Klocki hamulcowe niepylące. Czyli jakie?

18.2.2019

O nowych materiałach stosowanych przy budowie klocków hamulcowych, stosowaniu tzw. niepylących klocków rozmawiamy z Marcinem Kiełczewskim, ekspertem Bosch ds. układów bezpieczeństwa w pojazdach

Z jakich materiałów najczęściej są wykonywane klocki hamulcowe? Czy to się zmieniło na przestrzeni ostatnich kilku, kilkunastu lat?

Szczegółowy skład mieszanki ciernej poszczególnych klocków hamulcowych jest strzeżony tajemnicą przez producenta. Musi on spełniać standardy, takie jak: efektywność czyli bezpieczeństwo zapewniające jak najkrótszą drogę hamowania, komfort zapewniający cichą i niewyczuwalną przez kierowcę pracę bez wibracji na pedale hamulca oraz jak najdłuższy czas użytkowania przy utrzymaniu wszystkich założonych parametrów w całym okresie użytkowania.

Mieszanki można podzielić na 3 główne typy: metaliczne z zawartością substancji metalicznych ok. 30-60%, niemetaliczne (ceramiczne) z zawartością substancji metalicznych ok. 10-30% oraz organiczne pozbawione substancji metalicznych. Ponadto każdy klocek, a dokładniej okładzina cierna klocka może składać się nawet z 20 różnego rodzaju składników dobranych w odpowiednich proporcjach. Jest to bardzo ważne i ściśle tajne, gdyż każda zmiana proporcji pociąga za sobą zmianę charakterystyki klocka. Należy wspomnieć, iż nie tylko sam skład, ale także proces produkcji ma wpływ na ostateczne parametry klocka. Składniki klocków hamulcowych cały czas podlegają zmianom, chociażby ze względu na aspekt ekologiczny. W obecnie produkowanych klockach hamulcowych Bosch został całkowicie wyeliminowany azbest, tak popularny jeszcze w latach 80 poprzedniego stulecia. Zawartość miedzi także została ograniczona do minimum.

Czy zauważacie zwiększone zainteresowanie tzw. klockami niepylącymi?

Skład mieszanki ciernej klocków hamulcowych cały czas się zmienia ze względu na wymogi legislacyjne, ale także na wymogi stawiane przez rynek. Obecne koła, a dokładniej felgi, nie są już tylko elementem jezdnym, ale mają także duży wpływ na wizerunek auta. Klienci coraz częściej zwracają uwagę na estetykę, czyli na mniejsze pylenie klocków hamulcowych. Dlatego inżynierowie starają się zminimalizować pylenie pozostawiając pozostałe parametry klocka hamulcowego na niezmiennie wysokim poziomie. Co ciekawe, za pył na felgach nie jest odpowiedzialny tylko klocek, ale także tarcza hamulcowa, której pył powstający podczas tarcia klocka o tarczę osadza się na felgach. Dlatego Bosch opracował całkowicie niepylące tarcze hamulcowe iDisc, które są montowane w wybranych modelach aut klasy premium.

Jakie są zalety tego typu klocków – mniejsze zabrudzenie felg, mniejsza emisja cząstek stałych, inne? A może mają one też jakieś wady?

Główną ich zaletą jest poprawa wyglądu felgi ze względu na mniejsze zabrudzenie pyłem. Należy także wspomnieć, iż taki pył jest szkodliwy dla zdrowia człowieka. A więc ograniczenie pylenia klocków jest także bardzo ważne dla naszego zdrowia. Inżynierowie nieustannie starają się opracować takie mieszanki, aby zminimalizować efekt pylenia, jednak każda zmiana składu mieszanki ciernej pociąga za sobą zmianę parametrów użytkowania.

W zależności od regionu priorytety poszczególnych aspektów są różne. I tak w USA jednym z głównych wymogów jakie powinien spełniać klocek hamulcowy jest jak najniższe pylenie oraz najwyższy komfort użytkowania. Zaś w Europie jako najważniejsze wymagania określa się skuteczność hamowania także przy maksymalnych prędkościach. Dla przykładu przypomnę tylko, że w USA prędkość maksymalna jest ograniczona do 85 mil/h, a więc ok. 135 km/h, natomiast na niektórych odcinkach autostrad w Niemczech w ogóle nie ma ograniczeń. A to oznacza, że klocki i tarcze muszą wyhamować pojazd z prędkości 250 km/h, a nawet większej.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę