Lekka konstrukcja, szybsze suszenie

Zmniejszenie wagi konstrukcji przez zastosowanie metali lekkich pozwala na szybsze suszenie w procesie lakierniczym. Ile da się w ten sposób zaoszczędzić? To jest na razie przedmiotem badań.

Uregulowania unijne wymagają, aby producenci samochodów używali trwałych materiałów utworzonych w oparciu o zrównoważone procesy. Przepisy nałożone odnośnie redukcji emisji rozpuszczalników organicznych, ogólnej redukcji CO2 oraz obniżenia zużycia paliwa, zmotywowały przemysł lakierniczy do opracowania nowych, ekologicznych lakierów.
Rozwiązaniami takimi są lakiery o wysokiej zawartości części stałych lub lakiery wodorozcieńczalne czy też systemy skonsolidowane, takie jak systemy bezpodkładowe czy systemy aplikacji mokro-na-mokro (2 warstwy) lub nawet mokro-na-mokro-na-mokro (3 warstwy). W celu zredukowania całkowitej wagi karoserii samochodowej producenci samochodów wykorzystują coraz lżejsze materiały, w tym aluminium. Elementy tego typu wymagają odpowiednich procesów oraz materiałów wykorzystywanych w warsztacie lakierniczym. Jeśli chodzi o podłoża polimerowe, konieczne jest obniżenie temperatury w kabinie podczas suszenia.

Wyzwania technologiczne
Elementy wykonane z lekkiego materiału pomagają zredukować emisję CO2 w warsztacie lakierniczym, ponieważ suszenie w niższej temperaturze obniża zużycie energii. Ponadto, takie materiały ułatwiają stylizację, dając możliwość nadania oryginalnych kształtów poszczególnym częściom lub całej geometrii pojazdu. Lakiery można aplikować na karoserię i części z tworzyw sztucznych w technologii aplikacji typu on-line i in-line. To umożliwia udoskonalenie harmonii kolorystycznej oraz uproszczenie procesów związanych z płynnymi przepływami w łańcuchu dostaw.
Podłoża wykonane z lekkich materiałów stawiają kolejne wyzwania w zakresie technologii aplikacji. Na przykład, konieczne jest opracowanie nowych procesów adhezyjnych, które będą mieć wpływ na przyczepność oraz proces suszenia. Konieczne jest również zapewnienie długiego okresu trwałości i możliwości ponownej aplikacji lakieru w systemach o niższej temperaturze suszenia. Końcowy wygląd warstwy nawierzchniowej, która pokrywa rozmaite kształty i załamania musi stanowić jedność.

Rozwiązania niskotemperaturowe
Już teraz istnieją pewne rozwiązania dla lakierów o niskiej temperaturze suszenia. Są to procesy obejmujące szereg różnych technologii, wykorzystywane głównie do części z tworzyw sztucznych, samochodów ciężarowych o dużej nośności wymagających wysokiej jakości produktu oraz przez niektórych producentów samochodów, w przypadku których te systemy zapewniają niewielkie ilości charakterystycznych kolorów przygotowanych na zamówienie klienta.
Dostępne techniki aplikacji dla systemów o niskiej temperaturze suszenia przynoszą korzyści, jak również wyzwania. Przy systemach utwardzanych promieniami UV zakres temperatury suszenia może zostać obniżony do temperatury otoczenia, mogą jednak powstać pewne problemy związane z działaniem promieni UV na trudno dostępne miejsca karoserii i innych elementów.
Można ich uniknąć poprzez zainstalowanie lamp UV na wysięgnikach, które mogą dotrzeć do wszystkich obszarów i zapewnić odpowiedni proces utwardzania. To rozwiązanie można stosować w połączeniu z systemem aplikacji mokro-na-mokro-na-mokro (3 warstwy) lub z wodorozcieńczalnym systemem bezpodkładowym, co umożliwi zredukowanie długości procesu suszenia nawet do 70%.
Technologie, takie jak dwukomponentowe Epoxy Acid, dwukomponentowe Acrylic/Melamine lub jednokomponentowe Acrylic/Melamine, mają potencjał do redukcji temperatury suszenia bliski pożądanemu poziomowi, jednak mogą się z tym wiązać problemy dotyczące trwałości, mogą też mieć wpływ na właściwości technologiczne. Obecnie wiodącą technologią dla lakierów niskotemperaturowych jest technologia 2K - poliuretanowa.
Innym wyjściem jest farbapoliasparaginowa, którą można osiągnąć poprzez zastosowanie prostej procedury syntetycznej. Widać już obiecujące efekty w kwestiach właściwości technologicznych, takich jak trwałość i wytrzymałość chemiczna, nawet w wyniku suszenia w temperaturze otoczenia, dzięki bardzo szybko zachodzącej reakcji sieciowania. Umożliwia to tworzenie powłok o wysokiej zawartości części stałych, a w efekcie korzyści czerpiemy zarówno z niższej temperatury suszenia, jak i ze zredukowanej emisji rozpuszczalników.

Powłoki galwaniczne
Uzyskanie powłok galwanicznych w niższych temperaturach utwardzania obejmuje trzy fazy. Pierwszą z nich jest suszenie w docelowej temperaturze wynoszącej maksymalnie 180oC, co oznaczałoby, że minimalna wymagana temperatura wynosiłaby 165oC -170oC. Pozwoliłoby to wykonawcom zaoszczędzić energię. Dzięki zastosowaniu technologii Aqua EC4027 Axalta osiągnęła bardzo dobre wyniki w zakresie odporności na rozpuszczalniki i korozję już przy 10 minutach w temperaturze 150oC.
Kolejny etap rozwoju prowadzi do osiągnięcia zakresu temperatury (T max = 140°C). To umożliwia aplikację w technologii typu on-line konkretnych elementów z tworzyw sztucznych – innymi słowy, części metalowe i z tworzyw sztucznych mogą zostać przeprowadzone przez kąpiel galwaniczną, a warstwa wierzchnia może zostać nałożona w technologii on-line. Istnieje tu potrzeba opracowania nowych rozwiązań w zakresie chemii sieciowania oraz znacznego rozwoju samej technologii i materiałów. Konieczne byłoby również znalezienie rozwiązania na potrzeby stosowania wyższych temperatur do suszenia stali utwardzanej.
Dalsze redukcje temperatury suszenia galwanicznego, na przykład do 80oC -125oC, przyniosłyby kolejne korzyści, jednakże stanowiłoby to długookresowy proces rozwojowy.
Lekkie konstrukcje są i będą czynnikiem napędzającym rozwój w zakresie lakierów, materiałów i procesów stosowanych w niskich temperaturach. I chociaż pewne technologie są już dostępne, konieczne jest opracowanie dodatkowych technologii, które zostaną ukierunkowane na wyzwania stawiane przez nowe materiały. Kolejnym krokiem o kluczowym znaczeniu będzie wprowadzenie tych materiałów i technologii do masowej produkcji oraz przygotowanie na nie całego rynku napraw powypadkowych pojazdów.

dr Klemens Bartmann
Global Director Technology OEM Axalta Coating Systems

 

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę