Instrukcja montażowa amortyzatorów osi przedniej Ford C-Max

wymiana amortyzatora ford-cmax © KYB

Udostępnij:

Ford C-Max [03-10] to popularny samochód jeżdżący po drogach całej Europy. Wymiana amortyzatorów osi przedniej w tym modelu pojazdu może przysporzyć wielu problemów, a popełnione błędy mogą skutkować uszkodzeniem amortyzatora oraz elementów współpracujących. Poniższa instrukcja opisuje dokładnie czynności, które należy wykonać podczas prac naprawczych w trakcie demontażu i montażu kolumny amortyzatora w osi przedniej. Odpowiednia procedura naprawcza zalecana przez producenta pojazdu jest niezbędna dla prawidłowego działania i funkcjonowania całego zespołu tłumiąco-resorującego. Przewidywany czas wymiany amortyzatora na jedną stronę w samochodzie Ford C-Max [03-10] wynosi około 1 h i 20 min.

1. Zdemontuj koło.

2. Odkręć nakrętkę mocującą łącznik stabilizatora oraz uchwyt mocowania przewodu ABS.

© KYB

3. Wyjmij z gniazda mocowania przewód hamulcowy.

© KYB

4. Odkręć śrubę mocującą amortyzator w zwrotnicy.

© KYB

5. Za pomocą specjalnego narzędzia rozszerz otwór mocowania amortyzatora w zwrotnicy.

© KYB

6. Używając wybijaka wysuń amortyzator z mocowania zwrotnicy.

© KYB

7. Zaleca się, podwieszenie zwrotnicy wraz z półosią przy pomocy specjalnych zaczepów do sąsiednich elementów zawieszenia, w celu całkowitego odciążenia i zabezpieczenia przed uszkodzeniem wewnętrznego przegubu homokinetycznego.

© KYB

8. Zdejmij zabezpieczenia oraz zdemontuj ramiona wycieraczek.

© KYB

9. Zdejmij gumową uszczelkę maski przy podszybiu.

© KYB

10. Zdejmij zabezpieczenia i zdemontuj plastikową osłonę podszybia.


© KYB

11. Odkręć śruby mocujące osłonę mechanizmu wycieraczek.

© KYB

12. Odkręć śruby i zdemontuj zbiorniczek płynu hamulcowego.

© KYB

13. Odkręć śruby mocujące mechanizm wycieraczek.

© KYB

14. Wyjmij osłonę mechanizmu wycieraczek.

© KYB

15. Odkręć trzy śruby mocujące kolumnę amortyzatora od góry. Przytrzymaj amortyzator jedną ręką aby nie wypadł i wyjmij od dołu całą kolumnę.

© KYB

16. Wymontowaną kolumnę amortyzatora należy umieścić w odpowiednim ściskaczu (najlepiej w kolumnowym ściskaczu pneumatycznym z bramką zabezpieczającą) i zdemontować wszystkie elementy. Następnie należy sprawdzić dokładnie ich stan techniczny. Wraz z nowym amortyzatorem zaleca się wymianę elementów współpracujących: górnego zestawu montażowego, zestawu osłonowo-ochronnego oraz sprężyny zawieszenia.

© KYB

Pamiętaj! Z uwagi na potencjalne ryzyko nieprawidłowego składowania/transportowania, przed przystąpieniem do montażu zalecane jest przepompowanie (odpowietrzenie) amortyzatora dwururowego, w celu uzyskania optymalnych właściwości tłumiących. Przepompowanie należy przeprowadzić w pozycji roboczej amortyzatora (pozycja pionowa).

17. Umieść nowy amortyzator KYB, sprężynę zawieszenia, górny zestaw montażowy oraz zestaw osłonowo-ochronny w kolumnowym ściskaczu pneumatycznym z bramką zabezpieczającą i zmontuj całą kolumnę. Górną nakrętkę dokręć momentem [48 Nm] używając klucza dynamometrycznego.

© KYB

Pamiętaj! Odpowiednia kolejność i pozycja montażowa wszystkich elementów składowych ma kluczowy wpływ na poprawność działania i funkcjonowania całego zespołu tłumiąco-resorującego. Nie używaj narzędzi typu żaba do przytrzymania tłoczyska podczas dokręcania, gdyż może ona uszkodzić powierzchnię chromową i doprowadzić do wycieku oleju i uszkodzenia amortyzatora. Używaj tylko odpowiednich narzędzi przeznaczonych do tego celu.

18. Wycięcie w górnym mocowaniu, element ustalajacy położenie łożyska oporowego oraz trzpień pozycjonujący amortyzator w zwrotnicy muszą układać się w osi pionowej kolumny McPherson.

 


TOP w kategorii




© KYB

19. Włóż amortyzator od dołu i przytrzymując go jedną ręką przykręć trzy górne śruby mocujące. Pamiętaj aby dokręcić je tylko wstępnym momentem.

© KYB

20. Użyj podnośnika hydraulicznego aby odpowiednio wpasować amortyzator w otwór mocowania w zwrotnicy.

© KYB

21. Wyjmij element rozszerzający otwór mocowania amortyzatora w zwrotnicy.

© KYB

22. Wkręć śrubę mocującą amortyzator w zwrotnicy stosując na jej gwint specjalistyczny klej . Śrubę należy dokręcić momentem [90 Nm] używając klucza dynamometrycznego.

© KYB

23. Zamontuj łącznik stabilizatora wraz z uchwytem przewodu ABS. Nakrętkę dokręć momentem [50 Nm] używając klucza dynamometrycznego.

© KYB

24. Wepnij przewód hamulcowy w uchwyt mocowania.

© KYB

25. Po założeniu koła i opuszczeniu pojazdu, dokręć górne śruby mocujące kolumnę amortyzatora właściwym momentem [32 Nm] używając do tego celu klucza dynamometrycznego.

© KYB

26. Pozostałe czynności montażowe takie jak zamontowanie: dolnej osłony mechanizmu wycieraczek, mechanizmu wycieraczek, zbiorniczka płynu hamulcowego, plastikowej osłony podszybia, gumowej uszczelki pokrywy silnika na podszybiu oraz ramion wycieraczek, należy przeprowadzić w odwrotnej kolejności jak przy demontażu.

© KYB

KYB zaleca wykonanie geometrii układu zawieszenia po każdej wymianie amortyzatorów w samochodzie oraz by zawsze wymieniać amortyzatory i sprężyny zawieszenia parami w obrębie jednej osi.

 Źródło: KYB

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również