Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej przekładni

Liqui Moly
7.7.2017

Jeszcze do niedawna producenci zarzekali się ze olej w skrzyni wystarcza na cały okres użytkowania. I rzeczywiście, jeżeli planujemy użytkować samochód jedynie przez 120.000 tysięcy kilometrów taka teoria się sprawdzi. Niestety po tym przebiegu czeka nas remont skrzyni. Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów powinna być wykonywana co około 3 lata lub 60.000 kilometrów.

Przebieg ten należy skrócić, jeżeli pojazd jest eksploatowany trudnych warunkach tzn. w korkach, w górach lub z podpiętą przyczepą. 

Dlaczego olej w skrzyni automatycznej się zużywa? Odpowiedź jest bardzo prosta, w każdym automacie znajdują się wielotarczowe mokre sprzęgła, które są przyczyną utleniania i zanieczyszczania oleju. W ekstremalnych sytuacjach pomiędzy tarczami powstaje temperatura rzędu 400 st. C, a to przyczynia się do utleniania środka smarnego, zmniejszania jego zdolności myjących i dyspergujących. Innymi słowy olej czarnieje i nie jest w stanie wymywać zanieczyszczeń, które sukcesywnie zatykają kanały i zawory sterujące pracą skrzyni. Niewłaściwa działanie tych elementów jest odczuwalne przez kierowcę w postaci szarpania i niewłaściwego zmieniania przełożeń.

Aby nie dopuścić do takiej sytuacji, należy regularnie zmieniać olej. I nie chodzi tu tylko o dolewanie oleju, bo tak śmiało możemy nazwać „wymianę statyczną”, tylko całkowite zastąpienie starego oleju świeżym. Taki proces jest możliwy podczas „wymiany dynamicznej”.

Wymiana grawitacyjna w większości klasycznych automatów pozwala na spuszczenie około połowy środka smarnego. Reszta oleju pozostaje w konwerterze (sprzęgle hydrokinetycznym), pompie i kanałach olejowych. Oczywiście są też wyjątki od tej reguły tzn. samochody wyposażone w śrubę spustową konwertera, ale to rozwiązanie spotykane jest raczej w starszych pojazdach. Znane są przypadki bezawaryjnej pracy takiej skrzyni nawet przez milion kilometrów. Fakt ten dosyć dobrze działa na wyobraźnię i uświadamia, jak ważne jest wymienianie całego oleju w skrzyni biegów.

Liqui Moly ATX180

Liqui Moly wprowadza do oferty jedno z najbardziej zaawansowanych urządzeń do dynamicznej wymiany oleju w automatycznych skrzyniach biegów na rynku. Urządzenie ATX 180 zostało opracowane przy udziale firmy Sosnowski, która od 30 lat specjalizuje się profesjonalną obsługą automatycznych skrzyń biegów. Dzięki temu urządzeniu można w bezpieczny sposób wymienić cały olej i przeprowadzić proces płukania preparatem Automatic Getribe Reiniger (nr art. 2512). Płukanie powinno być wykonywane profilaktycznie przy każdej wymianie oleju lub w sytuacji pierwszych objawów niewłaściwej pracy skrzyni biegów.

Jeżeli kupujemy samochód, który nie ma udokumentowanej historii serwisowej wymianę oleju w skrzyni należy przeprowadzić wyłącznie metodą dynamiczną połączoną z płukaniem. Świeży olej ATF ma duże dobre właściwości myjące, przez co zostawienie w skrzyni starych zanieczyszczeń bardzo szybko doprowadzi do poważnej usterki skrzyni. Liqui Moly zamierza niebawem wprowadzić do oferty w wybranych warsztatach sieci Pro-Line Serwis usługę płukania i dynamicznej wymiany oleju.

Źródło: Liqui Moly

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę