Nowa generacja amortyzatorów ZF

8.10.2014

Podczas międzynarodowych targów branżowych Automechanika we Frankfurcie na stoisku koncernu ZF można było zapoznać się z nowym rodzajem amortyzatorów. Komponenty te wytwarzane są w innowacyjnym procesie produkcji, w którym nie wykorzystuje się technologii spawanie oraz malowania.

W przypadku nowych amortyzatorów, słowo „innowacja” nie odnosi się jedynie do produktów samych w sobie, ale również do sposobu wprowadzenia ich na rynek. Jeszcze zanim pierwsze samochody z fabrycznie zamontowanymi amortyzatorami modułowymi opuszczą linie produkcyjne, użytkownicy wybranych modeli pojazdów będą mogli zakupić je jako części zamienne.
- Nasze działania pokazują, jak bardzo dbamy o zaopatrzenie naszych klientów na rynku części zamiennych w najnowocześniejsze produkty – komentuje dr Ulrich Walz, członek Rady Dyrektorów ZF Services.
Oferta firmy w zakresie amortyzatorów modułowych obejmie początkowo produkty przeznaczone do pojazdów z segmentu subcompact (m.in. subcompact B), lecz w przyszłości planowane jest dalsze wykorzystanie potencjału nowego rozwiązania.

Nowy proces produkcji
Metaliczna, srebrno-błękitna powierzchnia amortyzatora to pierwszy znak zastosowania innowacyjnego procesu produkcji. Jego celem jest zapewnienie jak najlepszej ochrony przed korozją przez cały cykl użytkowania produktu. Zamiast znanego do tej pory malowania, nawet w przypadku najmniejszych elementów amortyzatora, stosuje się galwanizację. Dodatkowo, pojedyncze części są łączone bez spawów.
- Stosujemy nitowanie bezotworowe, które pozwala na użycie krótszych wieszaków mocujących i drążków stabilizatorów – wyjaśnia Andreas Köster, project manager w jednostce ZF odpowiedzialnej za technologie zawieszenia. - O ile sam proces nie stanowi nowości w branży motoryzacyjnej, o tyle do tej pory był stosowany głównie w celu łącznie płaskich powierzchni metalowych, np. w przypadku karoserii. Obecnie z powodzeniem zaadoptowaliśmy tę technologię w procesie produkcji obłych elementów amortyzatorów, z zachowaniem najwyższych standardów jakości – dodaje Andreas Köster. Co więcej, w przypadku nowych amortyzatorów, ich obudowa oraz dno są łączone z wykorzystaniem specjalnego procesu formowania pod ciśnieniem.

Elastyczne, przyjazne dla środowiska rozwiązanie
Nowe procesy produkcji są wynikiem wielu analiz, w wyniku których uznano je za idealne dla wytwarzania amortyzatorów modułowych. Pozwalają między innymi znacząco zmniejszyć nakłady energii w procesie produkcji (co
w konsekwencji prowadzi do niższej emisji CO2), zwłaszcza w porównaniu do tradycyjnych metod wykorzystujących spawanie.

Opisywane innowacyjne produkty zostaną wprowadzone na rynek części zamiennych przez ZF Services w 2015 roku – początkowo z myślą o Fordzie Fiesta (model z roku 2008), a w dalszej perspektywie, również w innych pojazdach z segmentu B.

www.zf.com

O Autorze

autoEXPERT – specjalistyczny miesięcznik motoryzacyjny, przeznaczony dla osób zajmujących się zawodowo naprawą, obsługą, diagnostyką i sprzedażą samochodów oraz produkcją i sprzedażą akcesoriów motoryzacyjnych, części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych.

Tagi artykułu

Zobacz również

Chcesz otrzymać nasze czasopismo?

Zamów prenumeratę