Jak prawidłowo diagnozować wszelkie usterki

Skrzynia biegów ZF Ecosplit © ZF Friedrichshafen

Udostępnij:

Kluczem do prawidłowej diagnozy wszelkich usterek jest poprawna identyfikacja podzespołu, który jest uszkodzony lub sprawia problemy. Bez tych informacji nawet najbardziej doświadczony technik nie będzie w stanie pomóc.

Do opisania poprawnej identyfikacji podzespołu możemy posłużyć się przykładem skrzyni biegów. W przypadku jej awarii nie wystarczy podanie modelu i rocznika samochodu, w którym jest zamontowana. Każda skrzynia biegów ma zainstalowaną tabliczkę znamionową, na której widoczne są jej najważniejsze parametry.

tabliczka znamionowa skrzyni biegów
Ilustracja 1. Tabliczka znamionowa skrzyni biegów ZF 16 S 1820 TO. Źródło: ZF Aftermarket

Informacją kluczową dla technika jest kod skrzyni biegów. Na ilustracji 1. jest nim numer 16 S 1820 TO, którego poszczególne elementy oznaczają:

  • 16 – liczba przełożeń,
  • S – skrzynia synchronizowana,
  • 18 – maksymalny moment obrotowy × 100: 18×100 = 1800 Nm,
  • 2 – rodzina skrzyń – 2: New Ecosplit,
  • 0 – wariant – 0: standard,
  • TO – wersja – T: Truck, O: Overdrive,
Kod skrzyni biegów
Ilustracja 2. Kod typu skrzyni biegów. Żródło: ZF Aftermarket

W opisywanym przypadku mamy więc do czynienia ze skrzynią z rodziny „New Ecosplit”, synchronizowaną, o 16 przełożeniach, przenoszącą 1800 Nm momentu obrotowego, wyposażoną w nadbieg i przeznaczoną do samochodu ciężarowego.



Tabliczka znamionowa podaje jeszcze informację na temat numeru części (czyli numeru skrzyni biegów nadanego przez producenta skrzyni biegów), numeru seryjnego i numeru części nadanego przez producenta pojazdu. Można tam znaleźć także informacje o urządzeniach dodatkowych, czyli o typie napędu przystawki, przełożeniu przystawki, liczbie impulsów do tachografu oraz objętości i rodzaju oleju, którego użyto do napełnienia skrzyni.

Należy wziąć jednak pod uwagę, że ilość oleju podana na tabliczce znamionowej to ilość „fabryczna”, czyli wlana podczas pierwszego napełnienia w fabryce. Podobnie jest w przypadku klasy oleju. Wartości te są wartościami „na pierwsze zalanie”.

tabela z olejami na pierwsze zalanie
Ilustracja 3. W kartach producenta skrzyni biegów podane są informacje, które dotyczą klasy środka smarnego użytego do pierwszego napełnienia oraz zalecanego do napełnienia podczas wymiany oleju. Źródło: ZF Aftermarket

W przypadku wymiany oleju należy posłużyć się informacjami zawartymi w katalogach producenta. Okazać się może, że podczas czynności serwisowej konieczne jest użycie innej objętości oleju lub innej jego klasy, co może wynikać z warunków użytkowania pojazdu czy jego przebiegu.



W zależności od sposobu użytkowania – czyli także terenu, na jakim używa się pojazdu – interwał wymiany oleju może się różnić. Kluczowe jest określenie przebiegu nie w kilometrach, lecz w motogodzinach. Skrzynia, która ma niewielki przebieg w kilometrach, może być bardzo zużyta ze względu na przebieg w motogodzinach. Ma to miejsce w przypadku sprzętu napędzanego za pośrednictwem przystawki odbioru mocy. 

Informacji udzielił Wojciech Gałczyński, ZF Aftermarket

Artykuł ten ukazał się w czasopiśmie

Udostępnij:

Drukuj



Wojciech Gałczyński




TOP w kategorii






Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również