Ireneusz Pawłowski: Testowanie tarcz hamulcowych

16.9.2015

Prawidłowe działanie układu hamulcowego zależy od poszczególnych jego elementów składowych, ale również od współpracy tych elementów ze sobą.


Kluczową role odgrywają materiały zastosowane do produkcji poszczególnych elementów. Ich trwałość oraz odporność to największy problem układów hamulcowych.
Proces opracowania tarczy hamulcowej polega na określeniu maksymalnej jej wielkości, przeprowadzeniu wirtualnych testów deformacji oraz naprężeń, kontroli zdolności chłodzenia i stworzeniu projektu. W trakcie budowy prototypów można określić fazę doświadczalną, w trakcie której bada się wytrzymałość i trwałość tarczy.
Drugą fazą jest badanie komfortu, kiedy sprawdza się drgania i hałasy tarczy podczas użytkowania. Ostatecznym testem są próby drogowe gotowego produktu. W trakcie testów drogowych zbierane są wszystkie informacje dotyczące zachowania pojazdu i hamulców w rzeczywistych warunkach pracy.

Ireneusz Pawłowski, specjalista ds. marketingu w firmie Brembo

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę