Jak zwiększyć efektywność przewozów

Jak zwiększyć efektywność przewozów Źródło: ZF/Wabco
10.12.2020

Konkurencyjność na rynku transportowym można osiągnąć między innymi przez odpowiednią politykę cenową. Ale są granice, których przekroczyć się nie da i konieczne jest znalezienie oszczędności w innych miejscach.

Jednym ze sposobów zwiększenia efektywności przewozów jest zmniejszenie strat. Ciągły postęp w zakresie techniki przeniesienia napędu, sterowania silników i asystentów jazdy sprawia jednak, że coraz trudniej znaleźć źródła takich. Ale nadal w pojeździe o aerodynamice kamienicy można wprowadzić pewne rozwiązania, które poprawią opływ powietrza wokół pojazdu. Polepszenie aerodynamiki zawsze wiązać się będzie z pozytywnym bilansem energii potrzebnej do napędzania zestawu.

W przypadku samego ciągnika można zrobić niewiele ponad to, co zrobiła fabryka. Ale naczepy dają pewne pole do manewru pozwalające zmniejszyć opory ruchu. Najpopularniejszym dodatkiem poprawiającym aerodynamikę naczepy lub przyczepy są tu osłony boczne. Montuje się je pod naczepą oraz między naczepą a ciągnikiem. W Europie korzystanie z tego rozwiązania nie jest szczególnie popularne – szacuje się, że jest w nie wyposażone ok. 10% pojazdów. Inaczej popularność osłon bocznych naczepy wygląda w Stanach Zjednoczonych, gdzie ich wykorzystanie przekracza 40%.

Panele Optiflow Side Wings produkowane przez koncern ZF/Wabco zapewniają spadek zużycia paliwa o około 1,5 l/100 km, obniżając w ten sposób emisję dwutlenku węgla oraz zapewniając oszczędność kosztów przez cały okres eksploatacji pojazdu. Ponadto zmniejszają obłok rozpylonej za pojazdem wody i zakrywają cały tył przyczepy. Według informacji przytoczonej przez firmę No Limit z Warszawy po zastosowaniu paneli poprawiających aerodynamikę flota wykazała wzrost efektywności paliwowej na poziomie 9,5%.

Zmniejszenie oporów aerodynamicznych przez zastosowanie kierownic powietrza opływającego zestaw.
Zmniejszenie oporów aerodynamicznych przez zastosowanie kierownic powietrza opływającego zestaw. Energia przepływającego powietrza jest zamieniana częściowo w siłę pchającą zestaw, co pozwala na wymierne oszczędności paliwa.

Jak to działa?

Bazując na pomyśle stworzonym na Wydziale Konstrukcji Lotniczych i Kosmicznych Politechniki w Delft, panele OptiFlow SideWings zostały zaprojektowane w celu kierowania przepływu powietrza i redukcji oporu aerodynamicznego. Kierownica przepływu, zamontowana w dolnej części przyczepy, powoduje przejęcie strumienia powietrza zza ciągnika i zamianę jego energii na siłę pchającą w kierunku jazdy. Użycie paneli bocznych powoduje obniżenie oporów aerodynamicznych i tym samym zmniejszenie zużycia paliwa. Konstrukcja paneli zapewnia łatwość ich użycia i dopasowanie do wszystkich typów przyczep. Kierownica przepływu po jednej stronie przyczepy jest odchylana, co zapewnia dostęp do mechanizmów i zbiorników. Wszystkie panele OptiFlow SideWing posiadają indywidualnie dobrane zawiasy. Rozwiązanie to zapewnia dostęp do układów chłodzenia, uchwytów palet, kół zapasowych oraz innych elementów wyposażenia znajdujących się w podwoziu przyczepy. Indywidualne panele pozwalają na zatrzaskowe zamykanie lub otwieranie jednym ruchem.

Możliwe obniżenie kosztów paliwa przy przebiegach rocznych wykonywanych z prędkościami autostradowymi.
Możliwe obniżenie kosztów paliwa przy przebiegach rocznych wykonywanych z prędkościami autostradowymi. Źródło: ZF/Wabco

Na podstawie informacji firmy ZF/Wabco

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę