Europejskie przepisy dotyczące opon zimowych

13.10.2015

Okazuje się, że nie tylko zła pogoda, ale także zróżnicowane przepisy europejskie dotyczące stosowania opon zimowych, mogą być przyczyną unieruchomienia pojazdów lub nałożenia wysokich kar na kierowców za niedostosowanie się do wymogów prawa.

Dodatkowym utrudnieniem jest różna w poszczególnych krajach Europy definicja opony zimowej. Goodyear ostrzega operatorów pojazdów ciężarowych i autokarów o zagrożeniach wynikających z zastosowania niewłaściwych opon zimą.

- Wszyscy operatorzy są świadomi problemów, jakie mogą wywołać nagłe opady śniegu, dlatego z reguły odpowiednio wyposażają swoje pojazdy. Niemniej jednak coraz więcej europejskich krajów wymaga stosowania opon zimowych w pojazdach ciężarowych nie tylko wtedy, gdy zmuszają do tego warunki na drodze, lecz również w określonych okresach roku - podpowiada Benjamin Willot, dyrektor marketingu opon ciężarowych Goodyear w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. - Brak jednolitych przepisów unijnych dotyczących opon zimowych dla pojazdów użytkowych stanowi duże wyzwanie dla operatorów, jednak nie zwalnia ich z obowiązku stosowania właściwych opon. Niedostosowanie się do przepisów może przynieść grzywnę lub spowodować zatrzymanie pojazdu - dodał Willot.

W całej Europie zmienia się definicja opony zimowej dla pojazdu ciężarowego. Dotychczas podstawę krajowych przepisów, dotyczących opon zimowych, stanowiło oznaczenie M+S (znane również jako MS, M&S, M-S), będące skrótem od słów „błoto i śnieg” (ang. Mud and Snow), ale pod koniec 2012 r. Unia Europejska, dla oznaczenia opon zimowych przeznaczonych dla pojazdów ciężarowych, wprowadziła nowy dodatkowy symbol: znak trzech szczytów górskich i płatka śniegu. Zgodnie z prawem, nowy symbol może być stosowany jedynie, gdy opona osiąga minimalne wyznaczone parametry osiągów na śniegu. Opony ciężarowe, które przejdą standaryzowany test i otrzymają oznaczenie 3PMSF są oficjalnie „oponami zimowymi do stosowania w trudnych warunkach śniegowych”. Jednakże w myśl europejskich przepisów dotyczących opon zimowych, zastosowanie symbolu 3PMSF nie wyklucza użycia znaku M+S, ani go nie zastępuje. Oba oznaczenia pozostają w mocy, a szczegółowe wymagania wobec opon zimowych można znaleźć w ustawodawstwie poszczególnych krajów.

W Europie są już kraje, które przyjęły lub zmieniły przepisy o oponach zimowych, uwzględniając opony ciężarowe z symbolem 3PMSF, a jednocześnie w dalszym ciągu dopuszczając do użytku wszystkie opony z oznaczeniem M+S, nawet jeśli nie posiadają znaku 3PMSF. Do grupy tych państw należą: Norwegia, Szwecja, Turcja i Rosja. Inaczej sytuacja wygląda w Austrii, Niemczech, Chorwacji i Włoszech, gdzie w przepisach krajowych o oponach zimowych nadal jest mowa wyłącznie o oznaczeniu M+S. Z kolei w Belgii, Danii, Finlandii, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Polsce i na Węgrzech nie ma żadnych uregulowań w zakresie opon zimowych dla pojazdów ciężarowych.

Goodyear Dunlop sporządził listę 28 europejskich krajów, w których obowiązują przepisy dotyczące opon zimowych dla pojazdów użytkowych. Na starym kontynencie mamy do czynienia z dużą różnorodnością w tym zakresie, dlatego też operatorzy flot powinni sprawdzać uregulowania obowiązujące w każdym kraju, w którym prowadzą działalność.

Źródło: Goodyear

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę