Kwestia bezpieczeństwa

Maciej Blum
Maciej Blum
21.12.2015

Sposób użytkowania oraz sama technologia wykonania podnośnika przekładają się na jego bezpieczeństwo i bezawaryjność. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że nie można go dowolnie modyfikować. 

Zapewnienie bezpieczeństwa użytkowania podnośnika warsztatowego leży po stronie samego użytkownika. Polega ono na stworzeniu stanowiskowych instrukcji użytkowania oraz odpowiednim przeszkoleniu osób z niego korzystających. Niezależnie od tego producenci podnośników sami starają się uprościć ich użytkowanie przez uproszczenie konstrukcji i stworzenie systemów bezpieczeństwa uniemożliwiających lub minimalizujących prawdopodobieństwo usterki czy też błędu w pracy. W tym celu stosuje się pewne sprawdzone rozwiązania, ale też nierzadko korzysta się z nowinek technologicznych.

Systemy bezpieczeństwa

Jarosław Cichoń, prezes zarządu WSOP wyjaśnia, że dźwigniki w zależności od napędu wyposażone są w bardzo różne systemy bezpieczeństwa. W przypadku wersji hydraulicznych są to wszelkiego rodzaju systemy kontrolujące i utrzymujące ciśnienie wewnątrz układu, a także systemy awaryjnego opuszczania w przypadku braku zasilania.

Nowatorskim rozwiązaniem w dźwignikach hydraulicznych jest zastosowanie przez producentów krzyżowych systemów siłowników. Konstrukcja stosowana dotychczas, głównie w podnośnikach nożycowych, została wprowadzona przez firmę Consul również do dźwigników dwukolumnowych. Pozwala ona na dużo płynniejszą pracę z urządzeniem i nie ogranicza pozycji roboczych do mechanicznie wyznaczonych punktów osadzenia na zapadkach. Jeśli zaś chodzi o obecnie najpopularniejsze podnośniki dwukolumnowe z napędem elektromechanicznym to wyposażane są one w szereg czujników kontrolujących nie tylko równą pracę wózków jezdnych, ale także minimalne/maksymalne wysokości pracy, a także stan nakrętek nośnych i zabezpieczających. Oferowane przez nas urządzenia wyposażone są dodatkowo w mechaniczne zabezpieczenia unieruchamiające podnośnik w dolnym położeniu w przypadku zerwania nakrętki nośnej.

Nowoczesne rozwiązania

Oczywiście różnorodnych systemów bezpieczeństwa stosowanych w nowoczesnych dźwignikach jest bardzo dużo i trudno byłoby omówić wszystkie. Różnią się one w zależności od napędu dźwigników, ich typu czy nawet przeznaczenia. Sławomir Kulbida, kierownik oddziału ATH Polska zwraca uwagę także na to, że sama strona konstrukcji jest gwarantem bezpieczeństwa użytkowania. Oferowane przez ATH podnośniki mają budowę modułową, co oznacza ograniczoną ilość części zamiennych oraz łatwą rozbudowę podnośników w przyszłości. Ponadto ciągle pracuje się nad rozwiązaniami pozwalającymi ułatwić pracę.

W najnowszych konstrukcjach podnośników coraz częściej stawia się na możliwość elektronicznej diagnostyki samego podnośnika. Umożliwia to szybką lokalizację ewentualnej usterki. Ponadto dzięki oprogramowaniu serwisowemu możliwe staje się personalizowanie podnośnika, czyli ustalanie jego maksymalnej wysokości podnoszenia, programowanie pozycji roboczych czy definiowanie różnic poziomów wyjściowych pracy wózków podnośnika.

Co jest zabronione

Aby bezpiecznie korzystać z podnośnika, trzeba przede wszystkim postępować zgodnie z instrukcją użytkowania wystawioną przez producenta. W instrukcji takiej określone są konkretne działania, które można wykonywać przy pomocy danego urządzenia oraz określone są te, które niosą ze sobą bezpieczeństwo. I tak, ze względów bezpieczeństwa nie wolno korzystać z podnośnika w sposób niesymetryczny, czyli na przykład na podnośniku dwukolumnowym podnosić pojazd tylko z wykorzystaniem jednej pary podpór bocznych. Podnoszenie boczne lub podnoszenie jednej osi pojazdu znacznie zmienia rozkład sił przenoszonych przez podnośnik i rozkład sił działających na jego konstrukcję nośną.

Podnośniki ze względu na sterowanie elektroniczne są urządzeniami nie za dobrze znoszącymi wilgoć. Z tego powodu należy się liczyć z możliwością uszkodzenia w przypadku stosowania takiego podnośnika na stanowisku do mycia podwozi, gdzie będzie on narażony na działanie silnych strumieni wody wydostającej się z dyszy myjki ciśnieniowej. Ze względu na zasilanie oraz obecność wody należy się tutaj liczyć po pierwsze z uszkodzeniem elektroniki, a po drugie z ryzykiem porażenia prądem.

Dozwolone modyfikacje

Mając na uwadze bezpieczeństwo producent w deklaracji zgodności oświadcza, że podnośnik jest zgodny z jego projektem i że został wyprodukowany z uwzględnieniem wszystkich projektowych założeń konstrukcyjnych. To oznacza, że w razie wypadku lub zaistnienia sytuacji niebezpiecznej brany będzie pod uwagę aktualny stan podnośnika oraz jego zgodność z tym, co jest zapisane w deklaracji zgodności.

W skrócie można stwierdzić, że w przypadku podnośników zabronione są jakiekolwiek modyfikacje. Możliwe jest natomiast wymienianie elementów wymiennych na takie same pod względem wytrzymałościowym i konstrukcyjnym. Jedyne dozwolone modyfikacje, o ile w ogóle będą wykonywane, muszą być wykonane po uzgodnieniu z producentem lub jego przedstawicielem.

Przy naprawach należy jednak zwrócić szczególną uwagę na jakość i pochodzenie części zamiennych, takich jak nakrętki nośne w dźwignikach śrubowych czy przewody hydrauliczne w podnośnikach hydraulicznych. Wykonanie takich elementów jest możliwe przez zaangażowanie tokarza lub przez zakuwanie końcówek na przewodach hydraulicznych. Nie oznacza to jednak, że nakrętki czy przewody będą elementami bezpiecznymi, ponieważ nie do końca wiadomo, z jakiego materiału zostały wykonane ani czy wykonane zostały w sposób zgodny z wymaganiami fabrycznymi.

O Autorze

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę