Leasing ciągle w modzie

Holz

Rynek oferuje wiele możliwości, dzięki którym nawet brak gotówki nie zniweczy marzeń o posiadaniu własnego zakładu mechanicznego.

Nakłady inwestycyjne niezbędne do rozpoczęcia działalności warsztatowej uzależnione są od skali tejże działalności. Inaczej to wygląda w przypadku małego, niezależnego warsztatu, a inaczej w przypadku dużego, autoryzowanego serwisu. W tym pierwszym – koszt otwarcia takiego zakładu może się zamknąć w kwocie 50 tys. zł. Mamy wówczas całkowitą niezależność, sami decydujemy o wszystkich kwestiach (ceny usług, wystrój zakładu, partnerzy handlowi, pochodzenie części zamiennych), sami jednak musimy borykać się z przejściowymi problemami i sami wreszcie ponosimy wszelkie konsekwencje, włącznie z czarnym scenariuszem, czyli bankructwem.

Całkowicie inny poziom kosztów, co najmniej dziesięciokrotnie wyższy, wiąże się z otwarciem autoryzowanych punktów obsługi. Aby otrzymać autoryzację i później ją utrzymać, niezbędne jest spełnianie dość wysokich standardów lokalowych, wyposażeniowych oraz obsługi klientów. Serwisy ASO mogą wprawdzie liczyć na wsparcie od importera, jednak z pewnością w nieznacznym ułamku poniesionych nakładów.

Jeszcze innym, pośrednim rozwiązaniem, jest posiadanie własnego zakładu, który wchodzi w skład większej sieci warsztatowej. Członkostwo w sieci daje sporo korzyści, ale jednocześnie stawia pewne wymagania. Niezależność w tym przypadku jest mocno ograniczona, gdyż np. narzucony jest wygląd warsztatu czy wybór dostawcy części zamiennych.

Leasing coraz popularniejszy

Najbardziej popularne sposoby finansowania działalności warsztatowej to środki własne oraz leasing – mówi Roman Kantorski, Prezes Polskiej Izby Motoryzacji.

Korzyści podatkowe, minimum formalności przy podpisywaniu umowy, szybka decyzja i indywidualne podejście do każdego klienta – to kilka najważniejszych zalet finansowania inwestycji warsztatowych za pomocą leasingu. Leasing wciąż pozostaje jedną z najkorzystniejszych form pozyskania środków i dlatego coraz większa liczba przedsiębiorców wybiera finansowanie za pomocą tego właśnie sposobu.
W powszechnej opinii leasing kojarzy się przede wszystkim ze sfinansowaniem samochodu, głównie przez firmy, jednak w rzeczywistości obejmuje szereg innych sektorów – rolnictwo, budownictwo, sprzęt IT czy wreszcie maszyny i urządzenia.

Dzięki naszemu 25-letniemu doświadczeniu i współpracy z producentami i dostawcami, jesteśmy w stanie zaoferować właścicielom warsztatów samochodowych atrakcyjną ofertę pakietową, tzn. ofertę zakupu przedmiotu z finansowaniem – wyjaśnia Rafał Grudniewski, dyrektor Oddziału EFL Warszawa. – Dzięki dobrej współpracy jesteśmy w stanie wynegocjować rabaty, które klient może wykorzystać, bezpośrednio obniżając cenę zakupu lub koszty finansowania.

Z korzystnymi ofertami na zakup wyposażenia warsztatowego w finansowaniu poprzez leasing wychodzi firma Inter Cars. Współpracując z firmami leasingowymi wyspecjalizowanymi w finansowaniu maszyn i urządzeń, oferuje swoim klientom kompleksową obsługę w zakresie pozyskania wybranego urządzenia. Wystarczy, że klient jest zdecydowany zainwestować w rozwój swojego warsztatu, a Inter Cars będzie go wspierać i pomagać w dotarciu do celu – począwszy od fachowego doradztwa w zakresie doboru i zakupu sprzętu, poprzez przeprocesowanie umowy leasingu. Główne zalety takiego modelu współpracy to przede wszystkim rynkowy koszt oferty, kompleksowa obsługa klienta „bez wychodzenia z warsztatu”, uproszczone procedury, stała opieka i wsparcie klienta przez cały okres trwania umowy leasingowej. Ponadto Inter Cars, we współpracy z firmą leasingową, dla swoich klientów przygotowuje sezonowe promocje na zakup urządzeń poprzez leasing. Na przestrzeni ostatnich kilku lat liczba klientów, którzy preferują taki model współpracy, znacząco wzrosła. Jak widać, oszczędność czasu i pieniędzy w połączeniu z zaufaniem jest tym, czego w obecnych czasach potrzebuje klient.

Nieco inaczej do kwestii leasingu podchodzą w firmie Robert Bosch. Otóż każdy warsztat, który dokonuje zakupów sprzętu marki Bosch, może skorzystać ze standardowej oferty leasingowej, przeznaczonej na sfinansowanie tych produktów, a przynależność do sieci serwisowej Bosch Car Service pozwala skorzystać z dodatkowych warunków preferencyjnych, wyraźnie korzystniejszych od oferty rynkowej.

Kredyt, środki własne i inne

Choć leasing staje się coraz popularniejszą formą zewnętrznego finansowania inwestycji i powoli wypiera inne formy finansowania, to jednak małe i średnie przedsiębiorstwa wciąż jeszcze najchętniej korzystają z kredytów bankowych. Mnogość banków komercyjnych działających na rynku sprawia, że o atrakcyjną ofertę nietrudno. Gorzej, że jednak dla uzyskania kredytu, bez względu czy mówimy o inwestycyjnym, czy o obrotowym, potrzebna jest odpowiednia zdolność kredytowa. Ponadto banki mogą niechętnie patrzeć na osoby, które dopiero zaczynają działalność gospodarczą i nie mają odpowiedniej historii kredytowej ani majątku na zabezpieczenie kredytu a starają się o otrzymanie większej sumy pieniędzy.

W takim przypadku warto pomyśleć o pożyczce gotówkowej, czy to oferowanej przez bank, czy na przykład przez fundusz pożyczkowy. Wprawdzie pożyczki z reguły są udzielane na niższe kwoty niż kredyty, jednak na sfinansowanie zakupu konkretnego urządzenia warsztatowego czy przeprowadzenie zmian w całym zakładzie mogą w zupełności wystarczyć.

Najtańszym sposobem sfinansowania inwestycji warsztatowych pozostają naturalnie środki własne. Unikamy wówczas płacenia różnego rodzaju opłat, prowizji, marż i przede wszystkim odsetek. Nie każdy jednak ma odłożoną wolną gotówkę, którą może przeznaczyć na inwestycje w nowy warsztat samochodowy. O ile jeszcze skromnie wyposażony, niewielki warsztat nie jest jakimś olbrzymim wydatkiem, to już każde ponadstandardowe wyposażenie może się okazać kosztem ponad nasze możliwości budżetowe.

Przed otwarciem swojego warsztatu rozpatrywałem kilka opcji finansowania – wyjaśnia Adam Zych z warsztatu samochodowego Auto Serwis Pińska we Wrocławiu. – Banki stawiały dość duże wymagania i generalnie koszt takiego kredytu byłby stosunkowo wysoki, dlatego też zdecydowałem, iż sfinansuję inwestycję własnymi środkami. Tym bardziej, że na rozruch takiego małego zakładu nie była potrzebna jakaś olbrzymia suma pieniędzy. I nie mam obawy, że w razie niepowodzenia pozostanę z niespłaconym kredytem.

Interesującym sposobem na pozyskanie środków finansowych są wszelkiego rodzaju dotacje celowe, w tym środki z funduszy unijnych. Mogą się o nie starać zarówno osoby zaczynające dopiero przygodę z własnym biznesem, jak i takie, które już posiadają swój warsztat od pewnego czasu. Dostępne są różne możliwości starania się o dopłaty – w zależności od funduszu różne są też wymagania stawiane przed wnioskodawcą. Minusem tego typu rozwiązania finansowego jest konieczność posiadania często niemałego wkładu własnego, a czasami nawet całej sumy inwestycji (zwrot nastąpi dopiero po pewnym czasie). Jeśli nie posiadamy takiego zabezpieczenia znowu jesteśmy zmuszeni do starania się o kredyt lub pożyczkę.

Rozważałem również opcję uzyskania dotacji unijnej – kontynuuje Adam Zych. – Niestety, dość skomplikowane procedury (wniosek) sprawiły, iż samodzielnie nie byłbym w stanie przez nie przebrnąć. Oczywiście była możliwość skorzystania z pomocy firm, które przygotowują takie wnioski. Jednak jest to dodatkowy koszt, a pewność, że otrzyma się dotację, wcale nie jest stuprocentowa.

Niezależne sieci warsztatowe

Dlatego też często bardzo dobrym pomysłem na rozwój swojej działalności jest podłączenie się pod ogólnokrajową sieć warsztatową. Możemy w ten sposób liczyć na mnóstwo korzyści – od prestiżu związanego z przynależnością do takiej sieci, poprzez różnego rodzaju wsparcie (finansowe, techniczne, w dostępie do części, sprzętu itp.), aż po możliwość skorzystania z różnych usług towarzyszących.

Oprócz bezpośredniego wsparcia finansowego w postaci dofinansowania zakupu wyposażenia warsztatowego, rabatu na szkolenia czy bonusu finansowego za wykonany obrót albo dofinansowania do wizualizacji budynku czy współfinansowania lokalnych eventów promocyjnych, oferujemy serwisom szereg działań, które również można przełożyć na konkretne korzyści finansowe – tłumaczy Robert Dzierżanowski, Kierownik ds. Rozwoju Koncepcji Serwisowych w firmie Robert Bosch, odpowiedzialny za rozwój koncepcji Bosch Car Service oraz AutoCrew. – Są to np. darmowa strona internetowa w domenie bosch-service.pl i auto-crew.pl oraz adres e-mail, darmowe projekty reklam dla serwisów, doradztwo w prowadzeniu firmy – w tym szkolenia, audyty jakościowe, pomoc prawna, wsparcie w działaniach marketingowych, w tym akcje sezonowe dla całej sieci i kampanie wizerunkowe, np. w radiu czy internecie. Ponadto oferujemy wsparcie techniczne – bazę wiedzy i doradztwo w trudniejszych przypadkach, zapewniane przez szkoleniowców z Centrum Szkoleniowego Bosch.

Inter Cars również oferuje wsparcie warsztatom, które postanowią dołączyć do jednej z sieci serwisowych: Q-Service, Perfect Service, Q-Service Premium, Q-Service Truck i Q-Service Moto. Oprócz korzyści, które przysługują każdemu z klientów firmy, taki warsztat może liczyć na tzw. pakiet startowy, który zawiera m.in. oznakowanie serwisu, materiały reklamowe czy ubiory serwisowe. Wartość tego pakietu ustalana jest indywidualnie, zależnie od potrzeb i poziomu współpracy z centralą. Kolejną korzyścią są oferowane serwisom produkty w cenach specjalnych, wynegocjowanych dla tej grupy klientów oraz wsparcie techniczne, szkoleniowe i biznesowe.

Członkostwo w sieci warsztatowej przynosi nie tylko korzyści, ale również stawia przed właścicielami serwisów samochodowych pewne obowiązki w kwestii wizualizacji zakładu, niezbędnej infrastruktury czy jego wyposażenia. Często organizatorzy takiej sieci stawiają członkom pewne okresowe plany zakupowe (np. konieczność zakupu części czy narzędzi za określoną kwotę pieniężną).

Nierzadko warsztatom stawiane są również pewne wymagania co do formy ubezpieczenia działalności warsztatowej – Wymagamy, aby serwisy posiadały ważne ubezpieczenie warsztatu z opcją błędu w sztuce, jazdą próbną, odbiorem pojazdu od klienta (opcja), ubezpieczeniem zamontowanych części (opcja) – dodaje Robert Dzierżanowski. – Posiadamy ofertę dla sieci w tym zakresie, ale serwisy nie mają obowiązku korzystania z naszej oferty. Mogą przedstawić nam ubezpieczenie zawarte z innym ubezpieczycielem.

Firma Inter Cars również wychodzi do swoich klientów sieciowych z atrakcyjną ofertą ubezpieczeniową warsztatów. Ubezpieczenie (OC, majątku, sprzętu) jest wymagane, ale wybór oferty nie jest już obligatoryjny. Każdy przedsiębiorca może ubezpieczyć swój warsztat „na własną rękę”, bo ubezpieczenie jest zawierane dla dobra warsztatu, aby móc bez obawy prowadzić działalność i w razie szkody skorzystać z polisy.

Nie ma jednej prostej i zawsze najlepszej recepty na sfinansowanie działalności warsztatowej. W niektórych przypadkach, z reguły przy małych serwisach samochodowych, w zupełności wystarczą środki własne, niekiedy zaś niezbędny będzie spory kredyt bankowy. W przypadku większych ilości sprzętu, urządzeń i narzędzi warto również rozważyć opcję ich leasingu. Zawsze też warto rozejrzeć się za jakimś dofinansowaniem, nawet jeśli może się to wiązać z koniecznością poniesienia na wstępie większego wydatku.

O Autorze

Wojciech Traczyk

Redaktor miesięcznika „autoEXPERT”

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę