Motoryzacyjne podsumowanie roku – wyniki, nastroje, analizy

logo SDCM © SDCM

Udostępnij:

W Internecie już obecnie można załatwić sprawy, o których kilka lat temu nikomu się nie śniło. Wiele aspektów naszego życia przenosi się do sieci czy to naturalnie w wyniku oczekiwań konsumentów czy też jako konieczność dostosowania się do bieżących warunków. W tym roku w Internecie odbył się XV Kongres Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego organizowany przez SDCM. Nie z wyboru. Oczywiście „pomógł” COVID-19. Jednak komentarze osób, które uczestniczyły w tym ważnym wydarzeniu potwierdzają, że poza formułą nic się nie zmieniło, a uczestnicy otrzymali to, co od lat cechuje Kongresy SDCM, czyli dużą dawkę merytorycznej wiedzy.

Wpływ pandemii koronawirusa na motoryzację i wyzwania przed nią stojące – dostęp do danych generowanych przez pojazdy i cyfryzacja, Green Deal i niskoemisyjna mobilność, wyczekiwanie zmiany w systemie okresowych badaniach technicznych na SKP czy rozwój e-commerc w automotive. Między innymi te zagadnienia zostały poruszone podczas Kongresu SDCM.



Trudne zagadnienia na trudne czasy

Podczas pierwszej sesji pierwszego dnia Kongresu, przedstawione zostały wyniki najnowszych badań rynku, których celem była weryfikacja wpływu pandemii na działalność firm z branży części i napraw samochodowych. Po trzech kwartałach roku nie ma tragedii, choć branża daleka jest od optymizmu. Warto pamiętać, że badania przeprowadzane były w październiku, tuż przed tym jak druga fala tak mocno dała się we znaki. Dziś nastroje i prognozy byłyby zapewne gorsze. W dalszej części Kongresu o sprawach ważnych z punktu widzenia Aftermarketu, a zwłaszcza o wygasającym w 2023 roku rozporządzeniu o włączeniach blokowych w motoryzacji – MV BER/GVO mówiła Sylvia Gotzen, Sekretarz Generalna FIGIEFA. Już obecnie trwają konsultacje nad nowymi przepisami w tym zakresie, a ich utrzymanie w obecnym brzmieniu przykładowo pozwoli niezależnym warsztatom nadal naprawiać pojazdy na gwarancji, której kierowca nie traci tylko z uwagi właśnie na przeprowadzenie naprawy poza ASO. Nie obyło się oczywiście bez omówienia zagrożeń legislacyjnych z naszego polskiego podwórka, a tych jest również dużo.

– Niewątpliwie tematem, który zdominował cały 2020 rok jest koronawirus. Nie oznacza to jednak, że pozostałe wyzwania, z którymi branża mierzyła się wcześniej, czy też które czekają w przyszłości motoryzację, zniknęły. Ciągle pojawiają się tematy, które potencjalnie mogą zagrozić branży. Przykładem są tutaj zapowiadane drastyczne podwyżki akcyzy na pojazdy używane czy opłata depozytowa od olejów, próby deregulacji w zakresie napraw powypadkowych, problem z handlem częściami używanymi czy też postulaty ułatwiania dostępu do dystrybutorów przez firmy produkujące części, które miałyby polegać na obowiązku przyjmowania do oferty produktów tych ostatnich. To tylko część kwestii, nad którymi musimy cały czas pracować – mówi Alfred Franke, Prezes SDCM. – Niemniej widzimy też pozytywy, czego przykładem jest projekt zmian w zakresie SKP, który w naszej ocenie poprawi funkcjonowanie systemu okresowych badań technicznych i doprowadzi do skuteczniejszego zwalczania patologii, które tam ciągle jeszcze występują – dodaje Franke.

Kwestia SKP została poruszona w specjalnej sesji w której udział wzięli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, TDT, SDCM i PISKP. W rozmowie podczas innej sesji, Maciej Oleksowicz Prezes Inter Cars S.A. oraz Piotr Grzemski z OTOMOTO.PL dyskutowali o przyszłości e-commerce w branży motoryzacyjnej, tradycyjnie bardziej odpornej na uroki Internetu.



Wyzwania przemysłu motoryzacyjnego

Drugi dzień został zdominowany przez tematy bliskie przemysłowi motoryzacyjnemu. Sekretarz Generalna CLEPA, Sigrid de Vries przedstawiła dane przemysłu europejskiego, na które mocno przełożyła się pandemia, ale także wyzwania czekające przemysł motoryzacyjny, które w najbliższych latach zmuszą producentów części, zwłaszcza tych bardziej związanych z produkcją na pierwszy montaż, do znacznego wysiłku. Zaprezentowane tam informacje zostały potwierdzone w rozmowie z przedstawicielką Komisji Europejskiej, panią Joanną Szychowską. W agendzie Komisji znajduje się wiele projektów, które silnie wpłyną na motoryzację, doprowadzając do znacznych zmian. Green Deal’owi, o którym ciągle słyszymy w mediach poświęcona została odrębna sesja, podczas której dyskutowali przedstawiciele SDCM, POPIHN, PSPA oraz BNP Paribas. Plan ten, choć rozłożony w czasie, już oddziałuje na europejską motoryzację. Czy w 2050 roku Europa będzie kontynentem neutralnym klimatycznie? Europejscy decydenci są tego pewni, choć przemysł będzie musiał włożyć dużo wysiłku, by sprostać ambitnym celom klimatycznym. Trendem wpisującym się w gospodarkę o obiegu zamkniętym i wspierającym cele klimatyczne jest regeneracja części. Coraz popularniejsza w branży motoryzacyjnej. Części te niosą ze sobą wiele pozytywów dla konsumentów i są w stanie konkurować cenowo z częściami używanymi, które ciągle jeszcze znajdują w Polsce wielu nabywców, o czym w specjalnej sesji informowali przedstawiciele SDCM i firm, dla których regeneracja jest ważna.

– Tematów omawianych podczas Kongresu było wiele, myślę, że każdy kto znalazł czas dla nas wyniósł z niego coś dla siebie. Dziękuję za tak liczne uczestnictwo. Podczas dwóch dni Kongresu odwiedziło nas ponad 1200 użytkowników / uczestników. Widać więc, że pomimo rosnącej niechęci do wydarzeń online zebraliśmy duże grono przedstawicieli branży. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku liczba ta będzie nie mniejsza i to już stacjonarnie. Już teraz w imieniu SDCM zapraszam Państwa do uczestnictwa – mówi Tomasz Bęben, Dyrektor ds. Prawnych i Przemysłu, SDCM.

Źródło: SDCM

Udostępnij:

Drukuj



aE




TOP w kategorii







Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również