 707

12 167

+70,2%

Zysk netto

29 569

20 399

+45,0%

16 674

9 608

+73,5%

Marża netto

5,3%

4,6%

+0,7 pp.

5,5%

4,0%

+1,5 pp.

Grupa kontynuuje realizację dwucyfrowych wzrostów sprzedaży w I półroczu 2018 r. zarówno w Polsce (+19% r/r do poziomu 378,3 mln zł) jak i za granicą (+49% r/r do poziomu 179,0 mln zł). Sprzedaje przede wszystkim do krajów takich jak: Czechy, Słowacja, Austria, Łotwa, Litwa, Ukraina, Austria, Niemcy, Węgry.

Zlokalizowana w czeskiej Pradze nowa filia – działająca od końca 2017 roku – ma na celu usprawnienie obsługi klientów na tym rynku (w tym poszerzenie grupy odbiorców o warsztaty samochodowe; wcześniej wśród klientów na tym rynku dominowały sklepy) jak i w krajach sąsiadujących.

Marże EBITDA, EBIT i netto wzrosły odpowiednio o 0,3 pp. (do 8,1%), 0,2 pp. (do 7,3%) i 0,7 pp. (do 5,3%). Marża brutto w I półroczu była niższa r/r o 0,6 pp. (wyniosła 26,2%),  Kwotowo marże Grupy wzrosły na wszystkich poziomach.

Grupa w I półroczu 2018 roku rozbudowała ofertę o kolejne produkty dla samochodów osobowych i dostawczych m.in. poprzez rozpoczęcie współpracy z firmą KYB Europe GmbH, jednym z największych na świecie dostawców amortyzatorów dla przemysłu motoryzacyjnego na pierwszy montaż (OE). Grupa stale rozwija asortyment i sprzedaż marek własnych.

Grupa pod marką MaXserwis zrzesza sieć niezależnych warsztatów, które także nabywają części samochodowe z oferty Grupy Auto Partner. Obecnie sieć liczy ponad 200 warsztatów (stan na 30.06.2018).

Rynek części samochodowych w Polsce

Wraz z rosnącą siłą nabywczą Polaków oraz większymi zakupami firm widoczny jest wzrost liczby rejestrowanych samochodów zarówno używanych jak i nowych. Według GUS polska gospodarka w II kwartale 2018 r. rozwijała się w tempie 5,1%. Komisja Europejska prognozuje wzrost  polskiej gospodarki na poziomie 4,6% w  2018 r. i 3,7% w 2019 r.

Rozwojowi branży części samochodowych w Polsce sprzyja zmieniająca się struktura parku samochodowego. Z jednej strony rośnie stosunkowo stary park samochodowy (samochody w wieku ok. 13 lat), a z drugiej zwiększa się liczba rejestracji nowych aut. 

Źródło: Informacja prasowa Auto Partner

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również