Jak samodzielnie wymienić filtr powietrza?

Wymiana filtra powietrza
30.6.2020

Filtr powietrza odgrywa ważną rolę w ochronie silnika przed zanieczyszczeniami i w jego wydajnym działaniu. Dlatego UFI Filters zaleca regularną kontrolę i w przypadku zużycia wymianę na nowy filtr w kilku prostych krokach. 

Można wyliczyć co najmniej kilka podstawowych funkcji filtra powietrza. Najważniejsza z nich to oczyszczanie powietrza, które dociera do komory spalania. Drobiny kurzu, piasku i pyłu muszą zostać zatrzymane na początku układu dolotowego, aby silnik działał prawidłowo. Gdyby zanieczyszczenia przedostały się dalej, to mogłoby dojść do poważnych uszkodzeń. Jeśli powietrze jest czyste i dobrej jakości, to proces spalania jest wydajny. W przypadku zatkania filtra zmniejsza się jego przepustowość i spada moc silnika. 

Uważny kierowca powinien dostrzec, kiedy osiągi samochodu są gorsze. Przy odpowiedniej przepustowości filtra, silnik pracuje równomiernie, dynamika jest wysoka, a spalanie niskie. Gdy nie działa on prawidłowo lub jest zużyty, to moc jest słabsza, a zużycie paliwa utrzymuje się na wysokim poziomie, podobnie emisja spalin. Dla zapewnienia komfortu jazdy konieczna jest regularna wymiana tej części. Standardowo nowy filtr powinno zakładać się po 15-20 tys. km, czyli podczas rocznego przeglądu. Chociaż na bardziej zanieczyszczonych obszarach częstotliwości ta powinna być większa.

Wybór filtra powietrza

Wybór filtra powietrza zależy od modelu samochodu, ponieważ każdy silnik ma inne parametry, w tym zapotrzebowanie na dopływ powietrza. Należy również wziąć pod uwagę rodzaj materiału filtrującego. Najczęściej stosowane są tzw. filtry suche z wkładem z papieru, bawełny albo z materiałów sztucznych, jak np. poliestry. Struktura włókien wpływa na skuteczności filtracji, którą określa się przez odsetek odseparowanych zanieczyszczeń. Produkty dobrej jakości filtrują obecnie nawet do 99,8% cząsteczek. Oprócz tego filtr musi być odporny na uszkodzenia i dobrze przylegać do obudowy, aby układ był szczelny.

Jednym z czołowych producentów filtrów samochodowych jest UFI Filters. W katalogach dwóch marek UFI i SOFIMA znajduje się 1384 wysokiej jakości filtrów powietrza. Stosowany jest w nich papier filtracyjny na bazie celulozy nasączony żywicami lub wzmocniony prefiltrem z włókniny. Dzięki impregnacji materiał jest odporny na wilgoć, a także cechuje się trwałością i sprężystością. Filtry zapobiegają zaburzeniom w przepływie powietrza i utracie mocy, a także większemu spalaniu paliwa i emisji zanieczyszczeń. Dodatkowo tłumią hałas, chronią przed przedwczesnym zużyciem i uszkodzeniami silnika, a także przed zatykaniem wtryskiwaczy i zaworów. Wreszcie mają one kompaktową budowę i są proste w montażu.

Jak wymienić filtr powietrza w samochodzie?

Wymiana filtra jest stosunkowo łatwą czynnością nawet dla właścicieli samochodów. UFI Filters pokazuje na przykładzie modelu Audi 1, jak w sześciu krokach zamontować filtr oznaczony numerem 27.621.00, który pasuje również do pojazdów Seat Ibiza, Skoda Fabia i Volkswagen Polo. 

  1. Po lewej stronie silnika znajduje się plastikowa puszka zawierająca filtr.  W celu zdemontowania pokrywy należy odkręcić śruby i zwolnić zatrzaski przy rurze dolotowej. 
  2. Stan zużycia filtra można ocenić wzrokowo, ponieważ wkład ma kolor biały. 
  3. Po jego wyjęciu warto też oczyścić wnętrze puszki z zanieczyszczeń. 
  4. Przed założeniem nowego filtra należy upewnić się, że jest on kompatybilny z danym modelem. 
  5. Następnie trzeba dokładnie umiejscowić filtr, powoli zamknąć pokrywę i przyłączyć rurę dolotową. 
  6. Na koniec pozostaje dokręcić śruby, zacisnąć zatrzaski i upewnić się, że układ jest szczelny.  

Na co zwrócić uwagę podczas wymiany filtra?

Specjaliści z UFI Filters wskazują również, na co w szczególności zwracać uwagę podczas tej procedury. Zanieczyszczenia w obudowie filtra najlepiej przetrzeć dokładnie np. mokrą gąbką. Nowy produkt musi pasować do pojazdu i należy go uważnie zamontować, bo inaczej układ będzie nieszczelny. Podobny problem może wystąpić, jeśli nie zostanie odpowiednio przyłączona rura dolotowa. Czasami właściciele w ramach oszczędności wolą tylko oczyścić filtr zamiast go wymieniać. To również jest niewskazane, ponieważ sprężone powietrze po dłuższym okresie użytkowania niszczy strukturę włókien i obniża zdolność filtrowania. Dlatego zaleca się regularną wymianę na produkty najwyższej jakości. 

Źródło: UFI Filters

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę