Konsekwencje afery Volkswagena. Koncern zmniejsza inwestycje

24.11.2015

Volkswagen podaje, że nakłady na inwestycje rzeczowe planowane na przyszły rok mogą wynieść maksymalnie 12 miliardów euro. W poprzednich okresach planowana wartość wynosiła 13 miliardów euro rocznie.

- Przechodzimy przez okres zmienności i niepewności, musimy się z tym zmierzyć - komenuje Matthias Müller, prezes zarządu Volkswagen AG, w piątek podczas regularnego posiedzenia Rady Nadzorczej. - Będziemy ustalać priorytety dla wszystkich planowanych inwestycji i wydatków. Co nie jest absolutnie konieczne, zostanie, zgodnie z zapowiedziami, skreślone lub zrealizowane później - dodaje.

Müller oświadczył w związku z tym, że wydatki na alternatywne napędy powinny zostać zwiększone w przyszłym roku o 100 milionów euro. - Nie popełnimy błędu polegającego na takim oszczędzaniu, które zagrażałoby naszej przyszłości. Dlatego nadal zamierzamy zwiększać wydatki na rozwój pojazdów elektrycznych i cyfryzacji - powiedział Müller. Na pierwszym planie nadal pozostaje szybki rozwój elektrycznych źródeł napędu w markach Volkswagen Samochody Osobowe, Audi i Porsche.

Duża część inwestycji rzeczowych jest przeznaczana na nowe produkty, dalszy rozwój konstrukcji modułowych oraz na dokończenie prac związanych z rozszerzeniem możliwości produkcyjnych. Chodzi na przykład o nowe modele, jak Golf kolejnej generacji czy Audi Q5, o nową fabrykę Craftera w Polsce czy inwestycje w modułowe konstrukcje w obszarze aut elektrycznych (MEB). Około połowa z inwestycji rzeczowych przypadnie na 28 zakładów koncernu znajdujących się w Niemczech.

Müller wymienił ponadto pierwsze przykładowe projekty, w wypadku których nakłady zostaną przesunięte lub cofnięte. I tak, nie dojdzie do budowy planowanego centrum designu w Wolfsburgu; pozwoli to zaoszczędzić 100 milionów euro. Poza tym, rozważona zostanie budowa lakierni w Meksyku. Jeśli chodzi o nowe produkty, nastąpi przesunięcie produkcji następcy Phaetona, który będzie miał wyłącznie elektryczny napęd. - W ciągu najbliższych tygodni rozważymy kolejne wydatki i jeśli będzie taka potrzeba zrezygnujemy z nich lub opóźnimy ich realizację, nie narażając jednak naszej przyszłej konkurencyjności - oświadczył Müller i dodał: - Wspólnie z przedstawicielami Rady Zakładowej nadal będziemy robić wszystko, by utrzymać stałą załogę.

Nie ujęte w bilansie, a tym samym nie ujęte w przytoczonych liczbach są wspólne przedsiębiorstwa (spółki) w Chinach. Spółki te w 2016 roku planują inwestycje na zapowiedzianym wcześniej poziomie i wydatki w wysokości 4,4 miliarda euro. Inwestycje te będą finansowane ze środków własnych tych przedsiębiorstw.


Źródło: Volkswagen, Mototarget.pl

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę