Materiał Tenneco odporny na ścieranie przy zmniejszonym zużyciu kobaltu

Tenneco
5.3.2020

Grupa biznesowa Powertrain dostarcza materiał odporny na zużycie przy znacznie zmniejszonej zawartości kobaltu, pomagając producentom silników, którzy zmagają się z ograniczoną dostępnością i zmiennością cen kobaltu.

Nowy materiał będzie można wykorzystać przede wszystkim w tulejach przepustnicy turbosprężarki, zaworach EGR czy gniazdach zaworów silnika, których budowa zwykle opiera się na kobalcie ze względu na charakterystykę pracy w wysokich temperaturach.

Zastosowanie alternatywy w postaci preparatu ze stali spiekanej pozwoliło ograniczyć zawartość kobaltu w materiale potrzebnym do wytworzenia wspomnianych części, przy jednoczesnym zachowaniu odporności na zużycie.

Chociaż kobalt pozostaje najskuteczniejszym materiałem do zapewniającym niskie zużycie w wielu komponentach, które są poddane dużym zakresom temperatur, wykorzystaliśmy nasze bogate doświadczenie w metalurgii proszków, aby opracować alternatywną formułę spiekanych materiałów o niskiej zawartości kobaltu – powiedział Gian Maria Olivetti, wiceprezes Tenneco Powertrain.

Temperatury dla przepustów w zaworach EGR, układach upustowych turbosprężarek lub zaworach spalin mogą wynosić od poniżej 0°C do 1000°C. Ta duża różnorodność sprawia, że ​​trybologia jest trudna. Szczególnie w niższym zakresie temperatur, czyli ok. 400°C, materiały o wysokiej zawartości kobaltu mogą przewyższać materiały bez kobaltu. Zatem musieliśmy dowiedzieć się, co powoduje niskie zużycie materiału o wysokiej zawartości kobaltu oraz jak wiele kobaltu trzeba użyć, żeby uzyskać jak największą efektywność? – opowiada Jens Wellmann, produkt manager Tenneco Powertrain.

W tym celu przeprowadzono szereg badań, które wykazały, że produkty spiekane FM-T88A wykazały znacznie zmniejszone zużycie w temperaturze 200°C niż te o wysokiej zawartości kobaltu. Na wszystkich pozostałych poziomach temperatur nowe materiały bezkobaltowe zachowują się w podobny sposób co te, o wysokiej zawartości tego pierwiastka.

Zapotrzebowanie na kobalt rośnie co roku przy 50%-owym wykorzystaniu go do budowy baterii elektrycznych w celu elektryfikacji napędów samochodowych. Poprzez zminimalizowanie użycia kobaltu w naszych spiekanych materiałach możemy pomóc klientom ograniczyć wydatki na ograniczone zasoby kobaltu, jednocześnie wciąż dostarczając porządne produkty – podsumował Gian Maria Olivetii.

Źródło: Tenneco

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę