Kalibracja systemów radarowych

Hella Gutmann Solutions
10.9.2018

W ofertach rynkowych niemal wszystkich producentów pojazdów znajdują się auta z zaawansowanymi systemami wspomagania kierowcy i automatycznymi systemami zwiększającymi bezpieczeństwo jazdy.

Każdy z tych systemów pracuje, wykorzystując odpowiednie czujniki, do których należą kamery wideo i radary. Kamery sprzęgane są z układami analizy obrazu, a radary dostarczają informacji do układów rozpoznawania przeszkód, określania odległości do tych przeszkód i prędkości ich ruchu. Systemy z kamerami i radarami działają prawidłowo, gdy wszystkie informacje są wiarygodne, co oznacza, że mierzone przez czujniki wartości nie wykraczają za ustalone zakresy tolerancji.

Zmiany w zawieszeniu pojazdu, wymiana przedniej szyby, do której montowana jest kamera, demontaż atrapy ustalającej położenie radaru czy innych elementów konstrukcyjnych, do których zamocowane są te czujniki, powodują konieczność kalibracji ich wskazań. Obecnie stosowane są dwie metody kalibracji tego typu czujników: dynamiczna (podczas ruchu pojazdu) i statyczna (na stanowisku w warsztacie z użyciem odpowiedniego zestawu narzędzi). Metoda dynamiczna wymaga wykonania jazdy testowej z określoną w warunkach technicznych systemu wspomagania kierowcy prędkością i na wymaganym dystansie, po drodze o dobrej jakości nawierzchni z wyraźnie namalowanymi pasami, w warunkach dobrej widoczności i bez opadów. Jeżeli podczas kalibracji wystąpią jakieś zakłócenia, to jazdę testową należy powtórzyć – czasem kilka razy.

Statyczna kalibracja wykonywana jest na stanowisku w warsztacie z użyciem odpowiednich zestawów kalibracyjnych. Metoda ta nie jest zależna od warunków atmosferycznych, jakości drogi czy natężenia ruchu. Przy zachowaniu wymaganej dokładności kalibracja statyczna jest jednoznaczna, powtarzalna i  szybka. Statyczna metoda kalibracji polega na ustawieniu przed kamerą właściwej dla danego producenta pojazdu tablicy ze znakami wzorcowymi, a następnie podaniu za pomocą testera diagnostycznego do sterownika systemu wspomagania parametrów ustawienia tej tablicy w stosunku do kamery. Sterownik porównuje dane zapisane w pamięci z rzeczywistym położeniem znaków testowych i dokonuje wymaganych poprawek, co kończy kalibrację. Podobnie kalibrowany jest radar. Przed nadajnikiem radaru stawia się w określony sposób tablicę odbijającą emitowaną przez niego wiązkę. Jeżeli wiązka odbita od tablicy testowej nie jest właściwie odbierana przez nadajnik, tester diagnostyczny obsługujący procedurę kalibracji wskazuje konieczne poprawki w położeniu radaru.

Dla warsztatów niezależnych na rynku dostępne są zestawy kalibracyjne, takie jak CSC-Tool do kamer i radarów, umożliwiający przeprowadzenie kalibracji statycznej. Zestaw składa się z ramy do zawieszania tablic wzorcowych wymaganych przez poszczególnych producentów pojazdów. Rama wraz z wyposażeniem służy do właściwego, dokładnego i jednoznacznego ustawienia znaku testowego przed kamerą lub tablicy odbijającej wiązkę przed radarem. Procedura kalibracji realizowana jest za pomocą testera diagnostycznego w trybie „krok po kroku”, co eliminuje błędy i zapewnia dokładność.

Producenci narzędzi typu CSC-Tool bazują na danych producentów pojazdów i systemów wspomagania kierowcy przy budowie i projektowaniu narzędzi. Zarówno narzędzie, jak i tablice wzorcowe muszą mieć aprobatę producenta pojazdów. To sprawia, że zestaw kalibracyjny CSC-Tool (zestaw, ponieważ ma możliwość rozbudowy o elementy konstrukcyjne i znaki wzorcowe do kalibracji także kamer bocznych, tylnych, 360 stopni i radarów tylnych) pozwala kalibrować kamery i radary w taki sam sposób i z taką samą dokładnością, jak robią to producenci pojazdów.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę