Modne kolory, czyli sztuka lakierowania na najwyższym poziomie

14.6.2012

Ulica dyktuje trendy. Po polskich drogach jeździ coraz więcej samochodów polakierowanych barwionym lakierem bezbarwnym oraz o stylowych 3-warstwowych powłokach lakierowych, np. połyskująca biała perła.

Naprawa uszkodzenia powłoki 3-warstwowej, o barwionym lakierze bezbarwnym lub wykończonej pigmentami specjalnymi jest zadaniem niezwykle wymagającym, które różni się znacząco od tradycyjnej naprawy renowacyjnej, z jaką lakiernik ma do czynienia na co dzień. Odnosi się to zarówno do samej naprawy, jak i do kalkulacji czasu, materiałów i kosztów.
Kiedy mamy do czynienia z kolorami specjalnymi, kod koloru powinien być określony przed przystąpieniem do estymacji. Dzięki temu lakiernik określa na samym początku, czy pojazd został polakierowany kolorem specjalnym. Realistycznej kalkulacji materiałów, czasu i kosztów naprawy można dokonać dopiero po ocenie koloru powłoki. W przypadku powłok 3-warstwowych, niezwykle istotne jest zweryfikowanie sposobu, w jaki lakier nawierzchniowy był natryskiwany.

Ponadto, w przypadku kolorów specjalnych, przygotowania do naprawy są bardziej czasochłonne, ponieważ karty do natrysku muszą zostać uprzednio przygotowane. To również powinno zostać wzięte pod uwagę przy kalkulacji. Jeśli zastosowanie pigmentów specjalnych jest niezbędne, lakiernik powinien sprawdzić w pierwszej kolejności, czy są one dostępne. Wielu lakierników popełnia ten błąd, że najpierw wyszukują poprawną recepturę, przystępują do mieszania i dopiero wtedy okazuje się, że aktualnie nie ma w systemie produktu, którego potrzebują do dokonania naprawy.

Rekomendowane jest wykonanie kart do natrysku przed przystąpieniem do naprawy kolorów złożonych. W tym celu kolor podstawowy jest natryskiwany na trzy karty i pozostawiony do wyschnięcia. Pierwszy natrysk jest aplikowany na wszystkie trzy panele. Jeden panel jest następnie zabierany, a drugi natrysk jest aplikowany na pozostałe dwa panele. Kolejny panel jeszabierany, a finalny natrysk jest aplikowany tylko na trzeci, ostatni panel. Lakier bezbarwny jest następnie aplikowany na wszystkie trzy panele.

Odpowiednio oznaczone próbki paneli uzupełniają dokumentację kolorystyczną lakierni w celu łatwego odtworzenia koloru, zawsze gdy ten sam pojazd lub inny pojazd o takim samym kolorze ma być ponownie naprawiany. W czasie naprawy tzw. trudnych kolorów, dobre wzorce są idealnym sposobem na uniknięcie błędów, dodatkowych kosztów oraz straty czasu.

Źródło: Standox

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę