Kłopotliwe Diesle z PSA

5.11.2013

Silnik Diesla o pojemności 1,6 litra, produkowany przez francuski koncern PSA, często boryka się z uszkodzeniami turbosprężarki. Co więcej, jest to jeden z popularniejszych silników wysokoprężnych używanych również pod innymi nazwami.

Od 2005 r. silnik ten pracuje w Peugeotach i Citroenach oraz w małych i kompaktowych samochodach produkowanych przez Forda, Mazdę, Mini czy Volvo. Sama sprzedaż pojazdów koncernu PSA z tym silnikiem w Niemczech wyniosła już ponad 170 tysięcy.

Silnik ten napędza samochody dostawcze, małe auta o charakterze sportowym i limuzyny. Jako jednostka napędowa jest bardzo zrównoważony i może uchodzić za wzorzec.

Jednak w jednostce tej często dochodzi do uszkodzeń turbosprężarki. Importerzy są zdania, że turbosprężarka ulega uszkodzeniu przez stosowanie niskiej jakości oleju silnikowego oraz niekorzystanie z każdego koniecznego przeglądu samochodu. Niskiej jakości olej powoduje osadzanie się nagarów miedzy innymi w przewodach smarujących turbosprężarkę, co prowadzi do problemów z jej smarowaniem. Jest to prawda, ale tylko w połowie.

Druga połowa należy do producenta silnika, który wyposażył w nim wtryskiwacze w niedostatecznie działające uszczelnienie. Dzięki temu gazy spalinowe przeciskają się z cylindra pod pokrywę zaworów, powodując reakcję z olejem. Ten w połączeniu ze spalinami tężeje i powoduje bardzo utrudnione przemieszczanie się oleju. Jeśli przy zmianie turbosprężarki silnik nie został umyty od środka (konieczne jest mechaniczne usunięcie zżelowanego oleju), to po uruchomieniu silnika z nową turbiną jej uszkodzenie jest już praktycznie zaprogramowane na najbliższy czas. Dodatkowo użycie oleju o dobrych właściwościach myjących pogłębia ten problem, powodując szybsze wypłukanie niejednorodności z obiegu olejowego.

Problem z nieszczelnością wtryskiwaczy został przez Peugeota rozpoznany i od grudnia 2010 r. w autach montowane są poprawione wersje uszczelnień. Dodatkowo w tym samym czasie zmniejszono interwał między poszczególnymi przeglądami z 30 na 20 tys. km. Ponadto nie zwracano uwagi na fakt, że silnik nie potrzebował po prostu oleju 5W30, tylko taki o specyfikacji C2 lub C3.

Niezbędna interwencja
Czynności konieczne podczas naprawy silnika z problemem zgęstniałego oleju w głowicy:
- zdjąć pokrywę zaworów, zdjęć obudowę wałka rozrządu, zdjąć wtryskiwacze oraz przewody,
- gruntownie wyczyścić wnętrze głowicy i odessać wszystkie złogi,
- wymienić hydrauliczne popychacze zaworów na nowe,
- sprawdzić wtryskiwacze, wymienić uszczelnienia i wyczyścić powierzchnie przylegania,
- wyczyścić lub wymienić (w razie dużego zużycia) pompę oleju,
- wymienić bagnet oleju; bagnet w wersji wcześniejszej (z żółtym uchwytem) powinien zostać wymieniony na bagnet z uchwytem pomarańczowym, który ma mniejszą tolerancję napełnień.

Fot. 1. Przez gazy spalinowe wewnątrz głowicy silnika 1,6 Diesel PSA powstaje szlam olejowy, który może zablokować doprowadzenie oleju do turbosprężarki

Fot. 2. Źródłem kłopotów jest niedostateczne uszczelnienie wtryskiwacza common rail, które zostało poprawione przez PSA dopiero w grudniu 2010 r.

Jan Rosenow
Autor jest redaktorem czasopisma „kfz-betrieb"
Fot. „kfz-betrieb"

O Autorze

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę