Jak odkorkować polskie miasta?

25.8.2015

Korki to zmora każdego większego miasta. W skali miesiąca tracimy przez nie średnio 7 godzin, a rocznie kosztują nas dodatkowe 3 tysiące złotych . O ten czas i pieniądze obywateli warto powalczyć.

W Raporcie „Inteligentny Rozwój Miasta” Przemysław Wojtkiewicz z Integrated Solutions stwierdza, że kluczem do rozwiązania problemu korków jest zastosowanie odpowiednich mechanizmów analizujących natężenie ruchu drogowego w czasie rzeczywistym. Bez nich uruchomienie kolejnych urządzeń czy aplikacji nie przyniesie wymiernych rezultatów.

- Zdarza się, że miasta inwestują w szereg rozwiązań, które choć w zamierzeniu mają ułatwiać życie i usprawniać ruch, w praktyce jeszcze bardziej komplikują całą sytuację. Taki scenariusz to konsekwencja braku analizy. Za przykład mogą posłużyć przyciski dla pieszych. Ich instalacja na każdym skrzyżowaniu, bez wyjątku, opóźnia ruch, a nie go upłynnia – wyjaśnia Przemysław Wojtkiewicz, dyrektor linii Smart City w Integrated Solutions (IS).

W opinii eksperta miasta powinny zainwestować w systemy predykcji ruchu i stworzenie on-line’owego modelu ruchu. Posiadanie odpowiednich informacji sprawi, że procesy odkorkowania miasta skutecznie wspomogą z kolei takie rozwiązania, jak projekty open data, systemy park & ride, dynamiczna informacja na znakach zmiennej treści, inteligentna sygnalizacja świetlna czy organizacja przejazdu pojazdów uprzywilejowanych.

- System klasy ITS (z ang. Inteligent Transportation System) w oparciu o infrastrukturę ICT (z ang. Information and Telecommunication Technology) może pomóc w odkorkowaniu miast, choćby poprzez zbieranie i odpowiednie przetwarzanie bieżących informacji o wszystkich zdarzeniach, które mają wpływ na ruch w mieście. Przykładem miasta, które można traktować jako inspirację jest Stuttgart, w którym działa Centrum Zarządzania Ruchem. To wspólna inicjatywa wszystkich służb miejskich, medycznych, policji, zarządu dróg i operatorów transportu zbiorowego. Szacuje się, że dzięki Centrum, każdego dnia udaje się zredukować długość korków nawet o ok. 20 kilometrów - podsumowuje Przemysław Wojtkiewicz.

Źródło: Orange

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę