Najstarsze samochody na polskich drogach. Ministerstwo sprawdza bazę CEPiK

oldtimer © Pixabay

Udostępnij:

Ministerstwo Cyfryzacji ostatnio sprawdziło, jakie egzotyczne samochody jeżdżą po polskich drogach. Tym razem dane z bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) dostarczyły informacji o tym, jakie najstarsze samochody można spotkać na ulicach polskich miast. 

Ministerstwo Cyfryzacji przeszukało bazę CEPiK z ostatnich 10 lat i przyjrzało się dwóm tysiącom najstarszych pojazdów zarejestrowanych w niej. Udało się w ten sposób znaleźć wiekowe motoryzacyjne perełki, które w tym czasie zostały po raz pierwszy zarejestrowane na terytorium Polski.

Baza CEPiK większości kojarzy się z rejestracją nowego lub używanego samochodu, zazwyczaj nie starszego niż kilku- kilkunastoletniego. Tymczasem to również zbiór informacji o pojazdach zarejestrowanych jako zabytkowe lub po prostu starszej daty – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. – Rocznie do ewidencji zgłaszanych jest nawet 300 wiekowych aut – dodaje szef MC.


Warszawa najstarsza

Mieszkańcy Warszawy przez ostatnie 10 lat zarejestrowali najwięcej oldtimerów - bo aż 138. Kolejne lokaty zajmuje Wrocław (64), Poznań (51), Gdynia (42) i Kraków (38). Co ciekawe to we Wrocławiu znaleziono najwięcej najstarszych samochodów, bo aż dziewięć z 1942, w Gdyni znalazło się pięć z 1943, w Krakowie cztery z 1948, w Poznaniu siedem z 1950 i w Warszawie jedenaście z 1951 roku. Najpopularniejszym kierunkiem, z którego sprowadzano stare pojazdy, są Stany Zjednoczone (370), następnie Ukraina (151), Wielka Brytania (139), Francja (124) i Niemcy (124).


TOP w kategorii




Wiekowe perełki

Dwa najstarsze samochody zarejestrowane w ciągu ostatniej dekady to pochodzące z 1902 i 1903 roku samochody marki Rambler, która początkowo produkowała rowery. Pojawił się też nieco młodszy amerykański klasyk Maxwell AB z 1911 roku. Oczywiście w bazie CEPiK znalazły się także motocykle w postaci brytyjskiego Levis Popular z 1919 roku czy Harleya-Davidsona z 1920 i 1923 roku. Ogólnie znalazło się aż 800 motorów wyprodukowanych przed 1951 rokiem.

Wśród pojazdów specjalnych znalazło się aż 17 maszyn. Są to głównie wozy strażackie, np. American LaFrance 75 z 1915 r., czy Magirus Deutz FLK 150 z 1940 r. Pojawiły się również powojskowe pojazdy typu scout Dailmer Dingo z 1943 roku czy wojskowa sanitarka Dodge WC-54 z tego samego rocznika.

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Udostępnij:

Drukuj





aE



Chcesz otrzymać nasze czasopismo?
Zamów prenumeratę
Zobacz również