HELLA i nowe BMW

9.4.2014

HELLA wyposaża najnowszy model BMW serii 5 w nowoczesny pakiet oświetlenia zewnętrznego i szereg inteligentnych elektronicznych komponentów odpowiedzialnych za zarządzanie energią elektryczną i przedłużenie czasu pracy akumulatora.

Najnowsza modernizacja BMW serii 5 to optymalne połączenie elegancji i możliwości tego nowoczesnego pojazdu. Nową 5-tkę wyposażono w zaawansowany system adaptacyjnego oświetlenia przedniego w technologii full LED i podkreślający dynamikę auta warstwowy układ lamp tylnych także w technologii LED. System oświetlenia zewnętrznego oraz bezcieniowy, optymistycznie nastrajający układ oświetlenia wnętrza został opracowany przez specjalistów firmy HELLA. Oprócz widocznych elementów projektu nowej 5-tki, w jej instalacji elektrycznej znalazły się także inteligentne systemy HELLA kontroli napięcia, sterowania rozdziałem i optymalnym wykorzystaniem energii elektrycznej.

Przód nowego BMW został wyposażony w adaptacyjny system oświetlenia opracowany przez firmę HELLA z zachowaniem charakterystycznego dla marki wzornictwa z tradycyjnymi „ringami”. Adaptacyjny system oświetlenia w technologii LED automatycznie zmienia rodzaj światłą w zależności od tego, w jakich warunkach porusza się pojazd. Zależnie od warunków uaktywniane są światła dzienne, miejskie o małym zasięgu, autostradowe czy oświetlenie drogowe z systemem samoczynnego skracania wiązki światła. Ten ostatni system pracy oświetlenia przedniego pozwala na jazdę ze stale włączonymi światłami drogowymi bez obawy o oślepianie innych użytkowników drogi. Sterownik systemu wykorzystuje analizator obrazu drogi z kamerą wideo umieszczoną nad lusterkiem na przedniej szybie i tak dobiera długość wiązki świateł drogowych, aby kierowcy samochodów poprzedzających i nadjeżdżających nie byli oślepiani, a jadący nowym BMW 5 zawsze miał dobrze oświetloną drogę na całej jej szerokości i o zasięgu dostosowanym do prędkości jazdy. System adaptacyjny wyposażony jest również w światła zakrętowe oświetlające drogę, na którą za chwilę wjedzie auto. System świateł zakrętowych działa w pełnym zakresie prędkości pojazdu i współpracuje z systemem świateł adaptacyjnych. Światła pozycyjne i dzienne emitowane są przez charakterystyczne dla marki BMW „ringi” okalające reflektory przednie. W wersji podstawowej nowej 5-tki kierowca ma do dyspozycji klasyczne statyczne światła bi-ksenonowe. Kolejny wariant wyposażenia stanowią adaptacyjne światła w technologii ksenonowej z system adaptacyjnym (dynamiczne doświetlanie zakrętów, automatyka zmiany świateł mijania/drogowe, świtała autostradowe, światła miejskie).

HELLA opracowała i jest producentem lamp tylnych odnowionej 5-tki BMW. Utrzymano charakterystyczne dla marki wzornictwo lamp tylnych z „warstwowymi” elementami świetlnymi i układem typu „L”, teraz zaprojektowanymi tak, aby uzyskać pełny efekt głębi i doskonałą widoczność sygnałów w dzień i w nocy. Funkcje te realizowane są przez zastosowanie zwielokrotnionych układów diod w połączeniu z płaskimi światłowodami. Układy optyczne światłowodów, opraw LED i koszy lamp są łączone w technologii spawania ultradźwiękowego, co zapewnia bardzo wysoką precyzje wykonania tych systemów oświetlenia i wpływa na ich trwałość i niezawodność. Oświetlenie przednie i tylne nowego BMW jest produkowane w zakładzie produkcyjnym w Lippstadt w cyklu zautomatyzowanym. Automatyczna linia produkcyjna dla lamp tylnych dla nowej 5-tki została opracowana i uruchomiona specjalnie dla tego projektu.

Optymistyczny system oświetlenia wnętrza zmodernizowanego BMW 5 ma możliwość dopasowania się do wymagań kierowcy. Może on wybrać barwę światła od białej chłodnej do subtelnej pomarańczowej z akcentowaniem ważnych dla kontroli pojazdu elementów konsoli i drzwi. System oświetlenia wnętrza nie męczy oczu, nie ogranicza widzenia drogi w nocy, a jednocześnie pozwala natychmiast dotrzeć do odpowiedniego przełącznika lub pokrętła gdy będzie tego wymagała sytuacja. Inteligentne oświetlenie wnętrza podkreśla luksusowy i nowoczesny charakter samochodu.

Zmodernizowana seria 5 BMW wyposażana jest również w wiele systemów elektronicznych opracowanych I produkowanych przez firmę HELLA. Należą do nich automatyczne sterowniki kontroli napięcia i rozdziału energii elektrycznej, system sterowania układem start-stop, automat sterowania wycieraczkami i system wykrywania obiektów w „martwym” polu widzenia przy zmianie pasa ruchu. Zadaniem sterownika kontroli instalacji elektrycznej jest zmniejszenie zużycia akumulatora, zmniejszenie zużycia paliwa i stabilna praca pokładowej instalacji elektrycznej. Sterownik kontroli akumulatora reguluje obciążeniem układu elektrycznego auta (kontrola działania alternatora) w taki sposób aby nie dochodziło do groźnego dla baterii i układów elektronicznych spadku napięcia w instalacji. Kontrola układu start-stop ma za zadanie utrzymanie na najwyższym poziomie sprawności akumulatora nawet w przypadku krótkiej jazdy z częstym uruchamianiem silnika. Automat sterownia wycieraczkami pracuje z wykorzystaniem umieszczonego na przedniej szybie czujnika deszczu i dobiera częstotliwość ruchów ramion wycieraków zależnie od intensywności padającego deszczu. Układ działa również w przypadku nagłego zalania przedniej szyby wodą lub błotem.
Kolejnym układem firmy HELLA zastosowanym w BMW jest radarowy system wykrywania obiektów znajdujących się w „martwym” polu gdy kierowca zmienia pas ruchu. Jeżeli manewr jest niebezpieczny – w niewidocznej dla kierowcy strefie – znajduje się jakaś przeszkoda, kierowca jest informowany o takiej sytuacji sygnałem świetlnym pojawiającym się w bocznym lusterku zewnętrznym po stronie, po której występuje zagrożenie i lekkimi drganiami kierownicy.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę