Latające taksówki z technologią Bosch
Według przewidywań firmy doradczej Boston Consulting Group ludzie na całym świecie skorzystają z 1 miliarda lotów taksówkami powietrznymi w 2030 r. Co więcej, większość z tych taksówek powietrznych będzie mogła poruszać się bez pilota. Bosch pracuje nad najnowocześniejszą techniką czujników, aby loty te były szczególnie bezpieczne i wygodne.
– Pierwsze latające taksówki wystartują w największych miastach najpóźniej w 2023 roku. Bosch planuje odegrać wiodącą rolę w kształtowaniu tego przyszłościowego rynku – mówi Harald Kröger, prezes działu Bosch Automotive Electronics.
Konwencjonalna technika lotnicza jest zbyt droga, a poszczególne elementy konstrukcyjne za duże i za ciężkie, aby można je było zastosować w autonomicznych taksówkach latających. Jednak nowoczesne czujniki, które są również stosowane w pojazdach autonomicznych czy w systemie antypoślizgowym ESP, mają potencjał, aby wypełnić tę lukę. Dlatego zespół inżynierów połączył dziesiątki czujników w celu stworzenia uniwersalnej jednostki sterującej dla latających taksówek.
Bosh z technologią dla latających taksówek
Uniwersalna jednostka sterująca wyposażona w czujniki Bosch, które są już stosowane w produkowanych seryjnie pojazdach, zapewnia możliwość określania przez cały czas pozycji latających taksówek oraz precyzyjnego i bezpiecznego sterowania nimi. Zapewniają to na przykład czujniki przyspieszenia i odchylenia, które dokładnie mierzą ruch i kąt nachylenia pojazdu latającego. W przeciwieństwie do obecnych czujników wykorzystywanych w sektorze lotniczym, z których niektóre kosztują dziesiątki, a nawet setki tysięcy euro, Bosch może realizować te rozwiązania za ułamek kosztów. Wynika to z faktu, że firma korzysta ze sprawdzonych czujników, które Bosch już od wielu lat rozwija i produkuje dla przemysłu motoryzacyjnego.
– Dzięki takiemu rozwiązaniu Bosch dążymy do tego, aby lotnictwo cywilne z powietrznymi taksówkami było dostępne dla szerokiego grona dostawców usług – mówi Marcus Parentis, szef zespołu technicznego w firmie Bosch. Co więcej, czujniki Bosch są szczególnie małe i lekkie. Producenci latających taksówek mogą łatwo zainstalować skrzynkę z czujnikami Bosch w swoich pojazdach powietrznych, stosując zasadę „plug and play”.
Miliard lotów powietrznymi taksówkami w 2030 roku
Rynek lotów wykorzystujących elektryczne taksówki powietrzne w miastach ma w najbliższych latach znacznie wzrosnąć. Rozpoczęcie lotów testowych jest planowane w miastach takich jak Dubaj, Los Angeles, Dallas i Singapur w 2020 r. Eksperci oczekują, że operacje komercyjne rozpoczną się w 2023 r. Chociaż piloci będą początkowo na pokładzie, to lekkie samoloty mogą zacząć latać autonomicznie już w 2025 r., kontrolowane jedynie przez personel naziemny. Do tego czasu około 3000 latających taksówek będzie działać na całym świecie. Liczba ta wzrośnie do 12 000 do roku 2030, a do 2050 prawie 100 000 latających taksówek wzbije się w powietrze. Konsultanci z Morgan Stanley szacują, że rynek latających taksówek mógłby osiągnąć nawet 1,35 biliona euro (1,5 biliona USD) do 2040 r. Dotyczy to nie tylko Stanów Zjednoczonych i południowo-wschodniej Azji, ale również dużych i średnich miast w Niemczech.
– Rozmawiamy z producentami taksówek powietrznych z przemysłu lotniczego i motoryzacyjnego, jak również z firmami rozpoczynającymi działalność, które budują pojazdy lotnicze i chcą świadczyć usługi sharingu – mówi Parentis z firmy Bosch – Pytanie nie brzmi, czy latające taksówki staną się rzeczywistością, ale kiedy.
Rozwiązania techniczne Bosh
Ile kosztują latające taksówki?
W zależności od koncepcji i liczby przewożonych pasażerów, latająca taksówka będzie kosztować około 500 000 euro. Dlatego zautomatyzowane i elektryczne pojazdy powietrzne oferują korzyści głównie w przypadku usług współdzielenia. Mimo to latająca taksówka kosztuje znacznie mniej niż porównywalny śmigłowiec wyposażony we współczesne rozwiązania technologiczne. Dlatego tak ważne jest, aby dostawcy oferowali niezawodną technikę.
– W tym miejscu wkraczamy z naszą skrzynką z czujnikami MEMS. Poprzez nasze rozwiązanie firma Bosch dąży do tego, aby lotnictwo cywilne z powietrznymi taksówkami było dostępne dla szerokiego grona dostawców usług – mówi Parentis.
Źródło: Bosh