Hulajnogi i deskorolki elektryczne doczekały się regulacji prawnych. Gdzie można nimi jeździć?

Pixabay
8.8.2019

Ministerstwo Infrastruktury wprowadziło zmiany w Prawie o ruchu drogowym i Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Nowe regulacje mają uporządkować ruch urządzeń transportu osobistego, czyli np. hulajnóg elektrycznych na drogach publicznych. 

Do tej pory korzystanie z urządzeń transportu osobistego w postaci hulajnóg czy deskorolek elektrycznych nie było w żaden sposób uregulowane przez prawo. Korzystanie z tych urządzeń w większych miastach budziło jednak zastrzeżenia uczestników ruchu drogowego, którzy nie czuli się bezpiecznie, poruszając się po drogach publicznych czy chodnikach. Ponadto do tej pory nie było ustalone, czy osoba poruszająca się na hulajnodze elektrycznej jest traktowana jako pieszy, czy osoba poruszająca się na rowerze.

Definicja i wymiary urządzenia transportu osobistego

Projektowane przepisy wprowadzają do ustawy o ruchu drogowym definicję urządzenia transportu osobistego, że jest to „urządzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu”. Określają także dla tego urządzenia maksymalne wymiary: szerokość nieprzekraczająca w ruchu 0,9 m, długość – nieprzekraczająca 1,25 m; masa własna nie może przekraczać 20 kg, a maksymalna prędkość jazdy powinna być ograniczona konstrukcyjnie do 25 km/h. Źródło napędu natomiast musi być elektryczne ze względu na potrzebę ograniczenia zanieczyszczenia powietrza przez silniki spalinowe.

Gdzie można jeździć hulajnogą elektryczną?

Urządzenie transportu osobistego zostało objęte definicją roweru, dlatego kierujący tymi urządzeniami będą mogli korzystać z infrastruktury przeznaczonej właśnie dla rowerów, czyli dróg i pasów ruchu dla rowerów. Z tego względu prowadzący są zobowiązani posiadać uprawnienia do kierowania rowerem w postaci karty rowerowej, a osoby poniżej 10 roku życia nie mogą korzystać z tych urządzeń.

W przypadku braku drogi lub pasa ruchu dla rowerów osoba poruszająca się na urządzeniu transportu osobistego może poruszać się po jezdni drogi, na której prędkość dopuszczalna pojazdów jest nie większa niż 30 km/h. Z kolei po chodniku lub drodze dla pieszych tego typu osoby mogą poruszać się wyjątkowo tylko wtedy, gdy szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której pojazdy poruszają się z prędkością większą niż 30 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi i pasa dla rowerów. Wtedy też kierujący pojazdem transportu osobistego powinien jechać powoli i zachować szczególną ostrożność.

Źródło: gov

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę