Golf ósmej generacji – punkt odniesienia w swoim segmencie

Volkswagen
29.10.2019

Golf ósmej generacji wzbudził ogromne zainteresowanie – i to z bardzo wielu powodów. Jakie są najważniejsze innowacje i na czym polega postęp w stosunku do poprzedniej generacji Golfa? Oto krótki przegląd.

Systemy komunikacji i obsługa

Nigdy wcześniej Golf nie był tak zaawansowany technicznie i nigdy wszystkie jego systemy nie były aż tak podporządkowane wygodzie i potrzebom kierowcy. Nowy Golf jest pierwszym modelem w swojej klasie cenowej wyposażonym seryjnie w całkowicie cyfrowy kokpit (opcjonalnie również w tzw. Innovision Cockpit). Wskaźniki i elementy służące do obsługi pokładowych funkcji są teraz cyfrowe. Nowy, innowacyjny system reaguje teraz na polecenia głosowe i okazuje się dziecinnie prosty w obsłudze. Krótko mówiąc: cyfryzacja pokładowych urządzeń sprawiła, że wszelkimi funkcjami w nowym samochodzie steruje się intuicyjnie.

Wygląd cyfrowego kokpitu kierowca może dostosować do własnych preferencji

Cyfrowe systemy współpracują nie tylko ze sobą nawzajem, lecz za pośrednictwem Online Connectivity Unit (OCU) są także połączone ze światem zewnętrznym. Seryjna jednostka OCU wyposażona w zintegrowaną kartę eSIM łączy się z systemami We Connect i We Connect Plus umożliwiając korzystanie w aucie ze streamingu, radia internetowego i z licznych usług internetowych. Ponadto, już po zakupie auta, korzystając z We Upgrade można w późniejszym czasie uruchamiać nowe funkcje i systemy dzięki temu, że Golf jest zawsze połączony z internetem.

Układy napędowe przyjazne środowisku i bezpieczeństwo

Golf będzie dostępny z szerokim wachlarzem napędów hybrydowych. Model ten pojawi się aż w pięciu wersjach tego rodzaju, co jest nowością wśród samochodów klasy kompaktowej. Premierę w Golfie będzie miała wspierająca pracę silnika spalinowego instalacja elektryczna 48V. Taki hybrydowy zespół napędowy (tzw. Mild-Hybrid), dostępny w trzech wersjach mocy, jest niespotykany w samochodach tej klasy. Składa się on z napędzanego paskiem generatora-rozrusznika, litowo-jonowego akumulatora 48V oraz z oszczędnego silnika TSI. Napęd ten, określany jako eTSI jest dostępny w wersjach o mocy 81, 96 i 110 kW. Jego zaletą są oszczędność paliwa wynosząca 10 procent (według WLTP) oraz dynamika, którą Golf wyróżnia się już podczas ruszania z miejsca. Nowy model będzie dostępny również jako hybryda typu plug-in – w dwóch wersjach mocy do wyboru (150 i 180 kW). W obydwu zastosowano litowo-jonowy akumulator zdolny zgromadzić energię o wartości 13 kWh.

© Volkswagen

Wśród układów napędowych Golfa ósmej generacji znajdują się te z silnikami benzynowymi (TSI) oraz Diesla (TDI). Nowością w ofercie są dwa trzycylindrowe silniki benzynowe (66 i 81 kW) i dwa czterocylindrowe diesle (85 i 110 kW). Nowe jednostki TSI, dzięki temu, że pracują w innowacyjnym cyklu „TSI Millera” okazują się bardzo oszczędne i emitują niewiele szkodliwych substancji. Nowością w wypadku silników TDI jest zastosowanie dwóch katalizatorów SCR (Twindosing), dzięki czemu zużywają one nawet o 17% mniej paliwa.

Również w dziedzinie nowych systemów asystujących Golf wysoko podnosi poprzeczkę. System Travel Assist zastosowany po raz pierwszy na świecie w samochodzie kompaktowym sprawia, że na autostradzie, do prędkości 210 km/h, Golf może poruszać się na wpół automatycznie – kierowca nie musi poruszać kierownicą, dodawać gazu, ani hamować. Jako pierwszy model Volkswagena nowy Golf nawiązuje połączenie ze swoim otoczeniem za pośrednictwem seryjnego systemu Car2X. Funkcja ta umożliwia korzystanie z informacji przekazywanych przez inne samochody znajdujące się w odległości do 800 m, a także sygnały wysyłane przez urządzenia infrastruktury drogowej. Informacje te ostrzegają kierowcę przed utrudnieniami w ruchu i są przekazywane do kolejnych aut wyposażonych w funkcję Car2X. Dzięki temu możliwości zbiorowej inteligencji znajdują praktyczne zastosowanie. Dodatkowe bezpieczeństwo zapewniają również nowe diodowe reflektory matrycowe IQ. LIGHT wyposażone w interaktywne funkcje; reflektory te znakomicie oświetlają drogę w ciemnościach.

Komfort i stylistyka

Dzięki systemowi personalizacji 2.0 można zakodować wszelkie ustawienia, np. fotela czy radia, i pobierać je z chmury za każdym razem, gdy zmieni się kierowca lub gdy zasiądzie on za kierownicą innego samochodu. Dzięki temu wszyscy kierujący Golfem zastaną zawsze samochód przygotowany do jazdy zgodnie z ich preferencjami. Komfortową jazdę umożliwia m.in. nowy wyświetlacz head-up display, przedstawiający wszystkie ważne informacje, np. o prędkości jazdy czy wskazania nawigacji, na przedniej szybie, na wysokości wzroku kierowcy. Doskonałe brzmienie dźwięku zapewnia nowy wysokiej klasy system audio amerykańskiej firmy Harman Kardon.

© Volkswagen

We wnętrzu nowego modelu dominują cyfrowe pola i ekrany ułatwiając korzystanie z różnych funkcji, na zewnątrz z kolei samochód wyróżnia się doskonałymi proporcjami i nowymi liniami nadwozia, które zapewniają mu elegancki i dynamiczny wygląd. Przez całą szerokość przodu ciągnie się świetlna linia, przerwana jedynie umieszczonym pośrodku logiem Volkswagena. Dzięki takiemu rozwiązaniu samochód wydaje się szerszy. Nowy rodzaj oświetlenia jest mocnym i charakterystycznym elementem stylizacji Golfa ósmej generacji. Wyrazisty profil nowego modelu kończy się z tyłu charakterystycznym szerokim trzecim słupkiem dachowym. Te nowe designerskie rozwiązania zastosowane przez głównego stylistę Klausa Bischoffa i jego zespół dodają nowemu modelowi sportowego charakteru. Golf jest zupełnie nowym samochodem, ale pozostał prawdziwym Golfem.

Źródło: Volkswagen

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę