Jak działa napęd na wodorowe ogniwa paliwowe Lexusa LF-FC?

Lexus
5.2.2016

Paliwem LF-FC jest wodór, który łączy się w ogniwach paliwowych z tlenem, uwalniając energię. Jedynym produktem ubocznym tej reakcji jest woda. Prąd wytwarzany w ogniwach paliwowych zasila silnik elektryczny. Układ nie wykorzystuje silnika spalinowego, dlatego samochód nie emituje żadnych spalin ani szkodliwych substancji.

Samochody elektryczne są znane z tego, że ładowanie akumulatorów trwa kilka godzin, co ogranicza ich praktyczność i uniwersalność. W przypadku samochodów na ogniwa paliwowe nie jest to problem – tankowanie wodoru trwa tylko kilka minut.

Główny silnik elektryczny LF-FC napędza tylną oś, jak przystało na rasową sportową konstrukcję. Przednie koła koncepcyjnego Lexusa mają własne silniki elektryczne – po jednym na każde koło. W ten nietypowy sposób uzyskano napęd na wszystkie koła. To rozwiązanie umożliwia precyzyjną kontrolę rozkładu momentu obrotowego, dając wodorowemu Lexusowi wyjątkowe właściwości jezdne oraz stabilność prowadzenia.

Zestaw ogniw paliwowych został strategicznie umieszczony z tyłu pojazdu, zaś jednostka sterująca z przodu. Zbiorniki wodoru zostały ułożone w pozycji litery T. Dzięki temu uzyskano optymalne rozłożenie masy między przodem i tyłem auta.

Źródło: Lexus

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę