Niemcy nałożyły na Teslę wielomilionową karę

Niemcy nałożyły na Teslę wielomilionową karę Tesla
3.11.2020

Tesla od początku postrzegała siebie jako popularyzatora „zielonych” technologii na rynku motoryzacyjnym. Niemiecki Federalny Urząd Ochrony Środowiska ma jednak na ten temat odmienne zdanie i oskarża Amerykanów o łamanie przepisów Ustawy o zużytych bateriach i akumulatorach.

Urząd Ochrony Środowiska Republiki Federalnej Niemiec nałożył na Teslę karę pieniężną w wysokości 12 mln euro. Urzędnicy zarzucają producentowi „elektryków” niestosowanie się do ustawowego obowiązku odbioru zużytych baterii. Taki wniosek wynika bowiem wprost z ostatniego sprawozdania kwartalnego Tesli złożonego przed amerykańską komisją nadzoru giełdowego SEC. Jak donosi gazeta Welt am Sonntag, Tesla odwołała się od tej decyzji.

Zgodnie z niemiecką Ustawą o zużytych bateriach i akumulatorach producenci samochodów elektrycznych są zobowiązani do odbioru zużytych lub niesprawnych baterii stosowanych w ich pojazdach lub wskazania firmy, która w ich imieniu zajmie się ich utylizacją. Tesla nie zastosowała się do tego przepisu.

Utylizacja uszkodzonych akumulatorów „elektryków” nie jest tania. W przypadku pożaru takiego pojazdu do jego ugaszenia niezbędne są ogromne ilości wody, a same baterie jeszcze przez wiele tygodni muszą być trzymane w kąpieli wodnej, zanim ostatecznie się wychłodzą. Jeśli zaś akumulatora nie można oddzielić od pojazdu, w zbiorniku trzeba zanurzyć całe auto. Dlatego na rynku działa niewiele firm, które oferują tego typu usługi.

W raporcie kwartalnym Tesla napisała, że zamierza w dalszym ciągu sama odbierać baterie z własnych pojazdów. Podstawą zarzutów nie jest więc uchylanie się od tego obowiązku, lecz uchybienia formalne. Jak twierdzi producent, spór z niemieckim urzędem nie powinien mieć większego wpływu na jego sytuację ekonomiczną.

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

autoExpert 04 2024

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę