Nie pękaj

TMD
22.8.2016

Podczas naprawy układu hamulcowego lub przy rutynowej kontroli zaobserwować można pęknięcia materiału ciernego klocków hamulcowych. Czy w związku z tym należy je bezwzględnie wymienić? Okazuje się, że niektóre rodzaje pęknięć nie są niebezpieczne i nie muszą być powodem do zmartwień.

Jednym z rodzajów uszkodzeń materiału ciernego jest jego rozwarstwienie, które ma kilka przyczyn. Głównymi są wady produkcyjne oraz wpływy mechaniczne, które powodują oddzielenie się materiału ciernego od płyty nośnej. Rozwarstwienie spowodowane jest wtedy nadmiernym biciem klocka w zacisku hamulcowym lub nadmiernym obciążeniem samego klocka. Dochodzi także do rozwarstwienia samego materiału ciernego. Ten oddziela się powyżej warstwy kleju lub warstwy pośredniej. Powodem takiego uszkodzenia bywa błąd montażu lub udarowe obciążenia elementów układu hamulcowego.

Wady produkcyjne

Zdarza się, że klocek hamulcowy ulega uszkodzeniu bez zwiększonego obciążania go lub narażania na udary. Jeśli przy małym obciążeniu materiał cierny odrywa się od płyty nośnej, to z całą pewnością można mówić o wadzie produkcyjnej. Najczęściej powodem odklejania się warstwy ciernej od płyty nośnej jest niedostateczna ilość kleju, klej nieodpowiedniego rodzaju lub złe przygotowanie płyty nośnej (zatłuszczenie, korozja).

Pęknięcia powierzchniowe

Ten rodzaj uszkodzenia można zlekceważyć, ponieważ nie stanowi on zagrożenia. Również w przypadku rowkowanych okładzin hamulcowych pęknięcia nie wpływają na ich wytrzymałość.

Ubytki w materiale ciernym

Zupełnie innym zagadnieniem są ubytki w materiale ciernym, czyli jego wyrwania. Nie wszystkie można jednak zlekceważyć. Założenie jest takie, aby wyrwania materiału ciernego nie przekraczały 10% powierzchni roboczej okładziny hamulcowej.

Podobnie jest z rozwarstwieniem się krawędzi okładziny hamulcowej. Są miejsca, gdzie jest to akceptowalne, natomiast w innych takie rozwarstwienie może zdyskwalifikować klocek.

W kolejnym wydaniu skupimy się na uszkodzeniach eksploatacyjnych, czyli niezwiązanych z wadliwą produkcją lub wadami samych elementów układu hamulcowego.

Opracowano na podstawie materiałów dostarczonych przez firmę TMD Friction Services

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę