Napęd bezszczotkowy

W ostatnich latach możemy zaobserwować w Polsce znaczący wzrost popularności szlifierek pneumatycznych wśród osób zajmujących się przygotowaniem powierzchni do lakierowania w samochodowych zakładach blacharsko-lakierniczych.

Powodów zainteresowania szlifierkami pneumatycznymi jest kilka. Jednym z najważniejszych jest ich waga. Te z napędem pneumatycznym ważą od 850 do 1100 g, podczas gdy szlifierki napędzane silnikiem elektrycznym przynajmniej 1,8 kg. Drugim ważnym aspektem jest ergonomia: w parze z niższą wagą idą również dużo mniejsze rozmiary. Większość lakierników powie, że wybiera szlifierkę pneumatyczną, ponieważ można ją obsługiwać jedną ręką, co w przypadku szlifierki elektrycznej z silnikiem szczotkowym jest raczej niemożliwe. Po trzecie żywotność: dobrej jakości szlifierka pneumatyczna renomowanego producenta przy prawidłowym użytkowaniu może działać bez potrzeby przeglądu nawet 1000 -1200 godzin. Tymczasem szlifierka elektryczna z silnikiem szczotkowym musi regularnie, co ok. 400 - 600 godzin, trafiać do serwisu na wymianę szczotek węglowych.

Koszty pracy
Niewiele się mówi o kosztach wytworzenia sprężonego powietrza. Większość szlifierek do prawidłowej pracy wymaga od 400 do nawet 650 l sprężonego powietrza na minutę. Wytworzenie 120 l/min wiąże się z zapotrzebowaniem na energię elektryczną na poziomie 1 kW/h. Aby więc napędzić jedną szlifierkę pneumatyczną, potrzebujemy od 3,5 do 5,5 kW/h energii elektrycznej. Przyjmując że średni koszt 1 kW wynosi 60 gr, możemy łatwo wyliczyć, że godzina pracy jednej szlifierki pneumatycznej to minimum 2,10 zł. Zakładając że szlifierka pracuje tylko 3 godziny dziennie, daje nam to 6,30 zł. Gdy przemnożymy to przez 250 dni roboczych w roku, otrzymamy kwotę 1575 zł.

Jakość sprężonego powietrza
Do tego sprężone powietrze musi być bardzo wysokiej jakości (oczyszczone z cząstek stałych, np. rdzy, która może się pojawiać w starszych instalacjach wykonanych ze stalowych rur, osuszone i naolejone specjalnym olejem do urządzeń pneumatycznych). Aby temu sprostać, nie dalej niż 10 metrów przez urządzeniem powinien znajdować się tzw. zespół przygotowania powietrza wyposażony w osuszacz i naolejacz. Złej jakości powietrze sprawi, że silnik pneumatyczny w szlifierce w bardzo krótkim czasie ulegnie uszkodzeniu (koszt naprawy to od 300 do 600 zł). Decydując się na wybór narzędzi pneumatycznych, należy również pamiętać, aby wybrany kompresor gwarantował odpowiednią wydajność. Niejednokrotnie spotykamy się w lakierniach z sytuacją, kiedy to podczas malowania zaczyna nagle brakować powietrza, bo w tym samym momencie pracują inne urządzenia pneumatyczne i cały proces należy powtórzyć.

Aspekty zdrowotne
Należy również wspomnieć o mankamentach szlifierek pneumatycznych mających bezpośredni wpływ na zdrowie operatora. Po pierwsze hałas: większość urządzeń wytwarza podczas pracy hałas powyżej 80 decybeli (im niższej jakości maszyna, tym większy poziom hałasu). Po drugie wibracje: na ten parametr wpływa wiele czynników - jakość urządzenia, stan łożysk oraz stosowanie odpowiednich stóp szlifierskich dedykowanych do danej szlifierki. Po trzecie zimno: większość szlifierek pneumatycznych jest wyposażona w tzw. tłumik przepracowanego sprężonego powietrza z tyłu korpusu szlifierki. Strumień przepracowanego zimnego powietrza podczas pracy jest skierowany bezpośrednio na dłoń, rękę lub łokieć operatora, co z czasem może prowadzić do chorób zwyrodnieniowych stawów.

Silnik silnikowi nierówny
W ostatnim czasie nastąpił znaczący postęp w konstrukcji szlifierek elektrycznych. Silnik szczotkowy, który był odpowiedzialny za wagę i wielkość urządzenia, został zastąpiony wysokosprawnym indukcyjnym silnikiem bezszczotkowym. Dzięki temu na rynku pojawiły się elektryczne szlifierki mimośrodowe gabarytami i wagą do złudzenia przypominające szlifierki pneumatyczne. Ponadto, dzięki zastosowaniu silników bezszczotkowych, kilkukrotnie została wydłużona żywotność tych urządzeń, ponieważ nie posiadają one elementów ciernych, takich jak węglowe szczotki, które się zużywały tym szybciej, im było większe zapylenie ich środowiska pracy. Silnik bezszczotkowy cechuje się dodatkowo niską wagą, która czyni szlifierkę poręczną i lekką (waga od 1050 do 1200 gramów). Dzięki tym parametrom szlifierka elektryczna z silnikiem bezszczotkowym może z powodzeniem konkurować ze szlifierką pneumatyczną.
W przypadku szlifierki elektrycznej z silnikiem bezszczotkowym (FESTOOL model ETS EC 150) o mocy 400 watów przez godzinę pobierane jest 0,4 kWh energii elektrycznej. Przy tych samych kosztach energii elektrycznej oraz czasie pracy w roku koszt całkowity użytkowania takiej szlifierki będzie wynosił około 180 zł, co oznacza, że na samym urządzeniu można zaoszczędzić ponad tysiąc złotych na kosztach eksploatacji. Warto, aby w tym momencie każdy kierownik lub właściciel zakładu lakierniczego przemnożył tę kwotę przez liczbę szlifierek pracujących w jego firmie.

Mniejsza awaryjność
Silniki indukcyjne, dzięki wyeliminowaniu szczotek węglowych, charakteryzują się 10-krotnie większą żywotnością niż tradycyjne silniki szczotkowe oraz 4-5 krotnie wyższą żywotnością niż silniki napędzane sprężonym powietrzem. Dzięki temu wyeliminujemy przestoje spowodowane koniecznością napraw. Szlifierka elektryczna w odróżnieniu od pneumatycznej siostry nie jest wrażliwa na spadki ciśnienia w instalacji, więc przez cały czas pracy gwarantuje taki sam poziom mocy. Kolejnym atutem jest fakt, że do zasilenia szlifierki wystarczy tylko gniazdko elektryczne. Nie potrzebna jest tutaj instalacja sprężonego powietrza wraz z modułami do jego osuszenia i naolejenia przy każdym stanowisku. Mniejsza liczba przewodów leżących na podłodze: w przypadku stanowisk mobilnych opartych na odkurzaczu wystarczy tylko kabel zasilający, nie ma potrzeby ciągnięcia przewodu ze sprężonym powietrzem. Dzięki temu stanowisko staje się jeszcze „bardziej mobilne”.

Konrad Marciniak
Dyrektor sprzedaży automotive w firmie Festool Polska sp. z o. o.

W jaki sposób obniżasz koszty funkcjonowania swojego warsztatu? Zapraszamy na forum:
www.autoexpert.pl/forum

Tagi artykułu

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę