Efektywność energetyczna – temat tabu

OSKP - Olmark, Mysłowice - foto WSOP

Minimalizacja kosztów, zwłaszcza tych niepotrzebnych, to jedna z kilku powinności, o których powinien pamiętać rozsądny właściciel każdej firmy, w tym i warsztatu samochodowego. Oszczędności można uzyskać na wiele sposobów. Jednym z nich jest efektywność energetyczna, wciąż jednak niedoceniana przez właścicieli serwisów samochodowych.

Efektywność energetyczną należy rozpatrywać przynajmniej w trzech aspektach. Pierwszy, istotny już na etapie projektowania, dotyczy ograniczenia kosztów realizacji samej inwestycji. Drugi wiąże się z różnymi działaniami związanymi z ochroną środowiska. I wreszcie trzeci, który bezpośrednio dotyczy późniejszych kosztów eksploatacji takiego obiektu.

Energochłonność obiektu obsługowo-naprawczego w transporcie samochodowym wymaga działań, których celem jest zapewnienie odpowiedniego komfortu cieplnego, odzyskiwanie energii cieplnej oraz zapewnienie możliwie niskiej energochłonności urządzeń technologicznych związanych z funkcjonowaniem obiektu. Istotnym czynnikiem, powoli nabierającym na znaczeniu, a który może wyraźnie poprawić efektywność energetyczną, jest także wykorzystanie niekonwencjonalnych źródeł energii.

– Uwzględnienie problemu oszczędzania energii w projektowanym obiekcie zależy od obowiązujących przepisów w zakresie wymagań technicznych dla obiektów budowlanych, kosztów rozwiązań proekologicznych w zakresie infrastruktury technicznej i świadomości inwestora dotyczącej poszanowania energii oraz prognozowanego udziału kosztów energii w ogólnych kosztach funkcjonowania obiektu, co ma wpływ na opłacalność przedsięwzięcia inwestycyjnego – wyjaśnia dr inż. Jan Filipczyk, ekspert Politechniki Śląskiej, współpracujący z firmą WSOP.

Poprawa efektywności energetycznej związana jest wprost ze wzrostem nakładów inwestycyjnych. Przy ograniczonym budżecie na realizację inwestycji, oszczędność energii uwzględniana jest tylko i wyłącznie w zakresie wymaganym przez obowiązujące przepisy. Inwestor, mając do wyboru zastosowanie wyłącznie wentylatorów wywiewnych, zapewniających odbiór techniczny obiektu lub instalację nawiewno-wywiewną z systemem odzysku energii, droższą od pierwszego rozwiązania nawet kilkukrotnie, bardzo często wybierze tańsze rozwiązanie.

Chęć zastosowania rozwiązań energooszczędnych zależy także od wielkości inwestycji, źródeł finansowania, a także rodzaju podmiotu gospodarczego realizującego inwestycję. Obecnie techniczne rozwiązania, zapewniające dużą efektywność energetyczną, stosowane są najczęściej w dużych obiektach obsługowo-naprawczych typu zajezdniowego. Zapewnienie kilkuprocentowej oszczędności w zakresie zużycia energii przekłada się na bardzo wymierne oszczędności podczas eksploatacji obiektu.

Nie można nie docenić jeszcze jednej kwestii. Uwzględnienie rozwiązań już w fazie projektowania, pozwalających na oszczędności energetyczne, pozwala na ubieganie się o dodatkowe wsparcie finansowe z funduszy zewnętrznych (unijnych, ale i krajowych) przeznaczonych na ochronę środowiska. Proekologiczne podejście inwestorów do funkcjonowania obiektów działających w sektorze usług samochodowych można częściej zauważyć w przypadku inwestycji realizowanych przez jednostki samorządu terytorialnego czy też duże podmioty gospodarcze, dysponujące znacznym kapitałem. W przypadku drobnych przedsiębiorców właściwe podejście do efektywności energetycznej jest znacznie rzadsze, jeśli nie żadne.

Więcej na temat efektywności energetycznej znajduje się w czerwcowym wydaniu magazynu autoEXPERT.

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę