Jesteś pewien, że serwis nie zniszczył Ci opon?

PZPO
26.11.2019

Twój serwis uszkodził opony podczas wymiany? Nie wiesz, jak to sprawdzić? Warto wybrać certyfikowany warsztat, który przeszedł audyt i został dokładnie sprawdzony. Certyfikat oponiarski pomaga warsztatom w polepszaniu jakości – co jest kluczowe dla bezpieczeństwa – zwiększa konkurencyjność, a klientom daje pewność, że usługę wykonają dobrze przygotowani fachowcy.

W Polsce działa blisko 12 tys. serwisów zajmujących się oponami – to tyle, ile w dużo większych krajach europejskich. Niestety, bardzo zróżnicowany jest w nich poziom obsługi i kultury technicznej. Brakuje też jednolitego systemu szkoleń. Zbyt wiele warsztatów wymienia opony w sposób absolutnie niedopuszczalny, często na siłę. To powoduje rozciąganie i naderwania warstw wewnętrznych opony, a nawet rozerwanie stopek – czyli tych części, które przenoszą siły z opony na felgę. Tego jednak nie sprawdzisz jako klient, bo nie masz wstępu na halę. Dlatego Polski Związek Przemysły Oponiarskiego wprowadza system oceny i wyróżnienia profesjonalnych serwisów w oparciu o niezależny audyt wyposażenia i kwalifikacji.

W czasie jazdy z prędkością autostradową opony kręci się ponad 1000 razy na minutę. Tu nie ma marginesu na błędy i zaniedbania przy obsłudze. Serwis opon ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo drogowe – dotychczas klient miał ograniczone możliwości oceny komu powierza swój samochód.

W motoryzacji technologia galopuje do przodu – są coraz nowsze samochody i coraz lepsze opony – w związku z tym coraz lepsze maszyny serwisowe. Ale bardzo łatwo je zniszczyć – a my nawet tego nie zauważymy! Na drodze nie ma miejsca na grę w ruletkę – to my, kierowcy musimy pilnować stanu technicznego naszego samochodu. Czy każdy z nas naprawdę wie, jak zmieniano jego opony? Czy mamy zaufanie do naszego serwisu? Pora na refleksję i wnioski! – apeluje Włodzimierz Zientarski, dziennikarz motoryzacyjny.

Konkurowanie wyłącznie ceną i czasem usługi tak ważnej, jak wymiana opon, to droga donikąd. Certyfikat Oponiarski PZPO jest szansą dla profesjonalnych serwisów na wypromowanie swoich usług przez ich wysoką jakość i w ten sposób odróżnienie się od przypadkowych punktów wymiany opon, jakich jest wiele w każdej większej miejscowości. Kryteria certyfikacji są transparentne i mogą być świetnym narzędziem dla zarządzających warsztatami – zarówno zrzeszonymi w sieci, jak i niezależnymi – na sprawdzenie umiejętności pracowników oraz poprawę konkurencyjności serwisu jeszcze przed przystąpieniem do audytu wykonywanego przez TÜV SÜD. Nie pozostawiamy jednak serwisów samym sobie – prowadzimy szkolenia przygotowujące do certyfikacji, bo wierzymy, że czas poświęcony na rozwój serwisantów i ich umiejętności zawsze się zwraca w postaci lojalnych i zadowolonych klientów. PZPO i TÜV SÜD gwarantują klientom i serwisom niezależność w ocenie i przyznawaniu Certyfikatu oraz profesjonalny audyt – mówi Piotr Sarnecki, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

© PZPO

Certyfikowany serwis zadba o opony:

• nie uszkodzi opony (stopka, drutówka, rowki bieżnika i warstwy wewnętrzne) ani felgi,
• oczyści prawidłowo felgę,
• dokręci koła odpowiednimi kluczami z odpowiednią dla Twojego samochodu siłą
• wymieni zawory w kole i zadba o prawidłowe ciśnienie
• użyje profesjonalnych i serwisowanych narzędzi i urządzeń
• kiedy trzeba umie w bezpieczny dla kierowcy sposób naprawić przebitą oponę

Przyznanie certyfikatu jest poprzedzone audytem technicznym, w czasie którego jest badane:

• wyposażenie techniczne warsztatu
• umiejętności serwisantów
• warunki BHP dla pracowników
• poziom obsługi klienta i podstawowe wygody (parking, łazienka, poczekalnia)

Z uwagi na duże zróżnicowanie jakości usług w serwisach zajmujących się oponami w Polsce w Certyfikacie Oponiarskim wyróżniono 3 poziomy zaawansowania w obsłudze opon:

• Serwis Dobry – podstawowe usługi wykonywane na wysokim poziomie, podstawowe i serwisowane wyposażenie nadające się do większości pojazdów, podstawowe udogodnienia dla klientów
• Serwis Bardzo Dobry – kryteria poziomu DOBREGO oraz: bardziej zaawansowane wysposażenie, większa dokładność obsługi, dodatkowe umiejętności mechaników, lepsze warunki w strefie klienta
• Serwis Wzorowy– kryteria poziomu DOBREGO i BARDZO DOBREGO oraz: zaawansowane wyposażenie, najwyższe kompetencje serwisantów, dodatkowe usługi oponiarskie, najwyższy standard obsługi klienta oraz weryfikacja przez tajmeniczego klienta

Warsztaty które przeszły audyt TÜV SÜD i otrzymały Certyfikat Oponiarski Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl.

Źródło: PZPO

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę