Jaki akumulator do auta z systemem Start&Stop?

Inter Cars
20.11.2015

W ostatnim czasie wzrosła liczba aut z system Start&Stop. Zwiększa się więc zapotrzebowanie na akumulatory do samochodów wyposażonych w ten system. Wymiany takiego akumulatora nie może dokonać samodzielnie kierowca, lecz wykwalifikowany personel w warsztacie. 

Na czym polega Start&Stop? W momencie zatrzymania samochodu przez kierowcę, np. w ruchu ulicznym na skrzyżowaniu czy na bieg jałowy, system wyłącza silnik i jedynym źródłem zasilania urządzeń: światła, ogrzewanie, radioodbiornik, klimatyzacja w aucie staje się akumulator. Przy zastosowaniu technologii Start&Stop potrzeba specjalnego akumulatora odpornego na dużą ilość cykli rozruchu. Zwykły akumulator w takich warunkach pracy, bardzo szybko traci swoją żywotność.

Akumulatory przeznaczone do aut z systemem Start&Stop możemy podzielić na dwie kategorie:

  • Akumulatory do aut z podstawową funkcją Start&Stop bez funkcji odzyskiwania energii z siły hamowania – akumulatory EFB, przykładowe indeksy; 0 092 S4E 050, VA575500073, EL752.
  • Akumulatory do aut z funkcją odzyskiwania energii z siły hamowania tzw. rekuperacja - akumulatory AGM, przykładowe indeksy; 0 092 S5A 080, VA595901085, EK600.


Najważniejszym terminem, który powiązany jest z systemem Start&Stop jest rekuperacja. Co to takiego? Termin ten oznacza proces odzyskiwania energii podczas hamowania i wykorzystania jej do naładowania akumulatorów. Pozyskana w ten sposób energia może być potem użyta do uruchomienia auta lub zasilania urządzeń. Gdy kierując autem, zdejmie nogę z gazu lub hamuje, akumulator jest intensywnie ładowany, odzyskując energię z siły hamowania. Podczas przyśpieszania praca alternatora jest bardzo ograniczana, nie stawia on żadnych oporów.

Najnowsze generacje systemów wymagają przestrzegania procedury podczas wymiany i zakodowania informacji o wymianie akumulatora w pamięci centralnego komputera samochodu. W przypadku samochodów z systemem Start&Stop z odzyskiem energii bez użycia urządzenia diagnostycznego się nie obejdzie. Można wykorzystać w tym celu tester diagnostyczny, np. KTS, VSSP 2.0 lub BRT-12. Dlatego prawidłowej wymiany akumulatora można dokonać tylko w profesjonalnym warsztacie, kierowca nie zrobi tego sam w garażu.

Po podłączeniu do gniazda EOBD, wykonuje testy błędów w zakresie obwodu akumulatora i systemu Start&Stop. Po wykonaniu niezbędnych czynności mechanicznych i potwierdzeniu ich, urządzenie koduje nowy akumulator w pamięci centralnego komputera sterującego samochodem.

Warto przypomnieć, że w wybranych modelach starszych samochodów, bez systemu Start&Stop do wymiany akumulatora także warto podejść profesjonalnie i na czas odłączenia starego akumulatora podłączyć specjalistyczny zasilacz do podtrzymania napięcia w urządzeniach pokładowych. Dzięki temu uniknie się wyczyszczenia pamięci ustawień indywidualnych użytkownika.

Komentarz Janusza Druchlińskiego, kierownika Działu Akumulatory Inter Cars:

Akumulator musi być traktowany przez niezależny warsztat tak jak inne części eksploatacyjne, np. klocki, filtry, olej itp. Obecnie zarówno testery diagnostyczne typu KTS, jak i specjalistyczne VSSP 2.0, BRT, Midtronics, pozwalają na precyzyjne określenie stanu akumulatora, układu ładowania czy rozrusznika. Wykonując test, jesteśmy w stanie w razie potrzeby profilaktycznie wymienić akumulator. Lepiej jest zapobiec awarii samochodu z powodu słabego akumulatora, niż później z holować go z drogi czy wymieniać akumulator na ulicy. Z badań wynika, że, w co piątym samochodzie powinno się wymienić akumulator, gdyż może on być przyczyną awarii. Warsztaty niezależne trudno jest przekonać, że sprawdzenie układu elektrycznego, w tym akumulatora, może przynieść dodatkowe korzyści, takie jak marża z akumulatora, pieniądze ze sprzedaży złomu akumulatorowego czy usługi wymiany. Niektóre warsztaty sprzedają klientowi akumulator w cenie detalicznej, a montaż wykonują gratis. Warsztaty niezależne, które w ramach dobrej praktyki obsługi klienta sprawdzają układ elektryczny w tym akumulator, odnoszą sukces nie tylko ekonomiczny, ale i marketingowy, jeżeli chodzi o postrzeganie klienta. Wielu klientów będzie wdzięcznych za taką obsługę, gdyż unikną niepotrzebnych i niespodziewanych problemów w podróży. Standardem staje się profilaktyczna wymiana np. pasków. Dlaczego tego samego nie można zrobić z akumulatorem?

Źródło: Inter Cars

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę