Działanie filtrów kabinowych ze srebrem i ich żywotność

UFI Filters
2.4.2020

Ideą filtrów kabinowych jest oczyszczanie powietrza wpadającego do kabiny pojazdu. W powietrzu tym znajduje się pył powstały ze ścierania opon, klocków i tarcz hamulcowych, pył wzbijany w powietrze przez ruch pojazdów, a także szereg pyłków, roztoczy, drobnoustrojów i bakterii.

Aby filtracja miała jak największą skuteczność, w filtrach kabinowych stosuje się włókna pozyskiwane przez rozdmuchiwanie roztopionego tworzywa sztucznego. Pozwala to uzyskać włókna o wyjątkowo małym przekroju i właściwościach elektrostatycznych, które przyczyniają się do wyłapywania coraz mniejszych cząstek z powietrza. Ale okazuje się, że to nie wystarczy. Aby jeszcze skuteczniej filtrować powietrze, konieczne stało się zastosowanie związków mających właściwości antybakteryjne. W najnowszych filtrach produkowanych przez UFI polimerowe włókna filtracyjne zmieszano ze srebrem. Dzięki temu uzyskano współczynnik antybakteryjny na poziomie 99%, a skuteczność filtracji dla cząstek o średnicy 2,5 mikrona wg ISO 11155-1 wyniosła 98,5%.

Medium filtracyjne ARGENTIUM (nazwa związana z zastosowaniem srebra, jako materiału antybakteryjnego) jest stosowane w kombinacji z warstwą węgla aktywnego, co nie tylko pozwala na eliminację 99% bakterii i 98,5% cząsteczek o wielkości 2,5 mikrometra, ale też zapewnia czystość chemiczną powietrza, eliminując z niego cząstki azotu NOX, inne gazy i nieprzyjemne zapachy.

 

Wykonane mikroskopem elektronowym zdjęcie medium filtracyjnego z naniesioną na włókna warstwą srebra. Skuteczność tej technologii maleje wraz ze starzeniem się filtra. © UFI Filters

 

Wykonane mikroskopem elektronowym zdjęcie medium filtracyjnego z naniesioną na włókna
warstwą srebra. Skuteczność tej technologii maleje wraz ze starzeniem się filtra.

Czym filtrować?

Podczas filtracji i pochłaniania toksyn zachodzą procesy utleniania powodujące stopniowe zużycie węgla w rdzeniu filtra. Jeśli wykonał on swoje zadanie, powinien zostać wymieniony. Geometria mediów filtracyjnych i ich elementy składowe, jak np. węgiel aktywny lub włóknina, mają decydujący wpływ na stopień filtracji. Dzięki złożeniu włókniny w harmonijkę w filtrze powstaje znacznie większa powierzchnia, przez którą musi przenikać strumień powietrza. Filtr węglowy, czyli posiadający granulat węgla aktywnego zamknięty miedzy płatami warstwy filtrującej, dodatkowo pochłania zapachy i rozpylone w powietrzu związki chemiczne.

Węgiel aktywny charakteryzuje się bardzo dużą powierzchnią w przeliczeniu na jednostkę masy, wynoszącą ponad 3300 m2/g. Większość porów to silnie adsorbujące mikropory oraz – pełniące głównie rolę kanałów transportowych – mezopory. Węgiel aktywny jest często modyfikowany (np. przez usunięcie popiołu lub impregnację związkami chemicznymi), aby, zachowując swoje właściwości adsorpcyjne, mógł wydajniej pochłaniać określony składnik (np. metale ciężkie). Znaczenie węgla aktywnego podnosi fakt, że jest to substancja nietoksyczna, tania w produkcji, a jednocześnie łatwa w utylizacji (przez spalenie). Jeżeli adsorbowane były metale ciężkie, można je łatwo odzyskać z popiołu powstałego po wypaleniu węgla.

Aby filtr miał właściwości antybakteryjne, do włókien filtrujących dodaje się srebro. Metaliczne srebro wykazuje silne właściwości antybakteryjne, dlatego znajduje zastosowanie również jako środek dezynfekujący i odkażający. Do materiału, z którego jest wykonany filtr powietrza, srebro można dodać na dwa sposoby:

  • przez zintegrowanie z polimerem, z którego wytworzone są włókna filtrujące,
  • przez pokrycie nim włókien.

W obu przypadkach srebro w formie jonowej zapobiega rozwojowi bakterii i grzybów.

Jak często wymieniać?

Grupa UFI Filters zaleca wymianę filtra kabinowego przynajmniej raz w roku. Rzadsza wymiana może prowadzić do pogorszenia jakości powietrza w samochodzie. Gromadzenie się kurzu i zanieczyszczeń szkodzi zdrowiu pasażerów oraz sprzyja występowaniu alergii, bólu gardła, kaszlu, a także zmęczeniu i osłabieniu koncentracji podczas dłuższej jazdy. Ponadto z powodu niedrożnego filtra kabinowego rośnie obciążenie silnika dmuchawy, a w kabinie maleje objętość powietrza, które podlega wymianie, co znacząco wpływa na samopoczucie pasażerów.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę