Dwulitrowy silnik o mocy 450 KM od Volvo

10.10.2014

Szwedzka marka zaprezentowała koncepcyjną jednostkę napędową z rodziny Drive-E. Czterocylindrowy silnik benzynowy ma dwa litry pojemności i osiąga moc 450 KM. Wszystko to za sprawą potrójnego turbodoładowania.

Wiele osób uważa, że z silników o stosunkowo niedużej pojemności nie da się osiągnąć znacznie więcej mocy niż obecnie. Najmocniejsze dwulitrowe jednostki benzynowe na rynku osiągają moc na poziomie 360 KM. To parametry, które jeszcze niedawno były zarezerwowane wyłącznie dla silników aut wyczynowych wymagających naprawy głównej co kilka godzin pracy.
Czy można wygenerować jeszcze większą moc z takich silników i podnieść ich kulturę pracy? Volvo postanowiło udowodnić, że jest to możliwe. W ubiegłym roku wprowadziło na rynek serię dwulitrowych silników turbodoładowanych „Drive-E” osiągających moc od 181 do 306 KM. Teraz nadszedł czas na otwarcie kolejnego rozdziału tej historii, czyli prezentację nowego silnika koncepcyjnego z rodziny „Drive-E”, który tym razem ma moc 450 KM.
Tak wysokie osiągi możliwe są dzięki zastosowaniu potrójnego turbodoładowania. Pierwszym stopniem jest elektryczny turbokompresor, który przekazuje wstępnie sprężone powietrze do dwóch turbosprężarek napędzanych gazami spalinowymi. Przy tak dużym ciśnieniu doładowania konieczne było zwiększenie ciśnienia paliwa które teraz pompowane jest pod ciśnieniem 250 barów. Zastosowanie elektrycznej sprężarki wstępnej pozwoliło na całkowite wyeliminowanie tak zwanej „turbodziury” i przyspieszenie reakcji na zmianę parametrów jazdy.
Specjaliści rozwijający silniki Volvo przypominają, że w latach 80. silniki Formuły 1 osiągały moc ok. 1200 KM z pojemności 1,5 l. Twierdzą, że obecnie największym zadaniem inżynieryjnym jest sprawienie, by jak najwięcej powietrza przepływało przez silnik i by było optymalnie spożytkowane. Nowoczesne układy turbodoładowania są niezbędnym elementem do osiągnięcia tego zadania.

Więcej informacji na stronie www.volvocars.com

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę