KB4 EL od kuchni cz. 2.

Maciej Blum
8.1.2018

W wydaniu 5/2017 autoEXPERTA rozpoczęliśmy opis systemu hamulcowego KB4 EL. Jest to system hamulcowy sterowany elektronicznie i przeznaczony dla lekkich i średnich pojazdów ciężarowych.

Układ hamulcowy KB4 EL dostępny jest jako instalacja 3- lub 4-kanałowa. W elektropneumatycznym układzie hamulcowym 3-kanałowym dla potrzeb regulacji ABS do modułu regulacji ciśnienia (nr 10 na ilustracji 1) w osi przedniej podłączono dwa zawory regulacji ciśnienia (modulatory) (11). Tym samym istnieje możliwość niezależnej regulacji kół osi przedniej. W przypadku osi tylnej za regulację ciśnienia ABS odpowiada moduł regulacji ciśnienia (20). W przypadku zróżnicowanych wartości poślizgu na osi tylnej system przestawia się z położenia „Select low” do położenia „Select smart”. Podczas regulacji ASR moment obrotowy silnika ograniczyć można wyłącznie z wykorzystaniem złącza CAN.

 

© Knorr-Bremse

 

Ilustracja 1. 3- i 4-kanałowy układ KB4 EL.

W elektropneumatycznym układzie hamulcowym 4-kanałowym dla potrzeb regulacji ABS/ASR do modułów regulacji ciśnienia (10 i 20) przyporządkowano po dwa zawory regulacji ciśnienia (modulatory) (11). Podczas działania ABS siły hamowania dla poszczególnych kół podlegają niezależnej regulacji elektronicznej. W przypadku gdy podczas ruszania jedno z kół nadmiernie wiruje, istnieje możliwość zahamowania tego koła niezależnie od pozostałych. 4-kanałowy elektropneumatyczny układ hamulcowy lub pełny elektropneumatyczny układ hamulcowy stanowi pneumatyczne rozwiązanie dla potrzeb rozszerzenia FDR.

Sterownik elektroniczny

Zastosowanie
Sterownik KB4 jest centralną jednostką sterującą stosowaną w pneumatycznych układach hamulcowych z regulacją elektroniczną w pojazdach silnikowych do 16 ton dopuszczalnej masy całkowitej.

Przeznaczenie
Jako centralny sterownik reguluje i nadzoruje hamowanie w pojazdach ciężarowych oraz steruje hamowaniem przyczepy.

Działanie
Sterownik ES spełnia następujące funkcje:

  • nadzór przyłączonych komponentów elektronicznych,
  • pamięć błędów i przeprowadzanie diagnozy,
  • diagnoza On-Board, Off-Board,
  • częściowe lub kompletne wyłączenie systemu,
  • przetwarzanie sygnałów wejściowych (nadajnik siły hamowania, czujnik prędkości obrotowej, czujnik zużycia okładzin, czujnik ciśnienia),
  • przełączanie zaworów magnetycznych w modułach,
  • zasilanie czujników napięciem 5 V (nadajnik siły hamowania, czujnik zużycia okładzin, czujnik ciśnienia),
  • CAN pojazdu, komunikacja z innymi sterownikami,
  • CAN naczepy EBS zgodnie z ISO11992,
  • optymalny rozkład siły hamowania z zastosowaniem regulacji różnicowej poślizgu,
  • udoskonalona funkcja ABS/ASR,
  • KKR (Koppelkraftregelung) – regulacja siły na sprzęgu,
  • BVS (Belagverschleißsensierung) – czujnik zużycia okładzin hamulcowych,
  • DBI (Dauerbremsintegration) – zintegrowany retarder,
  • blokada toczenia ułatwiająca uruchomienie na wzniesieniu,
  • asystent hamowania podczas hamowania awaryjnego.

 

© Knorr-Bremse

 

Ilustracja 3. Schemat ideowy układu.

Główne komponenty sterownika elektronicznego stanowią dwa mikrokomputery A i B. Wejściowy układ przełączający dostosowany do potrzeb konkretnego typu pojazdu przetwarza sygnały sinusoidalne z czujników w sygnały cyfrowe. Mikrokomputer A wczytuje wszystkie sygnały wejściowe, przetwarza je i oblicza na ich podstawie wielkości nastawcze, przekazywane następnie do stopnia sterującego wzmacniacza. Mikrokomputer A odpowiada ponadto za diagnostykę systemu. Mikrokomputer B nadzoruje sygnały wejściowe i wyjściowe. Obydwa procesory w sposób ciągły przeprowadzają kompleksowe kontrole bezpieczeństwa. W połączeniu z układem Watchdog jest uzyskiwany system trzech niezależnych i wzajemnie nadzorowanych komponentów o wysokim poziomie bezpieczeństwa. Wzmacniacze mocy sterują pracą odpowiednich zaworów elektromagnetycznych, podając stany wyjść do mikrokomputera.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę