Hydrofobowość kontra drogowy galimatias

Pixabay
9.1.2019

Ponad 40% dróg krajowych w Polsce jest w złym stanie, który kwalifikuje te szlaki do gruntownego remontu. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja na drogach powiatowych i gminnych. Eksperci oszacowali koszty niezbędnych remontów na ponad 100 mld zł. Samorządy nie są w stanie wygospodarować tak gigantycznych funduszy. Dla kierowców oznacza to, że jeszcze wiele lat poczekają na wyraźną poprawę stanu dróg w naszym kraju.

Lista życzeń kierowców od lat jest niezmienna. Budowa nowych dróg, poprawa stanu istniejących szlaków. Budowa, a także remonty systemów odwodnienia oraz oświetlenia dróg. Na zrealizowanie tych postulatów potrzeba wielu lat, przy założeniu, że na niezbędne inwestycje znajdą się pieniądze. Kierowcy coraz częściej nie chcą biernie czekać, aż stan dróg ulegnie wyraźnej poprawie. Sami poszukują sposobów, które zwiększą ich bezpieczeństwo na drogach. Jeden z nich to aplikowanie nowoczesnych produktów, o właściwościach hydrofobowych. Ich zastosowanie zwiększa odpychanie brudu i wody z powierzchni szyb. Woda czy płynne błoto są zdmuchiwane z powierzchni szyby podczas jazdy. Poprawia to widoczność w deszczu, deszczu ze śniegiem czy mgle. Lepsza widoczność zmniejsza także zmęczenie wzroku kierowcy, co przeciwdziała senności i możliwości utraty koncentracji
w trakcie jazdy.

Hydrofobowość na topie

- Produkty o właściwościach hydrofobowych cieszą się coraz większą popularnością wśród użytkowników samochodów - stwierdza Michał Zaborowski, dyrektor zarządzający Gtechniq Polska. Kierowcy mają coraz większą świadomość zagrożeń spowodowanych lawinowo narastającym ruchem drogowym w Polsce. Z tego powodu inwestują w rozwiązania, które zwiększają ich bezpieczeństwo na drogach. Produkty o właściwościach hydrofobowych ułatwiają utrzymanie szyb w czystości. Ma to niebagatelne znaczenie, szczególnie w przypadku przedniej szyby. Dobra widoczność daje kierowcy możliwość podejmowanie trafnych decyzji na drodze. Wykonany we właściwym czasie manewr hamowania skutkuje uniknięciem kolizji na drodze. Może to oznaczać uratowanie komuś życia.

Preparaty hydrofobowe ułatwiają także usunięcie szronu z szyb. Późną jesienią oraz zimą miliony kierowców zmagają się z tym problemem każdego ranka. Niektórzy całkiem sprawienie pozbywają się uciążliwego szronu. Najwyraźniej zaaplikowali produkty o właściwościach hydrofobowych. Pozostali kierowcy mozolnie skrobią szyby swoich samochodów.   

Dobra jakość starczy na dłużej

Skala i długotrwałość efektu hydrofobowości jest uzależniona od jakości produktu. Na rynku dostępne są dziesiątki preparatów, których producenci oraz dystrybutorzy zapewniają o ich skutecznym działaniu niemal w nieskończoność. Rzeczywistość niekiedy dość drastycznie odbiega od szumnych zapewnień. Jak odróżnić produkt dobrej jakości od tego, który będzie skutecznie działał jedynie przez kilka tygodni?

- Warto korzystać z oferty producentów, którzy dłużej istnieją na rynku. Takie firmy w ciągu kilku lat działalności miały możliwość wypracowania odpowiednio wysokich standardów działalności, które przekładają się także na jakość produktów - tłumaczy Michał Zaborowski. - Nie ma co ukrywać, dobra jakość kosztuje. Trudno oczekiwać, że produkt o właściwościach hydrofobowych w cenie 10 zł będzie skutecznie działał przez kilkanaście miesięcy. Warto zwrócić uwagę, że produkt dobrej jakości skutecznie działa po przejechaniu nawet 30 tys. km. Taki produkt jest tańszy, jeśli uwzględnimy koszt wielokrotnego zakupu preparatu gorszej jakości. Daje także poczucie komfortu użytkownikowi samochodu, który nie musi pamiętać o konieczności aplikowania powłoki, co kilka tygodni.

Na polskim rynku dostępne są produkty o właściwościach hydrofobowych kilkudziesięciu producentów. Są to firmy z naszego kraju, Europy Zachodniej, a także Azji, szczególnie z Chin. Niemal każdego roku pojawiają się nowe firmy, które zazwyczaj próbują przyciągnąć klienta niską ceną. Jednocześnie zyskuje na znaczeniu segment dedykowany klientom, dla których jakość produktu jest najważniejsza a nie jego cena.

Źródło: Gtechniq Polska

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę