Filtry powietrza dla silnika i do kabiny – dlaczego są potrzebne?

Wnętrze auta © Daimler AG

Udostępnij:

Aby zapobiec uszkodzeniom silnika, filtry powietrza mają za zadanie oczyszczać je z drobnych pyłów. W przypadku filtrów, przeznaczonych do kabiny, są one odpowiedzialne za redukcję cząsteczek stałych oraz szkodliwych gazów. Można powiedzieć, że filtry te pełnią rolę płuc dla samochodu. Zasysają powietrze i przepuszczają oczyszczone dalej. Ma to kluczowe znaczenie zarówno dla pracy samochodu, jak i zdrowia oraz komfortu pasażerów.

Powietrze atmosferyczne na drogach bywa mocno zanieczyszczone. Są to głównie drobiny, które unoszą się na wierzchnich warstwach nawierzchni oraz pyły przemysłowe. Jeśli chodzi o natężenie zapylenia, największe jest tam, gdzie samochody mają wloty powietrza, na wysokości ok. 0,5 metra. W zależności od panujących warunków, zawartość pyłów wynosi średnio od 0,2 do ponad 50 mg/m3. Gdyby nie filtry, w ciągu roku do jednostki napędowej mogłoby się dostać kilka kilogramów tychże zanieczyszczeń. Poprzez przenikanie do oleju prowadziłoby to do zużycia poszczególnych części silnika.



W celu zwiększenia powierzchni filtracyjnej i sztywności materiał filtracyjny układa się w plisy. Aby filtr służył jak najdłużej, powinno stosować się materiał o zróżnicowanej gęstości włókien. Pamiętajmy, że filtry są elementem eksploatacyjnym każdego auta i należy je regularnie wymieniać.

Jakie są rodzaje filtrów?

Filtry dzieli się ze względu na medium, do którego są przystosowane. W motoryzacji jest to podział na filtry paliwa, oleju i powietrza. Materiał filtrujący to najczęściej włókna z tworzywa sztucznego lub impregnowanych papieru i celulozy. W zależności od potrzeb i mocy silnika, stosuje się także różne kształty i wielkości filtrów, co jest pochodną ilości przepływającego przez nie powietrza. W niektórych zastosowaniach sportowych niekiedy rezygnuje się z użycia filtra powietrza, aby uniknąć wszelkich oporów na drodze powietrza. Okupione jest to niestety zmniejszeniem żywotności silnika.  

Czym powinny się charakteryzować filtry kabinowe i filtry powietrza dla silnika?

Skuteczne filtry mają wysokiej klasy materiał filtrujący,  który chroni przed kurzem, pyłkami, bakteriami, sadzą, a także rozwojem pleśni. Włóknina wykazuje lepsze parametry separujące niż materiał papierowy i cechuje się dłuższą żywotnością. Tego typu filtr zastosowano w filtrach kabinowych marki Delphi Technologies, co objaśnia Tomasz Hurt, technical manager w Delphi Technologies:

 

Tomasz Hurt, technical manager w Delphi Technologies

Wszystkie kabinowe filtry powietrza produkowane przez Delphi Technologies zawierają włókninę, która z wysoką skutecznością zatrzymuje m.in. kurz, pyłki, bakterie i sadzę. Materiał filtrujący o specjalnej budowie składa się z maksymalnie pięciu oddzielnych warstw, które wychwytują niemal 100% szkodliwych zanieczyszczeń. Aby zapewnić wysoce skuteczną ochronę przed namnażaniem bakterii, rozwojem pleśni oraz innymi zanieczyszczeniami, marka oferuje asortyment filtrów z węglem aktywnym. Warstwa węglowa jest ona umieszczona pomiędzy dwiema warstwami flizu, a dzięki swojej wysokiej skuteczności zatrzymuje więcej zanieczyszczeń w porównaniu ze standardowymi filtrami, a dodatkowo zatrzymuje szkodliwe gazy i nieprzyjemne zapachy.

Filtry kabinowe Delphi Technologies
Filtry kabinowe Delphi Technologies z warstwą węglową.


Z kolei filtry powietrza Hengst to ciekawe połączenie celulozy oraz włókien syntetycznych. Zastosowano tu równomierny rozkład plis, a zamontowana uszczelka, gwarantuje szczelne osadzenie filtra w obudowie. Jak objaśnia Arkadiusz Ostaszewski, trener techniczny Hengst Filter:

Arkadiusz Ostaszewski - trener techniczny Hengst
Arkadiusz Ostaszewski – trener techniczny Hengst

 



Filtry powietrza Hengst produkowane są z włókien celulozy z domieszką włókien syntetycznych, które mają regularną strukturę, dzięki czemu ulega poprawie skuteczność filtracji i chłonność materiału. Podczas plisowania bibuła filtracyjna poddawana jest tłoczeniu, a następnie wypalaniu. Przetłoczenia wspomagają utrzymanie równomiernego rozkładu plis i wielkości kieszeni pomiędzy plisami. Odpowiednio ukształtowane grzbiety stabilizują długość plisy, a idealnie dobrany profil poliuretanowej uszczelki z dodatkiem plastyfikatorów gwarantuje szczelne osadzenie filtra w obudowie, co ułatwia proces montażu. Wielowarstwowe medium filtracyjne gwarantuje nieprzerwany dostęp powietrza, a dzięki precyzyjnej dawce mieszanki paliwowo-powietrznej – niższe spalanie.

Materiał filtracyjny
Przetłoczenia na materiale filtracyjnym Hengst służą do utrzymania sztywności wkładu podczas użytkowania.


Bardzo interesującą propozycją są filtry powietrza Silver Nano Protect od PZL Sędziszów z dodatkami nano-srebra i nano-miedzi, które charakteryzują się unikalnymi właściwościami antybakteryjnymi. Przewagą tej technologii jest jej wysoka skuteczność w walce z różnego rodzaju drobnoustrojami. O tym zastosowaniu opowiada Agnieszka Dec, dyrektor generalny w PZL Sędziszów:

Agnieszka Dec - Dyrektor Generalny w PZL Sędziszów
Agnieszka Dec – dyrektor generalny w PZL Sędziszów

Jedną z najciekawszych propozycji w ofercie PZL Sędziszów są filtry kabinowe Silver Nano Protect. W tej nowej linii produktowej zastosowano dwukompozytowy roztwór z cząstkami nano-srebra i nano-miedzi, który charakteryzuje się unikalnymi właściwościami antybakteryjnymi. Rezultatem wieloletnich badań jest dobór odpowiedniego składu i stężenia tych substancji, które posiadają wysoką aktywność przeciwdrobnoustrojową, między innymi przeciw trudno zwalczanym szczepom grzybów i pleśni. Minimalny okres aktywności antybakteryjnej filtra Silver Nano Protect wynosi 12 miesięcy.

Porównanie wydajności filtrów
Porównanie skuteczności filtracji filtrów kabinowych.

 

Udostępnij:

Drukuj



Aleksandra Biernacka




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również