Praca z domu zamiast codziennych dojazdów, rezygnacja z wyjazdów do rodziny lub znajomych, wstrzymane weekendowe wypady – z tym wszystkim mieliśmy do czynienia w ostatnich tygodniach. Teraz, kiedy wszystko powoli wraca do normy – co powinniśmy wiedzieć o akumulatorach w naszych samochodach?
Akumulatory samochodowe powinny poradzić sobie z kilkutygodniowym przestojem, jednak w przypadku dłuższych okresów bezczynności serwisy zalecają klientom następujące środki:
To, o czym należy pamiętać przez cały rok eksploatacji samochodu, to regularne sprawdzanie stanu akumulatora w serwisie samochodowym. Zapewnia to kierowcy spokój i bezpieczeństwo na drodze i pozwala uniknąć niespodziewanych awarii podczas podróży.
Zapraszamy na stronę internetową VARTA, gdzie znajduje się lista serwisów z całej Polski biorących udział w Programie Bezpłatnego Testowania Akumulatorów.
Wystarczy odszukać serwis znajdujący się w Państwa okolicy i bezpłatnie sprawdzić kondycję swojego akumulatora przed podróżą.
TEST AKUMULATORA PRZY WYŁĄCZONYM SILNIKU |
---|
Badane jest napięcie spoczynkowe (za idealne uznaje się 12,6 V) |
Możliwe wyniki przeprowadzonego testu: |
• DOBRY – Pozwala na dalszą bezproblemową eksploatację akumulatora, niemniej jednak zaleca się ponowienie testu przez rozpoczęciem kolejnego sezonu letniego/zimowego. |
• WYMIEŃ – Informacja o tym, że test został wykonany w momencie, kiedy akumulator jest w stanie krytycznym. W zależności od sposobu eksploatacji , we wnętrzu akumulatora możemy mieć do czynienia z następującymi problemami: ◦ Silnie skorodowana kratka ołowiowa. ◦ Masa czynna uległa zużyciu, a jej znaczna część nie przylega już właściwie do kratki i nie uczestniczy w całości w procesach chemicznych, co powoduje znaczną utratę parametrów akumulatora. ◦ Płyty akumulatora są zasiarczone, co zwiększa opór wewnętrzny. |
• DOBRY/NAŁADUJ – Wydajność akumulatora zaczyna spadać lub akumulator jest częściowo rozładowany. Zaleca się monitorowanie jego stanu w odstępach 1-2 miesięcznych lub jego wymianę. W przypadku niedoładowania zaleca się naładowanie akumulatora i ponowienie testu. |
TEST AKUMULATORA PODCZAS URUCHAMIANIA SILNIKA |
---|
Badany jest poziom do jakiego spada napięcie podczas rozruchu silnika |
Badanie to jest uzupełnieniem podstawowego testu akumulatora. Tester sprawdza, do jakiego poziomy spada napięcie podczas rozruchu silnika. Wyniki należy interpretować w następujący sposób: • Napięcie >9,5 V możliwość dalszego, bezproblemowego użytkowania akumulatora. • Napięcie <9,5 V może oznaczać, że w najbliższym czasie wystąpią problemy z akumulatorem. |
Istotne jest, ze poziom napięcia nie jest tutaj zależny tylko i wyłącznie od akumulatora- należy zwrócić uwagę również na stan rozrusznika i innych elementów silnika stwarzających opór przy rozruchu. |
TEST ŁADOWANIA AKUMULATORA |
---|
Badany jest poziom napięcia prądu ładowania ze strony alternatora |
Napięcie ładowania ze strony alternatora powinno wynosić od 14,1 do 14,6 V. Pomiaru dokonuje się przy włączonych światłach mijania i nawiewie powietrza. Wartość poniżej 14,1 V powoduje niedoładowanie akumulatora, natomiast powyżej 14,6 V jego przeładowanie. Jeśli użytkownik samochodu pokonuje głównie krótkie trasy, zaleca się, aby poziom ładowania mieścił się bliżej granicy 14,4-14,6 V. Od powyższej reguły mogą pojawić się wyjątki, szczególnie w zaawansowanych pojazdach z systemem Start-Stop. |
Źródło: Artykuł sponsorowany (Clarios)