Jak odróżnić oryginalne hamulce Brembo od podrobionych

Jak odróżnić oryginalne hamulce Brembo od podrobionych Brembo
11.2.2021


Podróbki hamulców Brembo stają się coraz bardziej powszechne, dlatego istotne jest, aby umieć rozpoznać próbę oszustwa. Podrobione części można podzielić na trzy grupy – „fakes”, „semi-fakes” i „super fakes” – i każda z nich jest równie niebezpieczna.

Hamulce Brembo cieszą się ogromną renomą wśród fanów motoryzacji, dla wielu stały się one symbolem motoryzacji, wyścigów samochodowych i wysokiej wydajności. Niestety to zainteresowanie przyciąga nie tylko konsumentów, ale również oszustów, którzy podrabiają i wprowadzają do sprzedaży fałszywe produkty z logiem Brembo.

Zjawisko podrabiania części zamiennych nie jest niczym nowym. Wiele firm w Chinach, na Tajwanie, w Hong Kongu, Makao, Tajlandii i Azji Południowo-Wschodniej produkuje nielegalnie towary i oferuje je w Internecie po zaniżonych cenach. Przypadek części hamulcowych jest wyjątkowo niepokojący, ponieważ dotyczy aktywnego komponentu pojazdu, od którego zależy bezpieczeństwo kierowców oraz pasażerów.

Trzy rodzaje oszustw

Liczba podrobionych produktów Brembo i ich różnorodność stale rosną. Każda podróbka jest równie niebezpieczna, choć można stopniować próby oszustwa. Brembo wyłoniło trzy grupy oferowanych części, które nie przejdą testu na potwierdzenie autentyczności. Są to: „fakes”, „semi-fakes” i „super fakes”.

„Fakes” to najbardziej oczywista kategoria, obejmuje one imitacje (zaciski, tarcze, klocki), które są mniej lub bardziej podobne do oryginałów Brembo. Podróbki są często niezbyt wyszukanymi kopiami, łatwymi do wychwycenia przez wprawne oko eksperta. Niektóre produkty bywają z wyglądu łudząco podobne do pierwowzoru. Nie oznacza to jednak, że zostały one wyprodukowane z zachowaniem standardów produkcji i będą one równie wydajne. Nieefektywność takich części może ujawniać się w bardziej zróżnicowanych warunkach drogowych lub po dłuższym okresie użytkowania.

Z produktami z grupy „semi-fakes” mamy do czynienia wtedy, gdy niektóre elementy oryginalne (najczęściej zaciski) są sprzedawane w zestawach z komponentami innego producenta. Według Brembo, skuteczność układu hamulcowego zależy nie tylko od jakości poszczególnych części, lecz również od ich perfekcyjnego dopasowania. Każdy układ hamulcowy, włączając w to zestawy upgrade’ujące, jest projektowany pod konkretny pojazd. Nawet jeśli zestaw „semi-fake” jest tylko częściowo podrobiony, to nadal może stwarzać niebezpieczeństwo i nie będzie w pełni wydajny.

Natomiast produkty typu „super fakes” nawet nie są wzorowane na istniejących komponentach, a jedynie wykorzystują nielegalnie znak towarowy firmy. Szczególnym przykładem tego są plastikowe pokrywki (rzadziej aluminiowe) na zaciski hamulcowe z logiem Brembo, które mają dodawać atrakcyjności. Choć coraz więcej takich produktów pojawia się na rynku, ale firma nigdy nie miała ich w swojej ofercie. Stosowanie pokrywek może być również ryzykowne, ograniczają one chłodzenie i mogą powodować przegrzewanie hamulców.

Jak należy się chronić

Przez lata gwarancja maksymalnej ochrony i bezpieczeństwa konsumentów stała się znakiem rozpoznawczym Brembo. W zasadzie firma jako pierwsza w branży wprowadziła różnego rodzaju rozwiązania gwarantujące autentyczność zakupionych produktów. Wszystkie komponenty Brembo (z wyjątkiem standardowej oferty) są zabezpieczone systemami zapobiegającymi fałszowaniu w postaci m.in. kartek-zdrapek, hologramów i kodów QR. Dzięki nim, kupujący może odnaleźć swój produkt przez Internet i sprawdzić jego autentyczność.

Obecnie na produktach Brembo stosowane są dwa systemy:

  • Produkty z serii “high performance” są sprzedawane ze specjalną kartą-zdrapką. Po zakupie należy zdrapać srebrny pasek na karcie i odsłonić 6-cyfrowy kod. Następnie należy wpisać go na stronie www.original.brembo.com, żeby sprawdzić autentyczność.
  • Tarcze i klocki aftermarketowe są sprzedawane w opakowaniach z hologramem (tylko tarcze) i kodem QR. Przed zakupem warto sprawdzić, czy pudełko nie zostało wcześniej naruszone. W przypadku klocków, kod QR jest nadrukowany na naklejce pieczętującej opakowanie, a w przypadku tarcz na etykiecie z hologramem Brembo.

Oprócz tego, wszystkie tarcze i klocki są oznaczone kodem kreskowym, logiem Brembo i znakiem potwierdzającym homologację ERE R90. Dodatkowo klocki posiadają kod WVA, a tarcze mają wybitą minimalną grubość wyrażoną jako Min Th.

Dobrym wyznacznikiem autentyczności jest również cena produktu. Jeśli jest ona niższa od średniej rynkowej o więcej niż 15%, to należy zachować ostrożność. Podobnie stosowanie rabatów w wysokości ponad 50% nie należy do praktyk Brembo. Poza tym, na przykład komponenty z serii „high performance” są dostępne tylko w zestawach, a firma nie ma w ofercie pojedynczych zacisków hamulcowych.

Walka na wszystkich frontach

Każdego roku Brembo wydaje około 300 tys. euro na walką z fałszerstwami. W tym celu została utworzona specjalna grupa zadaniowa, która wyszukuje podejrzane artykuły oraz współpracuje lokalnie z organami celnymi i organami ścigania. Działania są kierowane przez dwuosobowy zespół wewnątrz firmy wspierany przez agencje zewnętrzne specjalizujące się w zwalczaniu fałszerstw w różnych krajach. Specjalnie przeszkoleni pracownicy pojawiają się m.in. na targach i wystawach, żeby znaleźć oszustów i postawić ich przed sądem.

Jednak w większości przypadków przeprowadzane są skomplikowane operacje o zasięgu międzynarodowym. Dochodzenia prowadzą m.in. do warsztatów podwórkowych lub małych sklepów z częściami zamiennymi w Chinach lub na Filipinach. Niestety często trudno jest dotrzeć do fałszerzy, a luki prawne w wielu krajach umożliwiają im bezkarną działalność. Mimo to, od momentu utworzenia grup zadaniowych, Brembo zdołało usunąć ponad 80 tys. ofert podrabianych produktów z ponad 100 platform internetowych na całym świecie. Firma zaleca, aby zawsze zwracać uwagę na pochodzenie i jakość zakupionych elementów układu hamulcowego.

Źródło: Brembo

 

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę