Gdy szyba paruje

Nissens

Zbliża się jesień, a wraz z nią syndrom parujących szyb w autach. Niestety zdarza się czasem, że przyczyną takiej sytuacji jest uszkodzona dmuchawa kabinowa.

Podczas wymiany dmuchawy kabinowej, która jest z pozoru dość prostą czynnością (sama dmuchawa też zdaje się być urządzeniem mało skomplikowanym), można popełnić kilka błędów, które okażą się bardzo nieprzyjemne podczas użytkowania samochodu.

W związku z tym producent elementów do układów chłodzenia – firma Nissens – przedstawia podstawowe zasady obchodzenia się z dmuchawami podczas ich wymiany:

  • należy ostrożnie przenosić oraz trzymać dmuchawę podczas montażu. Szczególnie wirnik dmuchawy jest elementem delikatnym, łatwo jest go uszkodzić lub pozbawić wyważenia. Uszkodzony lub niewyważony wirnik będzie powodował głośną pracę dmuchawy, wibracje, a w skrajnym przypadku awarię całej części;
  • należy upewnić się przed montażem, że w dmuchawie nie pozostała torebka ze środkiem higroskopijnym wkładanym do pudełka z dmuchawą;
  • należy sprawdzić stan filtra przeciwpyłkowego (jeżeli występuje), w przypadku znacznego zabrudzenia należy wymienić filtr na nowy. Zapchany filtr kabinowy uniemożliwia prawidłowy przepływ powietrza przez dmuchawę oraz system nawiewów, utrudnia warunki pracy dmuchawy, zwiększa jej zużycie oraz skraca trwałość. Należy usunąć pył, brud, liście oraz wszelkie inne zanieczyszczenia z przedziału dmuchawy i kanałów nawiewów;
  • należy upewnić się, że wymieniane części elektryczne są zgodne z instalacją elektryczną auta oraz sprawdzić, czy instalacja działa prawidłowo, zgodnie z wytycznymi producenta auta. Należy sprawdzić bezpieczniki, w tym bezpiecznik dmuchawy oraz wymienić na prawidłowy nowy, jeżeli jest spalony. Należy sprawdzić stan wtyczki (złącza) dmuchawy. Jeżeli wtyczka jest nadtopiona, uszkodzona lub styki są skorodowane, należy ją wymienić na nową. Należy także sprawdzić stan opornicy dmuchawy znajdującej się w samochodzie (jeżeli występuje), a jeżeli nie działa należy ją wymienić na nową. Przed wymianą dmuchawy należy sprawdzić działanie klap sterujących przepływem powietrza w układzie nawiewów, a jeżeli są uszkodzone, powinno się je naprawić lub wymienić ich napęd, w przypadku klap nastawianych silniczkami elektrycznymi, gdyż mają one wpływ na prawidłowe sterowanie przepływem w układzie nawiewów. Należy zresetować układy elektroniczne auta jeżeli to konieczne;
  • jeżeli układ klimatyzacji jest odgrzybiany lub oczyszczany środkami płynnymi lub w aerozolach, należy uważać aby nie zalać dmuchawy, gdyż może to spowodować jej awarię;
  • podczas montażu dmuchawy należy ostrożnie dokręcać śruby mocujące, aby nie uszkodzić plastikowych elementów dmuchawy, a jednocześnie aby dmuchawa nie poluzowała się podczas pracy.

Przestrzegając kilku zasad, można uniknąć awarii dmuchawy i wydłużyć okres jej eksploatacji:

  • należy pamiętać o wymianie filtra kabinowego. W warunkach silnego zapylenia może być konieczne skrócenie czasu pomiędzy wymianami filtra kabinowego;
  • nie należy dopuszczać do zawilgocenia dmuchawy – nieprawidłowe mycie natryskowe może prowadzić do dostania się wody do przedziału i silnika dmuchawy;
  • należy unikać stosowania środków czyszczących oraz odkażających bezpośrednio na dmuchawę;
  • usterki układu elektrycznego pojazdu mogą mieć wpływ na żywotność dmuchawy, dlatego zaleca się niezwłoczne usunięcie ew. awarii układu elektrycznego auta.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę