Jak dobrać opony do auta?

samochód, nokian tyres © Nokian Tyres

Udostępnij:

Kierowcy w ciągu roku najczęściej stosują dwa rodzaje opon. W okresie letnim wybierają oni najczęściej szerokie opony o niskim profilu ze względu na lepszą prezentację samochodu na drodze. Zimą za to kierowcy wybierają opony wąskie, choć nie prezentują się one już tak atrakcyjnie, jak te szerokie. Jednak wybór opon wpływa nie tylko na wygląd pojazdu, ale przede wszystkim na prowadzenie i komfort jazdy. 

W Europie Środkowej większość kierowców posiada dwa komplety felg: na lato i zimę. Te nieco większe, a zarazem droższe zakładane są zwykle do opon letnich.

Wybierając się po zakup ogumienia autem z zamontowanymi oponami zimowymi warto sprawdzić najpierw rozmiar posiadanego kompletu opon letnich. W przeciwnym razie może okazać się, że nasze felgi nie będą pasować do nowo zakupionych opon – mówi Martin Dražík, Product Manager w Nokian Tyres Europe.

Podczas wyboru opon należy zwracać uwagę na zalecenia producenta. Informacja o rozmiarach opon pasujących do pojazdu znajduje się najczęściej w instrukcji obsługi oraz na odpowiednich plakietkach przy drzwiach bocznych lub wlewie paliwa.

Szerokość opon wpływa głównie na jego parametry jazdy oraz prowadzenie, a więc ma dla kierowców decydujące znaczenie. Od rozmiaru opon zależy nie tylko ich cena, ale także przyczepność, poziom hałasu czy komfort jazdy. Rozmiar opon letnich ważny jest również ze względów estetycznych; powszechnie uważa się, że opony szerokie prezentują się lepiej niż wąskie. Przejście na opony o szerszym profilu może jednak spowodować zwiększenie oporu toczenia, a tym samym nieznaczny wzrost zużycia paliwa.

Jeśli decydujemy się na felgi o większej średnicy, powinniśmy wybrać opony o mniejszym profilu. Pozwoli to utrzymać zewnętrzną średnicę koła w określonych prawem granicach, a także zapewni płynną rotację opony – wyjaśnia Martin Dražík.

Profil opony to stosunek wysokości opony do jej szerokości. W związku z tym, że wąskie opony o wysokim profilu cieszą się znacznie większą popularnością, produkowane są w większej ilości niż opony szerokie o niskim profilu. Jest to jedna z przyczyn, dla których wąskie opony są z reguły tańsze niż opony szerokie.


Wady i zalety

Szczególne znaczenie dla komfortu jazdy ma objętość powietrza w oponie. Im większa średnica felgi tym mniej powietrza zmieści się w oponie. Wysoki profil opon to więcej miejsca dla powietrza, a tym samym większy komfort jazdy niż w przypadku szerokich opon o niskim profilu.

Z punktu widzenia bezpieczeństwa oba rodzaje opon mają swoje wady i zalety. Wszystko bowiem zależy od czynników zewnętrznych. Szersze opony zapewniają lepszą przyczepność na suchej nawierzchni, a wąskie zmniejszają ryzyko wystąpienia aquaplaningu.

Wąskie opony lepiej sprawdzają się w ekstremalnych, zimowych warunkach, gdyż zapewniają większą siłę nacisku na powierzchnię drogi, a co więcej lepiej radzą sobie ze śniegiem i błotem pośniegowym. Opony szerokie natomiast gwarantują lepszą przyczepność na twardych nawierzchniach – mówi Martin Dražík.


TOP w kategorii




Jak czytać oznaczenia na oponach?

© Nokian Tyres

Opona może posiadać, na przykład, oznaczenie 205/55 R16 94V XL. Oto co oznaczają te tajemnicze symbole:

205: Szerokość opony przy normalnym ciśnieniu podana w milimetrach. Szerokość bieżnika będzie zawsze mniejsza, ale różna w zależności od modelu i producenta.

55: Profil opony, czyli stosunek wysokości opony do jej szerokości. 55, na przykład, oznacza, że wysokość stanowi 55% szerokości opony. Im większa wartość wskaźnika tym mniejszy profil opony.

R: Struktura opony. Litera R odnosi się do opon radialnych, które stosowane są we wszystkich samochodach osobowych w Polsce.

16: Średnica felgi wyrażona w calach.

94: Indeks nośności opony. 94 oznacza, że przy normalnym ciśnieniu powietrza maksymalne obciążenie jednej opony to 670 kg. Im mniejsza wartość indeksu tym mniejszy ciężar jest w stanie udźwignąć opona.

V: Indeks prędkości opony, czyli maksymalna dopuszczalna prędkość, z jaką może poruszać się auto, w którym jest ona zamontowana. Na przykład, indeks prędkości V oznacza, że maksymalna dopuszczalna prędkość to 240 km/h.

XL: Jeśli opona posiada na końcu oznaczenie “XL”, oznacza to, że będzie ona w stanie udźwignąć większy ciężar niż odpowiadająca jej standardowa opona.

Źródło: Nokian Tyres

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również