Jak wygląda cykl pracy klimatyzacji samochodowej?

Valeo
9.4.2020

Układ klimatyzacji w samochodzie nie jest już luksusem, a podstawowym wyposażeniem ponad 90% pojazdów sprzedawanych na rynkach europejskich. Warto więc wiedzieć, za co odpowiedzialne są poszczególne elementy układu klimatyzacji i prześledzić w tym celu cały cykl obiegu czynnika chłodniczego.

Trzy stany skupienia - jeden czynnik

Zadaniem układu klimatyzacji jest osuszenie oraz zmiana temperatury powietrza pobieranego z zewnątrz i przetransportowanie go do kabiny pojazdu. Cel ten osiągany jest dzięki czynnikowi chłodzącemu, wykonującemu stały cykl pracy. W tym cyklu, czynnik zmienia swój stan skupienia kilkukrotnie, a najistotniejszymi do osiągnięcia celu parametrami są temperatura i ciśnienie.

Trzy stany czynnika chłodniczego w układzie klimatyzacji to: ciekły, gazowy i dwufazowy. Ten ostatni oznacza, że czynnik na pewnym etapie częściowo jest gazem, a częściowo płynem. Punkty, w których zmienia się stan skupienia są jednocześnie miejscami, w których zachodzi wymiana energii. Dzieje się to w skraplaczu i parowniku, za sprawą pracy kompresora oraz zaworu rozprężnego.

Oto jak wygląda cykl po kolei, rozpoczynając od kompresora:

1. W poprawnie działającym układzie klimatyzacji, czynnik zostaje przetransportowany do kompresora w stanie w 100% gazowym. Jego ciśnienie oraz temperatura są niskie. Średnica przewodu transportującego czynnik jest tu stosunkowo szeroka.

2. Zadaniem kompresora jest sprężenie czynnika. Jego ciśnienie znacznie wzrasta, a przy tym podnosi się temperatura. Nie dochodzi tu jednak do zmiany stanu skupienia czynnika, nadal ma on postać gazową.

3. Kolejnym etapem drogi czynnika jest skraplacz, nazywany także chłodnicą klimatyzacji. Zgodnie z tym, co sugerują obie te nazwy, czynnik zostaje tu schłodzony, a przez to skrapla się, zmieniając swój stan w ciekły. Choć temperatura znacznie spada, nie następuje gwałtowna zmiana ciśnienia, które nadal jest wysokie.

4. Czynnik w fazie ciekłej przechodzi przez filtr osuszacz. Tutaj separowane są krążące w układzie klimatyzacji cząsteczki wody oraz zanieczyszczenia. Separowanie wody zapobiega zamarzaniu elementów układu w fazie rozprężania czynnika. W tym miejscu, poza filtracją nie zachodzi żaden ważny proces. Czynnik nadal ma niską temperaturę, jest w stanie ciekłym i jest poddany wysokiemu ciśnieniu.

5. Następnym, niezwykle ważnym elementem układu klimatyzacji jest zawór rozprężny. I znów, jak sugeruje nazwa, dochodzi tu do rozprężenia czynnika, co oznacza, że znacznie zmniejsza się działające nań ciśnienie. Proces prowadzi do gwałtownego spadku temperatury, a czynnik zmienia swój stan w dwufazowy – częściowo jest płynem, a częściowo gazem.

6. W stan całkowicie gazowy czynnik przechodzi w parowniku. Tu zachodzi kluczowy dla układu klimatyzacji proces, a mianowicie obniżenie temperatury powietrza, które przechodzi przez parownik. Powietrze nie tylko oddaje swoje ciepło do czynnika, ale także osusza się, przez co na ściankach parownika gromadzi się i skrapla para wodna. Czynnik przechodzi w gazowy stan skupienia za sprawą ciepła pobranego z powietrza. Ciśnienie na tym etapie nie zmienia się znacząco i nadal jest niskie. Zwiększy się, gdy czynnik ponownie dotrze do kompresora i rozpocznie kolejny cykl swojej pracy.

Specjalizacja w klimatyzacji – dlaczego warto?

Warsztaty naprawcze, które zamierzają rozwijać swoją działalność pod kątem obsługi i serwisu układu klimatyzacji w pojazdach mają przed sobą świetlaną przyszłość, ponieważ klimatyzacja stała się podstawowym elementem wyposażenia samochodów. Oznacza to, że w sektorze usług, konserwacji i naprawie tego układu tkwi olbrzymi potencjał. Nie zostanie on powstrzymany nawet przez okresowe problemy np. związane ze wzrostem cen czynników chłodniczych.

Właściwa obsługa układów klimatyzacji wymaga profesjonalnego podejścia oraz posiadania wiedzy zarówno teoretycznej, jak i praktycznej. Tę można zdobywać na szkoleniach, a obecnie jest to możliwe nawet bez wychodzenia z domu. Firma Valeo przygotowała pakiet szkoleń online, tzw. webinarów dostępnych w języku polskim, z których można skorzystać całkowicie za darmo, po uprzedniej rejestracji na stronie producenta. Wśród nich znajduje się m.in. szkolenie poświęcone budowie i zasadzie działania układu klimatyzacji czy też szkolenie dotyczące kompresorów klimatyzacji. Można tam znaleźć także kursy dotyczące sprzęgieł, kół dwumasowych czy wycieraczek.

Źródło: Valeo

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę