Mercedes-Benz Actros z tytułem Green Truck 2016

Mercedes-Benz
19.4.2016

Mercedes-Benz Actros 1845 StreamSpace wygrał w tym roku ranking pojazdów najbardziej przyjaznych środowisku  czasopism VerkehrsRundschau i Trucker w klasie ciągników siodłowych i otrzymuje plakietkę „Green Truck  2016”.

To już drugi raz z rzędu oraz trzeci raz w ostatnich czterech latach, kiedy Actros zdobywa ten zaszczytny tytuł. Pojazd o emisji spalin spełniający normę Euro 6 spalił na trasach testowych czasopism  średnio 22,68 l/100 km emitując przy tym dwutlenek węgla w ilości 613 g. Z tymi wartościami Mercedes zajmuje pierwszą pozycję przed Scanią R450 Topline Only SCR. Na trzecim miejscu znalazł się DAF CF 440. Actros osiągnął doskonałe  wartości zużytego paliwa i emisji gazów i pod względem efektywności można go tylko polecić” powiedział Gerhard Grünig, redaktor naczelny pism Verkehrsrundschau i Trucker.

W tym roku już po raz 6 czasopisma Verkehrsrundschau i Trucker przeprowadziły test mający wskazać najbardziej ekologiczną europejską ciężarówkę. W szranki stanęły pojazdy 3 renomowanych producentów – Mercedesa, Scanii i DAFa. Wszystkie pojazdy wyposażone  były w silniki o mocach 440-450 KM i tempomaty sterowane GPS. Pojazdy niemiecki i holenderski napędzane były silnikami z recyrkulacją spalin, marka skandynawska  zdecydowała się na rozwiązanie „SCR only”.

Przed rokiem Mercedes-Benz Actros 1842 LS z kabiną StreamSpace zdobył tytuł Green Truck 2015. Wynik spalania na wymagającej trasie wyniósł  22,63 l/100 km. W pobitym polu zostały dwa pojazdy marki Scania.

W wyrównanej walce w tym roku najlepszy okazał się Mercedes-Benz Actros 1845 LS z kabiną StreamSpace ze średnim zużyciem paliwa na 500 km trasie  na poziomie 22,68 l/100 osiągając średnią prędkość 81,0 km/h. Emisja CO2 będąca wyznacznikiem ekologiczności pojazdu wyniosła zaledwie 613 g/km. Należy podkreślić, że masa całkowita testowanych pojazdów wynosiła 40 ton. Testowy Actros wyposażony był w silnik OM 471  2 generacji stanowiący udoskonaloną wersję znanego już od 2011 roku silnika. Zmiany w silniku obejmują: podwyższenie stopnia sprężania, podwyższenie ciśnienia wtrysku we wtryskiwaczach do max 2700 bar, podwyższenie średniego ciśnienia spalania. Nowa generacja OM 471 otrzymała również nową asymetryczną turbosprężarkę, jej konstrukcja stała się prostsza i bardziej niezawodna. Wprowadzone zmiany zaowocowały zmniejszonym o 3% zużyciem paliwa. Zapewnienia o oszczędności Mercedesa zostały pozytywnie zweryfikowane przez testujących.

Oprócz zmian silnikowych wielką rolę odegrał system asystencki PPC (Predictive Powertrain Control). Przewidujący tempomat w terenie pagórkowatym rozłączał napęd pozwalając na poruszanie się pojazdu siła rozpędu (funkcja Eco-Roll). Trójwymiarowe mapy , którymi posługuje się PPC obejmują 95% dróg europejskich. W odróżnieniu od systemów konkurencji  pojazd z PPC nie korzysta podczas jazdy z połączeń internetowych.

Mercedes-Benz Actros ponownie pokazał, że jest najbardziej ekologicznym pojazdem w Europie. Drugie miejsce w konkursie zajął pojazd marki Scania a na 3 miejscu uplasował się ciągnik DAFa.

Źródło: Informacja prasowa Mercedes-Benz

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę