Motoryzacja jest eko

11.8.2014

Z czwartej edycji rankingu „Best Global Green Brands” opublikowanego przez globalną firmę Interbrand, a współtworzonego przez Deloitte, wynika, że najbardziej ekologiczne marki na świecie reprezentują branżę samochodową. Firmy z tego sektora zajmują pierwsze cztery miejsca w rankingu. Oprócz nich dominują spółki technologiczne i z sektora elektroniki.

Dotychczasowego lidera – Toyotę – w tym roku wyprzedził Ford. W pierwszej trójce znalazła się także Honda. Tegoroczna lista najlepszych 50 firm pokazuje, że coraz więcej branż podejmuje działania, mające na celu publiczną prezentację informacji dotyczących ich zaangażowania w sferze ekologii czy szerzej zrównoważonego rozwoju / odpowiedzialnego biznesu (CR – Corporate Responsibility), w tym gotowość do raportowania tego wymiaru ich działalności zewnętrznym interesariuszom.
Ranking „Best Global Green Brands” bierze pod uwagę dwa wymiary działalności przedsiębiorstw: aktywność w zakresie ekologii oraz ich wizerunek ekologiczny, tj. sposób postrzegania działań ekologicznych przez klientów oraz podejście do komunikacji firmy z rynkiem.

Deloitte ocenia podejmowane działania ekologiczne oraz rozwiązania wdrożone w przedsiębiorstwach. Marki muszą wykazać swój ekologiczny charakter w sześciu analizowanych obszarach:
1. Działalność operacyjna - energooszczędność produkcji, materiałów, zarządzanie odpadami, oszczędność energii etc.
2. Produkt, świadczona usługa – „zielone atrybuty”.
3. Transport i logistyka (raportowanie i mierzenie), w tym ograniczanie stopnia ich wpływu na środowisko.
4. Zarządzanie łańcuchem dostaw, w tym ograniczanie skali jego wpływu na środowisko.
5. Zaangażowanie właścicieli firmy oraz pracowników w działania/rozwiązania ze sfery ekologicznej.
6. Polityki i procedury wdrożone w firmie w celu efektywnego zarządzania skutkami prowadzenia działalności wpływającymi na środowisko naturalne oraz realizowania stosownych programów środowiskowych.

Interbrand ocenia marki pod względem wizerunku – firmy muszą dbać o pozytywne postrzeganie ich przez odbiorców poprzez wiarygodne przedstawianie ich zaangażowania w zakresie oddziaływania na środowisko. Elementy oceny:
1. Autentyczność działań.
2. Waga działań (istotność problemów).
3. Odmienność działań firmy w stosunku do konkurencji.
4. Konsekwencja i spójność podejmowanych inicjatyw.
5. Poziom zrozumienia generalnej problematyki ekologicznej.
6. Świadomość klientów dot. działań firmy oraz posiadanej reputacji na rynku.

W tegorocznym rankingu firmy z branży motoryzacji, elektroniki i technologii stanowią niemal 50 procent jego składu. Spośród nich dziesięć firm wywodzi się z sektora motoryzacyjnego, a dwanaście z branży elektroniki i technologii.
Po raz pierwszy w historii rankingu, odnotowano zmianę lidera – firma Ford zdetronizowała Toyotę, która zajmowała pierwszą pozycję od 2011 roku, natomiast w tegorocznym zestawieniu spadła na miejsce drugie. Za nią uplasowały się: Honda (miejsce 3), Nissan (miejsce 4) oraz Panasonic (miejsce 5).
Koncerny motoryzacyjne stanowią 20 proc. wszystkich firm, które znalazły się w pierwszej pięćdziesiątce.
- Koncerny samochodowe przywiązują coraz większą wagę do kwestii ochrony środowiska, nie tylko dlatego, że wymaga tego od nich prawo, ale także dlatego, że rośnie świadomość ekologiczna wśród konsumentów, a media poświęcają temu tematowi wiele miejsca. Należy więc oczekiwać, że wiodący producenci aut nadal będą angażować znaczne środki finansowe oraz swoje know how w skonstruowanie auta, które zyska miano najbardziej ekologicznego – wyjaśnia Tomasz Pałka, ekspert ds. motoryzacji, Starszy Menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte. Przykładowo Ford, który rok wcześniej zajmował drugie miejsce w rankingu, ma obecnie w swojej ofercie pięć pojazdów elektrycznych. Firma inwestuje też w badania dotyczące rozwoju technologii wodorowych oraz ogniw paliwowych.
Choć firmy reprezentujące sektory elektroniki i technologii zajmują prawie 25 proc. miejsc w rankingu, w ramach tej branży można zaobserwować największe rozbieżności – zarówno w pozytywnym, jak i negatywnym sensie. Oznacza to, że firmy te powinny wzmocnić swoje proekologiczne wysiłki albo też popracować nad tym, jak ich inicjatywy są odbierane przez opinię publiczną.

W najnowszym raporcie znalazło się trzech debiutantów: Chevrolet (32. miejsce), Disney (49. miejsce) i Heineken (50. miejsce). Największe awanse zaś zanotowały firmy Ikea (o 14 pozycji na 19. miejsce) oraz Zara (o 14 pozycji na 34. miejsce). W pierwszej dziesiątce rankingu po raz pierwszy znalazły się koncerny Sony (7. miejsce) oraz Adidas (8. miejsce).

www.BestGlobalGreenBrands.com

Na zdjęciu: TOYOTA MOTOR MANUFACTURING POLAND Sp. z o.o. (TMMP)

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę