Instrukcja montażowa KYB: Fiat 500 – przód

KYB
18.12.2017

Fiat 500 [10.07-], który jest produkowany w Polsce jest dość popularnym samochodem jeżdżącym po drogach całej Europy i nie tylko. Okazuje się jednak, iż wymiana amortyzatorów i sprężyn zawieszenia w przedniej osi w tym modelu nie jest taka prosta jak mogłoby się wydawać – głównie ze względu na ograniczony dostęp oraz dodatkowe czynności montażowe, które należy wykonać. Szacowany czas montażu amortyzatora osi przedniej w Fiat 500 [10.07-] wynosi około 1,5 h na każdą ze stron.

Czy wiesz, że…?
Co piąty samochód opuszczający linie produkcyjne na całym świecie posiada amortyzatory KYB jako oryginalne wyposażenie.
Amortyzatory KYB projektowane na rynek części zamiennych, produkowane są w tych samych fabrykach oraz przy wykorzystaniu tej samej technologii i systemów kontroli jakości, co amortyzatory montowane jako oryginalne wyposażenie fabryczne.

 Instrukcja demontażu i montażu kolumny amortyzatora w samochodzie Fiat 500 [10.07-]:

1. Zdejmij koło.

2. Odkręć nakrętkę łącznika stabilizatora.

3. Wyjmij z gniazda mocowania przewód czujnika ABS.

4. Zdejmij zabezpieczenie i wyjmij z gniazda mocowania przewód hamulcowy. Zabezpieczenie połóż w bezpiecznym miejscu aby móc użyć je ponownie.

5. Podnieś lekko i podeprzyj oś napędową a następnie odkręć dwie dolne śruby mocujące amortyzator ze zwrotnicą. Oś napędową zabezbiecz aby nie opadła.

6. Zdejmij zaślepki i zdemontuj wycieraczki oraz plastikową osłonę podszybia.

 

7. Odkręć górną nakrętkę mocującą kolumnę amortyzatora (przytrzymaj amortyzator jedną ręką aby nie upadł).

8. Wyjmij kolumnę amortyzatora od dołu i umieść właściwie w odpowiednim ściskaczu do sprężyn (najlepiej w kolumnowym ściskaczu pneumatycznym z bramką zabezpieczającą). Zdemontuj wszystkie elementy i sprawdż dokładnie ich stan techniczny. Wraz z nowym amortyzatorem zaleca się wymianę elementów współpracujących: górnego zestawu montażowego, zestawu osłonowo-ochronnego oraz sprężyny zawieszenia.

 

9. W trakcie montażu nowego amortyzatora, sprężyny zawieszenia, górnego zestawu montażowego oraz zestawu słonowo-ochronnego, sprawdź prawidłowe ułożenie sprężyny w dolnym tależu oporowym.

 

UWAGA: Zwróć uwagę na prawidłowy moment dokręcania nakrętki mocowania trzpienia amortyzatora. Pamiętaj o odpowiedniej kolejności i pozycji montażowej wszystkich elementów. Zwróć szczególną uwagę na pozycję górnego talerza oporowego oraz górnego zestawu montażowego.

UWAGA: Nie używaj narzędzi typu żaba do przytrzymania tłoczyska podczas dokręcania, gdyż może ona uszkodzić powierzchnię chromową i doprowadzić do wycieku oleju i uszkodzenia amortyzatora. Używaj tylko odpowiednich narzędzi przeznaczonych do tego celu.

10. Włóż kolumnę amortyzatora od dołu i przytrzymując jedną ręką zamocuj ją od góry. Zwalniając podparcie i zabezpieczenie osi włóż dwie dolne śruby mocujące amortyzator ze zwrotnicą i dokręć je właściwym momentem. Zamocuj łącznik stabilizatora. W odpowiednie gniazda mocujące wepnij przewód hamulcowy wraz z zabezpieczeniem oraz przewód czujnika ABS. Teraz możesz zamontować koło.

© KYB

© KYB

© KYB

© KYB

11. Po opuszczeniu pojazdu na koła, dokręć górną nakrętkę mocującą odpowiednim momentem. Załóż plastikową osłonę podszybia oraz zamontuj wycieraczki.

© KYB

KYB zaleca wykonanie geometrii układu zawieszenia po każdej wymianie amortyzatorów w samochodzie.

KYB zaleca aby zawsze wymieniać amortyzatory i sprężyny zawieszenia parami w obrębie jednej osi.

Aby zobaczyć, jak dokładnie dokonać wymiany amortyzatorów w przedniej osi w samochodzie Fiat 500 [10.07-], należy na stronie www.youtube.com/KYBEurope wybrać film z instrukcją dla konkretnego pojazdu.

www.kyb-europe.com

Źródło: KYB

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę