Lewe badania techniczne autobusów

GITD
15.12.2017

13 grudnia 2017 r. inspektorzy transportu drogowego z Gdańska przeprowadzili rekontrolę stanu technicznego autobusów komunikacji miejskiej w powiecie tczewskim. Zaplanowana kontrola w dniu 13 grudnia 2017 r. była wynikiem dwóch poprzednich kontroli wykonanych pod koniec listopada, które zakończyły się zatrzymaniem 8 dowodów rejestracyjnych autobusów miejskich i skierowaniem sprawy do Prokuratury Rejonowej w Tczewie z podejrzeniem popełnienia przestępstwa poświadczenia nieprawdy przez jednego z diagnostów.

27 listopada 2017 r. inspektorzy z WITD w Gdańsku zostali skierowany w rejon Tczewa celem sprawdzenia sygnałów od pasażerów komunikacji miejskiej, którzy zgłaszali usterki techniczne w autobusach, którymi codziennie podróżują. Inspektorzy sprawdzili stan techniczny autobusów i w efekcie kontroli zatrzymali 3 dowody rejestracyjne oraz nie dopuścili do przewozu osób z uwagi na wycieki płynów eksploatacyjnych oraz świecące się kontrolki układów ABS wskazujące awarię hamulcowych układów przeciwblokujących.

Jeszcze tego samego dnia tj. 27 listopada 2017 r. przewoźnik poddał autobusy badaniu technicznemu. Badania pojazdów zostały przeprowadzone na stacji kontroli pojazdów a wynik badania każdego z autobusów był pozytywny. Ponadto z zapisów w zaświadczeniach wynikało, że stwierdzone usterki zostały usunięte.

Inspektorom tak szybkie usunięcie usterek wydawało się mocno podejrzane i postanowili to sprawdzić. W dniu 29 listopada 2017 r. na dworcu w Tczewie skontrolowano trzy autobusy, które poddane zostały kontroli w dniu 27 listopada 2017 r. Na miejscu inspektorzy podjęli decyzję, aby autobusy skierować na stację kontroli pojazdów, żeby badania zostały powtórzone w obecności zespołu kontrolnego z WITD w Gdańsku.

Wyniki kontroli potwierdziły obawy inspektorów, ponieważ stwierdzono, że we wszystkich trzech autobusach nadal występują wycieki płynów eksploatacyjnych (z silnika, układu wspomagania kierownicy, zbiornika paliwa), a usterki nie zostały w żaden sposób usunięte.

Ponadto, w dwóch autobusach stwierdzone zostały pęknięcia elementów mocujących zawieszenia przednie i tylne, takie jak mocowanie poduszki powietrznej zawieszenia i belki poprzecznej poprzedniej, a także stwierdzono poodpinane wtyczki czujników układów ABS przy kołach, problem z uruchamianiem silnika, niepewne mocowania szyb bocznych wraz z montażem szyb przesuwanych. W jednym z autobusów stwierdzono przekroczenie dopuszczalnego wskaźnika zadymienia spalin. Żaden z autobusów nie osiągnął minimalnego wymaganego wskaźnika siły hamowania. W efekcie kontroli ponownie zatrzymano dowody rejestracyjne ww. pojazdów, określając w warunkach używania zakaz dalszej ich eksploatacji do czasu rzeczywistego usunięcia wszystkich wykazanych usterek.

Sprawę potwierdzenia nieprawdy przez diagnostę skierowano do Prokuratury Rejonowej w Tczewie.

Źródło: GITD

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę