Może zawierać węgiel

Exide/Centra

Gdy akumulator jest pozostawiony w stanie rozładowanym przez dłuższy okres, na przykład w czasie sezonowego odstawienia pojazdu, może w nim dochodzić do zjawiska wytrącania się siarczanów.

W procesie rozładowywania standardowego akumulatora dochodzi do pokrywania przez cząsteczki siarczanów akumulatorowych płyt ujemnych. Powstaje w ten sposób nieprzewodząca warstwa, która zwiększa zapotrzebowanie akumulatora na energię podczas jego ponownego ładowania (ponieważ znaczna część energii jest nieefektywnie wykorzystywana w celu rozpuszczania siarczanów, które pokryły płyty).

Akumulatory, w których wystąpiło wytrącanie siarczanu, jeśli wykryto je dostatecznie wcześnie, mogą być przywrócone do właściwego stanu poprzez intensywne ładowanie. W przeciwnym razie wytrącone cząsteczki powodują trwałe zmniejszenie pojemności energetycznej i skrócenie żywotności akumulatora. Procesy starzenia się akumulatora są nieuniknione i zachodzą w sposób naturalny. Te zmiany są uwzględnione w deklarowanej przez producenta żywotności.

Uszkodzenia mechaniczne, takie jak połączenia, zwarcia, nieszczelności oraz ubytki materiału aktywnego na płytach, czy też parowanie elektrolitu można zrekompensować tylko przez wymianę zniszczonych elementów lub ich uzupełnienie. Niestety, w obecnie produkowanych akumulatorach rozruchowych jest to praktycznie niemożliwe. Również uszkodzenia płyt związane z ich zasiarczeniem oraz zmiany chemiczne, związane ze zmianą rozkładu gęstości elektrolitu, jeżeli nie są na bieżąco korygowane, to w konsekwencji stają się również przyczyną mechanicznych uszkodzeń akumulatora.

W dobie dostępności produktu jakim jest akumulator, jego regeneracja poprzez specjalny proces ładowania zwiększający efektywność odsiarczania materiału aktywnego płyt akumulatora, czy też zlikwidowania rozwarstwienia elektrolitu nie jest dostosowana do realiów eksploatacyjnych użytkownika, ani też opłacalna.  Gdyby pokusić się o porównanie akumulatora zregenerowanego oraz nowego, to przy założeniu, że oba posiadają podobny poziom sprawności, na pewno nowy akumulator gwarantuje znacznie dłuższą i bezproblemową eksploatację.

Obecnie producenci oferują produkty, które w efekcie zastosowanych technologii są bardziej odporne na takie negatywne zjawiska jak zasiarczenie płyt. Dzięki zastosowaniu specjalnych dodatków węglowych (Centra Futura i Exide Premium z formułą Carbon Boost) ulepszono przewodnictwo ładunku w akumulatorach, co powoduje szybsze rozpuszczanie siarczanów. W rezultacie proces ładowania został usprawniony, a jego czas skrócony o 1,5 raza w porównaniu do akumulatorów standardowych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę