Filtry paliwa

Mann Hummel
19.5.2008
Paliwo, podobnie jak każdy inny techniczny płyn eksploatacyjny, ulega zanieczyszczeniu cząstkami, które przedostają się do cieczy w trakcie procesu produkcji, transportu i przechowywania, a takżenapełniania zbiornika paliwa pojazdu.

Po zakończeniu tankowania dochodzi do dalszego zanieczyszczenia cząstkami i wodą przez otwór wlewu paliwa. Ta droga wprowadzania zanieczyszczeń odgrywa szczególnie dużą rolę wtedy, gdy powietrze zewnętrze jest zapylone, wilgotność powietrza duża, a w ciągu dnia dochodzi ponadto do dużych wahań temperatury. Innymi źródłami zanieczyszczeń są zabrudzenia poprodukcyjne wszystkich komponentów układu paliwowego, a także sadza wprowadzana za pośrednictwem oleju silnikowego w przypadku pomp paliwa smarowanych olejem (stosowanych dzisiaj wyłącznie w pojazdach użytkowych z pompami rzędowymi).

Zabrudzenia składają się zarówno z bardzo twardych cząstek mineralnych, jak i cząstek organicznych, takich jak sadza czy smoła. Zgodnie z normą DIN EN 590 dostępne oleje napędowe muszą charakteryzować się zawartością cząstek poniżej 24 mg/l. Międzynarodowe stowarzyszenia przemysłu samochodowego zalecają wartości poniżej 24 mg/kg. W Niemczech dostępne oleje napędowe wykazują z reguły zawartość cząstek poniżej 10 mg/l. W paliwach sprzedawanych na całym świecie regularnie stwierdzane jest bardzo duże stężenie zanieczyszczeń, wielokrotnie przekraczające podane granice.

Niebezpieczeństwo zużycia uwarunkowane jest jednak nie tylko łączną zawartością zanieczyszczeń, lecz w znacznie większym stopniu rozkładem wielkości cząstek. W liczbach bezwzględnych: litr oleju napędowego zawiera więcej niż 5 • 104 cząstek klasy wielkości powyżej 15 μm (frakcja gruba) i ponad 5 • 105 cząstek klasy wielkości powyżej 5 μm (frakcja drobna). Aby chronić nowoczesne układy wtryskowe silników wysokoprężnych, należy praktycznie całkowicie, tzn. o współczynnik wyraźnie większy niż 100, zredukować frakcję grubą poprzez zastosowanie fi ltra paliwa. W badaniach nad zużyciem krytyczna okazała się również frakcja drobna. Dlatego w ostatnich latach za parametr dokładności filtracji przyjmuje się stopień separacji najdrobniejszej frakcji cząstek, który można ustalić za pomocą znormalizowanych metod kontroli (od 3 do 5 μm). Układy wtryskowe nowoczesnych silników benzynowych i wysokoprężnych są wrażliwe na najmniejsze zanieczyszczenie paliwa. Szkody powstają przede wszystkim w wyniku erozji cząstek, a w silnikach wysokoprężnych ponadto w wyniku korozji spowodowanej zbyt wysoką zawartością wody w paliwie.

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę