Jak dbać o akumulator w czasie dłuższego przestoju samochodu

2.6.2020

Praca z domu zamiast codziennych dojazdów, rezygnacja z wyjazdów do rodziny lub znajomych, wstrzymane weekendowe wypady – z tym wszystkim mieliśmy do czynienia w ostatnich tygodniach. Teraz, kiedy wszystko powoli wraca do normy – co powinniśmy wiedzieć o akumulatorach w naszych samochodach?

Akumulatory samochodowe powinny poradzić sobie z kilkutygodniowym przestojem, jednak w przypadku dłuższych okresów bezczynności serwisy zalecają klientom następujące środki:

  • W miarę możliwości podróż samochodem powinna trwać od 20 do 30 minut. W tym czasie alternator powinien zapewnić pełne naładowanie akumulatora. Niekorzystne są krótsze przejazdy.
     
  • Należy wyłączyć radio oraz jak najmniej korzystać z elektrycznych szyb i szyberdachu, ustawiając także klimatyzację na niskim poziomie. Ma to na celu ograniczenie działania odbiorników pobierających energię, która mogłaby zostać wykorzystana do naładowania akumulatora.

  • Jeśli samochód nie jest użytkowany przez długi czas, drzwi i bagażnik powinny pozostawać zamknięte. Można je otwierać wyłącznie w razie absolutnej konieczności. Samochód przejdzie automatycznie w tryb uśpienia, w wyniku czego zużycie energii przez wszystkie urządzenia elektryczne zostanie zredukowane do absolutnego minimum – otwarcie drzwi i bagażnika spowoduje wybudzenie odbiorników elektrycznych, które zaczną pobierać energię z akumulatora.
     
  • Akumulator powinien pozostawać suchy i czysty, ponieważ zanieczyszczenia i wilgoć między zaciskami mogą powodować występowanie prądów pełzających, które przyspieszają rozładowywanie się akumulatora.
     
  • Nawet jeśli akumulator jest łatwo dostępny, lepiej go naładować, niż odłączyć i wyjąć. Układy elektroniczne w nowszych pojazdach mogą zwracać komunikaty o błędach lub tracić dane w razie wystąpienia przerwy w zasilaniu. Przywrócenie ich działania wymaga wizyty w warsztacie. Wystarczy od czasu do czasu sprawdzić napięcie i naładować akumulator, gdy tylko spadnie ono poniżej 12,4 V.

To, o czym należy pamiętać przez cały rok eksploatacji samochodu, to regularne sprawdzanie stanu akumulatora w serwisie samochodowym. Zapewnia to kierowcy spokój i bezpieczeństwo na drodze i pozwala uniknąć niespodziewanych awarii podczas podróży.

Zapraszamy na stronę internetową VARTA, gdzie znajduje się lista serwisów z całej Polski biorących udział w Programie Bezpłatnego Testowania Akumulatorów.

Wystarczy odszukać serwis znajdujący się w Państwa okolicy i bezpłatnie sprawdzić kondycję swojego akumulatora przed podróżą.
 

TEST AKUMULATORA PRZY WYŁĄCZONYM SILNIKU
Badane jest napięcie spoczynkowe (za idealne uznaje się 12,6 V)
Możliwe wyniki przeprowadzonego testu:
    • DOBRY – Pozwala na dalszą bezproblemową eksploatację akumulatora, niemniej jednak zaleca się ponowienie testu przez rozpoczęciem kolejnego sezonu letniego/zimowego.
    • WYMIEŃ – Informacja o tym, że test został wykonany w momencie, kiedy akumulator jest w stanie krytycznym. W zależności od sposobu eksploatacji , we wnętrzu akumulatora możemy mieć do czynienia z następującymi problemami:
        ◦ Silnie skorodowana kratka ołowiowa.
        ◦ Masa czynna uległa zużyciu, a jej znaczna część nie przylega już właściwie do kratki i nie uczestniczy w całości w procesach chemicznych, co powoduje znaczną utratę parametrów akumulatora. 
        ◦ Płyty akumulatora są zasiarczone, co zwiększa opór wewnętrzny.
    • DOBRY/NAŁADUJ – Wydajność akumulatora zaczyna spadać lub akumulator jest częściowo rozładowany. Zaleca się monitorowanie jego stanu w odstępach 1-2 miesięcznych lub jego wymianę. W przypadku niedoładowania zaleca się naładowanie akumulatora i ponowienie testu.

 

TEST AKUMULATORA PODCZAS URUCHAMIANIA SILNIKA
Badany jest poziom do jakiego spada napięcie podczas rozruchu silnika
Badanie to jest uzupełnieniem podstawowego testu akumulatora. Tester sprawdza, do jakiego poziomy spada napięcie podczas rozruchu silnika. Wyniki należy interpretować w następujący sposób:
    •  Napięcie >9,5 V możliwość dalszego, bezproblemowego użytkowania akumulatora. 
    • Napięcie <9,5 V może oznaczać, że w najbliższym czasie wystąpią problemy z akumulatorem.
Istotne jest, ze poziom napięcia nie jest tutaj zależny tylko i wyłącznie od akumulatora- należy zwrócić uwagę również na stan rozrusznika i innych elementów silnika stwarzających opór przy rozruchu.

 

TEST ŁADOWANIA AKUMULATORA
Badany jest poziom napięcia prądu ładowania ze strony alternatora
Napięcie ładowania ze strony alternatora powinno wynosić od 14,1 do 14,6 V. Pomiaru dokonuje się przy włączonych światłach mijania i nawiewie powietrza. Wartość poniżej 14,1 V powoduje niedoładowanie akumulatora, natomiast powyżej 14,6 V jego przeładowanie. Jeśli użytkownik samochodu pokonuje głównie krótkie trasy, zaleca się, aby poziom ładowania mieścił się bliżej granicy 14,4-14,6 V. Od powyższej reguły mogą pojawić się wyjątki, szczególnie w zaawansowanych pojazdach z systemem Start-Stop.

 

Źródło: Artykuł sponsorowany (Clarios)

Clarios Poland Sp. z o.o.

Clarios Poland Sp. z o.o.

Firma Clarios producent m.in. akumulatorów VARTA  jest światowym liderem w dziedzinie akumulatorów samochodowych dla systemów start-stop oraz nowoczesnych akumulatorów do pojazdów o napędzie hybrydowym i elektrycznym.

50 centrów produkcji, recyklingu i dystrybucji dostarcza ponad jedną trzecią światowej produkcji akumulatorów ołowiowo-kwasowych głównym producentom samochodów oraz sprzedawcom na rynku wtórnym.

Akumulatory marki VARTA montowane są w milionach samochodów osobowych i ciężarowych, motocykli oraz przyczep kempingowych. Każdy akumulator to efekt ciężkiej pracy oraz wieloletniego doświadczenia inżynierów. Obecnie w szerokiej ofercie dostarczanych produktów znajdują się akumulatory do samochodów osobowych VARTA Dynamic Trio: Silver, Blue i Black. Akumulatory VARTA Blue Dynamic EFB oraz VARTA Silver Dynamic AGM przeznaczone do pojazdów z systemem start-stop. Ponadto marka poszerzyła swoją ofertę o akumulatory dodatkowe/wspomagające VARTA Auxiliary. Kolejne pozycje w portfolio to VARTA PROMOTIVE TRIO: Silver, Blue i Black, przeznaczone dla samochodów ciężarowych.

Ponadto dla pojazdów użytkowych o częstych cyklach rozładowania i ładowania firma oferuje akumulator VARTA Promotive EFB. I ostatnio wprowadzony na rynek VARTA PROMOTIVE AGM – jedyny akumulator do najbardziej wymagających zastosowań i obsługi energochłonnych funkcji, takich jak chłodzenie i ogrzewanie postojowe. Został stworzony we współpracy z największymi producentami pojazdów użytkowych, z myślą o innowacjach, które będą standardowym wyposażeniem pojazdów użytkowych w przyszłości.

W ofercie znajdują się również akumulatory VARTA Powersports – przeznaczone do motocykli, VARTA Professional – stosowane min. w łodziach i przyczepach kempingowych.

Marka VARTA zachęca warsztaty i serwisy samochodowe do uczestniczenia w programie Testowania Akumulatorów, a użytkowników do regularnego badania stanu akumulatora.

Profil Firmy

Clarios Poland Sp. z o.o.