Mercedes 300 SL „Gullwing” na oponach Pirelli Cinturato CA67 na trasie historycznego rajdu Mediolan-Sanremo

© Pirelli

Udostępnij:

Cinturato CA67 należy do opon z linii Collezione – replik historycznych bieżników, które skierowane są do samochodów klasycznych. Model ten zapoczątkował strategię Perfect Fit marki Pirelli, czyli opon zaprojektowanych razem z samochodem, który stał się znakiem rozpoznawczym obecnej rodziny opon serii P Zero.

Pirelli Cinturato CA67 znalazły się na wyposażeniu legendarnego modelu Mercedesa 300 SL „Gullwing”, który wystartował w historycznym rajdzie Mediolan-Sanremo. Model Cinturato to pierwsza sportowa opona we współczesnej historii firmy, a także najstarsza linia opon Pirelli, która od dziesięcioleci pojawia się na plakatach i reklamach włoskiego producenta. Pirelli Cinturato pierwotnie powstała jako „wzór bieżnika 367”, a następnie z początkiem lat 50-tych była sprzedawana przez włoską firmę pod nazwą CA67. Obecnie, model ten powrócił w najnowszej odsłonie w hołdzie dla jednego z najstarszych Włoskich wyścigów drogowych - z Mediolanu do Sanremo, którego firma Pirelli jest głównym sponsorem. Podczas jedenastej edycji wyścigu, która rozpoczeła się 28 marca na torze Monza w pobliżu Mediolanu, Pirelli przywróciło do życia jeden z najbardziej wyrazistych symboli motoryzacji, który był wynikiem wzrostu gospodarczego w latach 60-tych XX wieku.


Włoska historia

Cinturato była pierwszą oponą radialną wyprodukowaną przez Pirelli, a także pierwszą, która miała wyraźnie sportowy charakter. Początkowo zaprojektowano ją jako wyposażenie dla gamy modeli samochodów marki Alfa Romeo. Mieszanka bieżnika była wyjątkowo odporna na wysokie temperatury i przecięcia, podczas gdy radialna osnowa z opasaniem krzyżowym zapewniała dodatkową sztywność. To z kolei sprawiło, że opona zapewniała precyzję prowadzenia, co idealnie pasowało do pierwszych współczesnych samochodów sportowych. Ojcem tego opatentowanego przez Pirelli rozwiązania był Luigi Emanueli z Mediolanu: mistrz technologii i znany projektant opon, zapamiętany jako twórca Cinturato.

Jednak zanim Cinturato stała się największą i najdłużej obecną marką w ofercie Pirelli, opona musiała napisać swoją historię w latach 50-tych i 60-tych. To był początek ery specjalizacji, którą znamy dzisiaj, a producenci zaczęli koncentrować się na produkcji pierwszych współczesnych sportowych samochodów. Jednak w przypadku przełomowej opony, takiej jak Cinturato CA67, nie zawsze łatwo było walczyć z dominującymi na rynku oponami o bardziej konwencjonalnych konstrukcjach, takich jak Stelvio i Sempione. Wkrótce nastąpiła zmiana.

Już w 1954 roku model CA67 stał się symbolem wyróżniającym firmę Pirelli, z charakterystyczną sylwetką i wzorem bieżnika reprezentującym firmę na targach i reklamach. Model CA67 pozostał częścią portfolio firmy aż do 1980 r., a dziś jest dostępny jako część rodziny Pirelli Collezione. Tutaj entuzjaści mogą znaleźć opony łączące klasyczny wygląd z nowoczesną technologią i materiałami, co pomaga w zachowaniu oryginalnego wyglądu każdego klasycznego samochodu. Oczywiście, marka Cinturato nigdy nie wyszła z produkcji, a jej współczesny odpowiednik o nazwie P7 jest jedną z opon Pirelli o największej liczbie homologacji.


TOP w kategorii




Pierwsza opona szyta na miarę

Sportowe osiągi i indywidualizacja konstrukcji pozostają kluczowymi cechami DNA marki Pirelli do dzisiaj, a stało się tak dzięki marce Cinturato. „Wzór bieżnika 367” zapoczątkował strategię Pirelli znaną jako „The Perfect Fit”, która jest głównym założeniem firmy z Mediolanu i pomaga jej wyróżnić się na tle konkurencji, zwłaszcza w zakresie serii opon P Zero. W rezultacie producenci aut premium i supersamochodów mogą polegać na oponach, które są precyzyjnie dopasowane do każdego modelu samochodu.

© Pirelli

Cinturato CA67 była prekursorem rodziny opon o określonych zastosowaniach, zaprojektowanych tak, aby idealnie pasowały do pojazdów, w które są wyposażone. Jak sama nazwa wskazuje, „Perfect Fit” zainaugurował wyjątkowe podejście tworzenia opon szytych na miarę, które do dziś charakteryzuje opony Pirelli.

Źródło: Pirelli Polska

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również