Elektryczny, przegubowy autobus miejski Volvo 7900

Volvo
18.10.2019

Na trwającej w Brukseli wystawie Busworld, Volvo zaprezentowało po raz pierwszy oficjalnie nowy, elektryczny przegubowy autobus miejski. Może on pomieścić do 150 pasażerów i zużywa o 80% mniej energii niż analogiczny autobus zasilany silnikiem diesla. Volvo 7900 Electric Articulated umożliwia zelektryfikowanie miejskich linii autobusowych o wysokiej częstotliwości kursowania, na których podróżuje duża liczba pasażerów.

Dziesięć lat temu zaprezentowaliśmy nasz pierwszy autobus zasilany elektrycznie. Dzisiaj Volvo oferuje największą gamę nowoczesnych autobusów o napędzie hybrydowym oraz cichych i bezemisyjnych autobusów całkowicie elektrycznych. Dzięki temu zarówno małe jak i duże miasta mają możliwość wprowadzenia do swoich flot transportu publicznego autobusów zasilanych elektrycznie, dopasowując model pojazdu do warunków danego miasta – powiedział Håkan Agnevall, Prezes Volvo Buses.

© Volvo

Volvo 7900 Electric Articulated, mogący przewieźć do 150 pasażerów i zapewniający 80% mniej zużycia energii niż analogiczny autobus z silnikiem spalinowym, łączy dużą pojemność z niskimi kosztami eksploatacji. Aby sprostać indywidualnym wymaganiom różnych miast i operatorów komunikacji miejskiej, autobus ma elastyczną konstrukcję, można go odpowiednio zoptymalizować - w zależności od potrzeb.

Aby ułatwić naszym klientom wejście w „elektryczną przyszłość”, Volvo 7900 Electric Articulated jest dostępny jako kompleksowe rozwiązanie w stałej, z góry określonej cenie za kilometr. Zapewniamy operatorom dostępność autobusów przygotowanych do jazdy, bez konieczności ich zakupu. Serwis, naprawy, utrzymanie akumulatora, szkolenie kierowców – wszystko jest wliczone w cenę za kilometr – wyjaśnia Håkan Agnevall.

Volvo Buses może także przejąć pełne zarządzanie projektem - od symulacji i analizy trasy, do wdrożenia systemu ładowania.

Dwie długości, dwa systemy ładowania, duża moc przy jeździe pod górę

Nowy, przegubowy Volvo 7900 Electric Articulated jest dostępny w dwóch długościach: 18 i 18,7 m. Liczba akumulatorów może być zróżnicowana, tak aby zapewnić odpowiednią pojemność i możliwość magazynowania energii dla poszczególnych autobusów. Ładowanie może się odbywać poprzez stacje szybkiego ładowania na trasie (OppCharge) oraz przez stacjonarną, gdy autobus jest zaparkowany w zajezdni (Combo2/CCS). Volvo 7900 Electric Articulated został zaprojektowany w taki sposób, by zapewnić wysoką efektywność i wygodne podróżowanie nawet przy wjeżdżaniu pod górę - autobus dobrze radzi sobie z podjazdami nawet o 20-stopniowym nachyleniu, także wtedy, gdy wiezie komplet pasażerów i jest w pełni obciążony.

© Volvo

Niski poziom hałasu i wysoki poziom bezpieczeństwa

Volvo 7900 Electric Articulated został zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić pasażerom cichą i przyjemną jazdę oraz możliwość swobodnego przemieszczania się wewnątrz pojazdu. Autobus jest wyposażony w cztery pary drzwi, ergonomiczne uchwyty i poręcze, wygodne fotele będące autorskim projektem Volvo oraz dużo wolnej przestrzeni wewnątrz.

Kabina kierowcy zapewnia doskonałą widoczność i zapewnia wygodną pozycję siedzącą. Niski poziom hałasu redukuje ryzyko zmęczenia i rozproszenia uwagi. System klimatyzacji o wysokiej efektywności zapewnia odpowiednią temperaturę zarówno pasażerom jak i kierowcy. Volvo 7900 Electric Articulated może też zostać uzupełniony o aktywny układ kierowniczy Volvo, który znacznie ułatwia pracę kierowcy i redukuje obciążenie mięśni ramion, rąk i pleców.

Nowy elektryczny przegubowy autobus Volvo został stworzony specjalnie do jazdy w obszarach o szczególne restrykcyjnych wymaganiach dotyczących hałasu, emisji spalin czy prędkości - takich jak strefy zerowej emisji w miejskich centrach czy przystanki autobusowe zlokalizowane wewnątrz budynków czy hal. Aby dodatkowo wzmocnić bezpieczeństwo niechronionych użytkowników ruchu drogowego – pieszych czy rowerzystów, Volvo 7900 Electric Articulated może zostać wyposażony w system zarządzania strefą bezpieczeństwa, która automatycznie zapobiega przekraczaniu określonych limitów prędkości, a także system automatycznego wykrywania pieszych i rowerzystów, dzięki któremu kierowca informowany jest o ryzyku kolizji z pieszym lub rowerzystą.

Volvo 7900 Electric Articulated – wybrane dane techniczne:

• Długość: 18 lub 18,7 m.
• Pojemność: do 150 pasażerów.
• Napęd: podwójny silnik elektryczny o dwóch prędkościach. Maksymalne wyjście mocy 2x200 kW, maksymalny moment obrotowy 3 tys. Nm na osi napędowej.
• Akumulatory: litowo-jonowe w pojemności do 396 kWh.
• System ładowania: OppCharge, Combo2/CCS.

Po wprowadzeniu nowego Volvo 7900 Electric Articulated, oferta zelektryfikowanych autobusów Volvo obejmuje:

• Autobusy hybrydowe: Volvo 7900 Hybrid, Volvo 7900 Hybrid Articulated (przegubowy), Volvo Hybrid Double Deck (piętrowy). Do 40% więcej oszczędności energii w porównaniu do analogicznego autobusu z silnikiem diesla.
• Hybrydy zasilane elektrycznie (hybrydy Plug-in): Volvo 7900 Electric Hybrid. Do 60% więcej oszczędności energii w porównaniu do analogicznego autobusu z silnikiem diesla.
• Autobusy elektryczne Volvo 7900 Electric i Volvo 7900 Electric Articulated (przegubowy). Do 80% więcej oszczędności energii w porównaniu do analogicznego autobusu z silnikiem diesla.

Źródło: Volvo

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę